LilleGull *12.03.08* Skrevet 5. juli 2007 #1 Skrevet 5. juli 2007 Testet jeg åsså positivt, etter 10 mnd. prøving Så nå jenter har jeg tusen spørsmål i hode mitt som jeg håper dere som er så flinke kan hjelpe meg med Når kontakter man lege for konstatering av graviditet og sånn? Hvilke vitaminer er lurt å ta? (bortsett fra folat!) Hva skal man være ekstra forsiktig me de første tre mnd.? Tenker mat, trening osv.
LilleGull *12.03.08* Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #2 Skrevet 5. juli 2007 Er det ingen som gidder å svare på spørsmålene mine?
tudeluuu Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Hei! Gratulerer så mye med graviditeten =) Det er masse råd for hva du bør og ikke bør gjøre, men i bunn og grunn er det bare å leve normalt, og ikke hoppe for mye, løfte for tungt el. Det du bør unngå av mat er ferskt kjøtt eller fisk, som roastbeaf og røkelaks, iallefall den som har ligget flere dager, og ellers myke oster som ikke er pasteurisert. Trapp ned på kaffe til max 2 enheter pr dag, dvs 2 kopper kaffe eller 4 kopper svart te eller 1 l cola (eller en kombinasjon av litt forskjellig). Bør kanskje også prøve å holde deg unna kunstig søtede drikker og matvarer så godt det går an. Når det gjelder vitaminer, så er folat den viktigste, så kan det være lurt å få i seg omega 3, som tran eller andre typer kapsler. Noen sverger også til B-vitamintabl, fordi den har en viss svalende effekt på kvalmen. Noen råd fra meg =) Håper du får et fantastisk svangerskap =) klem
LilleGull *12.03.08* Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2007 Tusen takk for gode svar Men vet du når man kontakter lege?
Beibi82 Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Sniker meg inn her jeg =) Kontakt legen din nå du! Så får du første time rundt uke 12! Gratulerer så mye med spiren forresten ;O)
boble <3 Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Gratulerer så masse med graviditeten:0) Jeg har brukt nettsidene til matportalen som en "guide" til hva jeg bør holde meg unna av mat. Ellers har jeg levd ganske normalt egentlig: Lykke til.
Frøet - 77. Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 Gratulerer, så gøy at det endelig gikk i boks!!! Legen din kan du jo bare ringe og lage en avtale med. Jeg var hos min allerede i uke 6, men mange venter litt lengre. Litt smak og behag, og hva legen mener. Ang vitaminer anbefaler jeg tran. Tar selv møllers dobbel, da flytende er litt små ekkelt..... Forskning har sagt at man får intelligente barn om man bruker tran, og da var jo jeg solgt! Lov å leve i håpet;-) Å dytte i seg div kosttilskudd og vitaminer synes jeg er lite hensiktsmessig så lenge man spiser normalt og ganske sunt, men det er jo meg da! Mat: Hold deg unna div muggoster, og ting som IKKE er pasteruisert ( det meste er faktisk det!!) spekemat, roastbiff, div raket/ gravet fisk, skyll frukt og grønt godt, så går det nok strålende! Man kan sjekke litt ekstra på mattilsynet sine hjemmesider om du er i tvil. Trim er bare fint så lenge alt er bra med deg, men tenk på at du ikke skal løfte altfor tunge ting! Alt med måte:-) Lykke til!
LilleGull *12.03.08* Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2007 Tusen takk for supre svar Men har tenkt på en ting jeg er hjemme på ferie i sommer, så har ikke min fastlege her, men trur dere jeg får en time på helsesentere her viss jeg ringer å spørr fint? er så usikkker på termin nemli på grunn av ekstremt uregelmessig menstruasjon....
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 hei hei. gratulerer så utrolig masse!!!! jeg ringte legen min samme dag jeg testa positivt og fikk time dagen etterpå for jeg sa at jeg hadde så mye og spørre om og ting jeg lurte på. var da bare 6 uker på vei. er jo førstegangs så jeg var jo helt grønn. fikk noen bøker og litt sånn og kunne spørre om det jeg ville. så jeg ville nok ringt og spurt om du kunne komme inn til en samtale. dem pleier å være greie sånn,, masse lykke til i alle fall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå