Gå til innhold

huff å huff,va ville dere gjort?uten om tema

Anbefalte innlegg

Skrevet

saken er den at vi har 2 hunder.

en border collie tispe å en blandingshann.

blandingen har vært mye plaget med ørebettennelse,å har bare hatt 2 måneder på 14 mnd,hvor han har vært frisk.

men det ser ikke ut til å plage han no nevneverdig,forutenom at han er umulig å trene da.

men mannen min vill at vi skal avlive han fordi han ikke liker han,selv synes jeg han er en helt grei hund,litt vilter men han er bare litt over året ennå.

jeg vill ikke ta han bort,hvis jeg skulle gjort det ville det vært på medisinsk grunnlag,og ikke fordi mannen ikke liker han,han har egentlig ikke så mye han skulle sagt,siden det er mine hunder å jeg som styrer med alt av trening(er hobbyen min)

men nå maser han så inni granskauen på at jeg må ringe dyrelegen denne uken!!!får å få time til å ta han bort!!

selv vill jeg vente til over sommeren for å se ann ørene å eventuelt allergi,å om han ikke viser tegn til bedring kan jeg ta han bort.

men som sagt så liker jeg jo denne dotten, å vill beholde han,ikke er han no barnehund heller,så han må være ute på dagen(liker ikke barn) men det ser ikke ut til å plage han,ligger bare å sover til lille skal ha lur å jeg kommer ut å trener med han,å trener med han igjen etter at lilla har lagt seg for kvelden,koser å tar oss en tur.

har dårlig samvittighet for at han må være så mye ute.

æsj,ble rotet dette her,men håper noen kan komme med innspill,liker ikke å ta denne avgjørelsen slev

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres ikke ut som en enkel situasjon det der. har dyr selv og vet hvor vannskelig sånne avgjørelser er. har det samme problemet med en katt jeg da....

dog, hvis hunden ikke liker barn, kan det jo bli skummelt etterhvert??

omøret ikke plager hunden, er det en dårlig grunn i hvertfall...

jeg ville nok kjemptet med nebb og klør for hunden selv, men, hvis det kan ligge en truende fare for unger der, så blir jo saken litt annerledes, mener jeg. det ville være grunnlaget til mitt avgjørende valg... om hvor stor fare det vil være fro barn etterhvert.

man kan jo trene hunden opp når det gjelder barn, det vet jeg, men alikevel er faren større for bitt da, og det ville for meg vært uaktuelt...

det er det jeg ville tenkt på i forbindelse med hund og avliving.

enten må den være syk eller "farlig", er den ingen av delene, ser jeg heller ikke grunn til det.

blir hunden stoooort problem for mannen i huset, kan man eventuelt vurdere omplassering? da slipper hunden å miste livet i hvertfall...

uansett.. lykke til

Skrevet

legger inn det jeg har skrevet på DIB,siden det tydeligvis oppfattes som om vi ikke kan ta vare på dyrene våre.

noe ingen jeg kjenner ville sagt:)

er jo patrioten her oppe jo,at det sku oppfattes på den måten hadde jeg ikke trodd en gang.

Skrevet

vell for å si det slik,dette er ikke ett krangleinnlegg.

å man kan heller ikke si at vi er uegnet til å ha dyr,vi tar heller ikke livet av dyrene når vi går lei(nåt jeg overhodet ikke er)her er det snakk om en hund som ikke liker barn å plages med allergi å kronisk ørebettenelse,dyrelege regningene på den ene hunden er over 12000 i året.

at mannen min ikke liker den ene hunden min kan ikke jeg noe for,det er hannes problem å det har jeg gitt klart utrykk for til han.jeg avliver ikke hunden for at mannen ikke liker han.

jeg trener begge hundene 5 ganger om dagen,men med en hund som til tider er stokk døv(ja har vet.attest på det) så sier det seg selv hvor mye man får lært han,en hund som ikke hører kan bli farlig om det blir skremt(som om lilla plutselig er borti han)

den andre hunden er rolig å behagelig,liker barn,går konkurranser(ja vi går lydighet)mannen min elsker henne,hun er en helt annen type,å har ennå ikke vært syk en eneste gang,hun tåler fint å være med på jobb,lange reiser,ja hun kan ære med på alt,uten at vi trenger å bekymre oss for noe.

jeg går innsturuktør utdanning,har snakket med vet,etter siste ørerens med doping(må det en gang i mnd) å hun anbefalt avliving om han ikke klarte å holde seg frisk 6 mnd,det jeg var ute etter var å høre om noen kune støtte meg i å beholde han over sommeren, for å se om han kansje blir bedre, å gjør han det,er det klart jeg beholder han,har begynt å trene spor med han,noe han elsker,men ikke kan gjøre når han ikke hører

Skrevet

jeg er da aldeles ikke imot at du skulle se ann sommeren... *smiler*

jeg skrev bare langsiktig. har endel med hunder å gjøre selv og skal gå redningshund med min... vet hvor viktig sånne dyr er, og selvom den har et handikap betyr det IKKE at den fortjener å avlives...

så jeg ville nok sett ann over sommeren selv.. eneste grunn til at jeg sa at om det kunne være en trussel er fordi jeg og vet at, jo lengere man venter jo vondere blir det. for den vil nok sitte ekstra i hjertet pga handikapet, vil jeg tro.

Skrevet

klart ørebettennselsen plager han litt,å han er blitt imun mot de fleste medisiner + at han mister hørselen titt og ofte, å trommehinna hans er ødelagt på det ene øret,men saken er den at han klager ikke,han sitter pent mens vi renser å styrer,tar alle medisinene sine(går på 3 forskjellige)

men har til nå ikke vist tegn til bedring,fagfolk har anbefalt avliving på medisinsk grunnlag( vet. å trenere)han har allergi,men vi vet ikke om alle enda på grunn av alderen hans,er tatt blodprøver vi venter svar på)kan jo nevne at han er helt hvit,å mangler pigment)han har muligens noe feil med nyrene,men kan å være på grunn av medisin,så vetten ville vente litt med å sjekke det,til etter at vi har skiftet medisin igjen.

kom ikke frem i det første innlegget alle plagene hans,eneste jeg ville var å ha støttet til å vente til etter sommeren, å vi har fått svar på alle prøver,for å se om det var mulig for han å bli frisk

takk fricke med jente i magen^^

var planen for han å at han skulle bli reddningshund:)

Skrevet

jeg ville nok ventet til over sommeren jeg..

en liten albino hund med andre ord? er ofte feiler ved albinoer, så ble ikke overrasket over det. har en fugl som er albino, og den er ikke helt god..

tror det at med hørselhandikap kan han bli en glitrende snuser, uten for mye forstyrrelser rundt seg....

hvaslags redningshund tenkte du å gå? jeg har lyst å gå liksøk, og ruinsøk selv:) dog, hunden min er litt "forstyrret" og virrete trass det at han snart blir 3 så kan bli spennende å se der..

Skrevet

hunden til mine forelre sliter og med ørene.. det er alergi og det har blitt laget en vaksine til henne.. håper det hjelper.. og det er ikke en grunn til og avlive hunden for det!! hadde nok bedt min mann om og klappe igjen der gitt =)er jo din hund! og vos hunden din ikke syntes at det er ille og være ute så er jo det ikke noe problem.. har selv en blandingshund som er ganske stri.. ho er snart 8måneder.og kunne meg ikke falle meg inn og ta ho for ho ikke er helt enkel tiltider =) din er jo og bare valp enda og da er det jo vanelig at dem oppfører seg litt som små propell rabagasser =) hehe..

stå på ditt du og kos deg med hunden din i mange år famover =0)

Skrevet

er albino ja:)

hadde lyst til å gå blodspor(så mannen kan bruke han på elgjakt,kansje han ville likt han da) å liksøk.

har gådd litt blodspor med han å det liker han kjempegodt,har kastrert han å så det ikke skal være så veldig mye som forstyrrer han( er litt viktig når han ikke hører,så jeg har kontroll over han uansett,om det er damer der)

er på miljøtrening 1 gang i uken med han,så han er vant med andre hunder

Skrevet

nei han trives kjempegodt med å være ute,har stor hundegård med masse leker i så han ikke skal kjede seg.

at han er vill ennå ser ikke jeg på som noe problem,er blanding mellom eng.setter å golden så da hører det med:)

Skrevet

hadde min på miljøtrening og, men ble syk og falt veldig ut,. så endte opp med hund som kronisk bjeffer på andre hunder, ikke fordi han er sint, men fordi han vil leke=P utrolig irriterende, men så fort babyen kommer ut igjen skal vi prøve på nytt. har mildertidig brukt bjeffebånd siste uken da han er av gneldrete rase, og det har hjulpet masse:)

er ikke så glad i jakt jeg da, så blodspor er ikke helt for meg, men er utrolig bra hunden din trives med det:) og fungerer det for han har dere jo et holdepunkt i tillegg..

nei, tror nok jeg ville bedt mannen min ligge unna jeg. hunden fortjener en sjangse, og han er bare valp enda, så det så...

:)

Skrevet

okay jeg sjønner =) da skal du få høre va go mixen min er =) rotweiler,schefer,dobbermann og labrador.. sorry vis jeg har skrivd feil på uttalelsen av rasenavna.. ække så god på det eller rett skrivning generelt=)

så vi har endel ting og jobbe med her hjemme=) men ho er så søt og sill som bare det.men har sånne små maktkamper med henne innimellom.. og det er litt slitsomt.. men begynner og bli flink jente da =) prøvde med nesegrime idag får og få henne til og slutte og dra så fælt. men det var ikke særlig effektivt.. ho klikka fulstendig og prøvde og bite den av seg og ble helt vill.. har ikke sett den sinte og gale siden av henne før så vi ga opp det der.. vet at de må venne seg til det men så på henne at det aldrig kom til og bli aktuelt for henne.. herregud du skulle sett ho =) lo så jeg nesten pissa på meg =0) har du noen gode råd?? ho er 30 kilo og sterk som en bjørn.. drar ganske ille tiltider men er ikke helt håpløs.. har blitt mye flinkere.. men vi har femdeles en lang vei igjen..

Skrevet

høres ut som en festlig blanding... hadde en sånn da jeg var litt yngre, men hu ble faktisk for stri for meg og mamma, så hu måtte omplasseres, da hu kun hørte på mannfolk. hu var blanding av:

tysk shæfer, alaskan malamute, akita inu, og kacasis ovcarta(husker ikke helt hvordan det skrives) hu var ei tispe vi hentet i skogen i sverige, noe som ikke var så lurt, hadde aldri hatt på seg bånd, aldri sett andre mennesker enn oppdretteren og aldri sett en bil:S

hu var 4 mnd og faktisk aldri sovet innendørs????? opdretteren hadde prøvd å få mes mulig ulveutseende uten å bruke ulv, men i senere tvil tror vi faktisk at det har vært litt ulv i henne alikevel...

dessverre, klarte aldri vi å få styr på henne, da hu kun hørte på menner...

Skrevet

Nå er jeg kanskje litt slem her, men jeg ville nok desverre gitt den bort/avlivet den - ikke på det medisinske grunnlaget, men fordi hunden ikke liker barn. Bare tenk hvordan barn leker med dyr, og hvis hunden er skvetten så skal det bare et lite uoppmerksomt sekund før noe galt har skjedd - uten at nødvenigvis hunden har skyld. Men jeg synes ikke at slike hunder og barn har noe sammen å gjøre. Hadde ei venninde som hadde en nervøs hund, og når ungen ble et halvt år ga dem hunden bort fordi dem rett og slett følte at det var utrygt å ha hunden og ungen i samme rom. Har selv en labrador som er snill som dagen er lang, og jeg elsker den over alt på jord, så håper virkelig at han går godt overens med ungen når den kommer, gudskjelov er den snill med andre barn hvertfall. Men hvis at den viser nervøsitet/aggressivitet ovenfor ungen over tid, så er det rett ut, uansett hvor høyt jeg elsker den- vil ikke risikere at ungen skal få skrekk for hunder.

Beklager bare for de jeg tråkker på tærne, mener ikke verken at dere er dårlige hundeeiere eller foreldre, det er bare mitt syn på saken

Skrevet

Ville bare si at bikkja vår var ekstremt plaga med ørebetennelse det første leveåret. Inn og ut fra dyreklinikken med rensing og utskraping osv..flere ganger. Men da ho bikka 1 1/2 år var plutselig plagene borte. Merker nå at ho i perioder klør litt i ene øret men da skyller vi bare. Ikke no som trenger medisinsk behandling nå lenger!

Og må bare få si at det at mannen din ikke "liker" hunden ikke er god nok grunn til avlivning, men skjønner det dersom øreproblemene vedvarer og hunden ikke viser tegn til bedring. Men ville nok sett det an et par mnd til, og unngått alt som kan medføre at bikkja får vann i ørene. Bading o.l...

Ikke lett med disse dyra nei.....

Skrevet

Dette er ikke lett, men blir veldig engasjert når jeg leste innlegget ditt!

Har selv to schafer hanner,det går for seg til tider, så jeg skjønner "problematikken" din!!

Aller først ville jeg gått til en GOD veterinær og sjekket ørene. Hunder viser i mindre grad at de har smerter, dette er fra naturens siden. ( survival of the fittest ) Det kan være en sammenheng mellom smete og at han feks ikke liker barn??? Har barna gjort noe med hunden ???

Verd å sjekke ut i allefall;-)

Må bare si at å ta livet av en hund fordi man ikke liker den synes jeg er veldig grotesk. Hunden har ikke valgt å bo hos dere, og det er eiers ansvar å ta vare på den når man først har tatt valget å skaffe seg hund. Synes det blir for enkelt å "lage" problemer og begrunnelser for hvorfor man skal ta livet av hunden sin. ( litt sinna nå...)

En helt annen sak er det om hunden er aggressiv. Om den biter barn eller dere etc. i så fall er det å vurdere, men man bør da kanskje heller gjøre en innsats for å omplassere den? Mange som ikke har barn som sikkert kunne tenke seg den!

Tips kan være at barnet gir hunden mat. Hunden må sitte og får ikke spise før barnet sier værsågod, vet dette har funket for flere, men jeg vet jo ikke hvor langt hund/ barn forholdet deres er kommet.

Ang hundegård er ikke det noe problem. Så lenge man ikke bruker hundegården som do i tillegg. Hunden må luftes og aktiviseres i tillegg til dette. Selv står våre i hundegård til tider, og det er ikke noe problem.

Håper ting ordner seg for deg, hunden og mannen din:-)

Ikke meningen å virke "skarp" men ble litt engasjert:-)

Masse lykke til!

Skrevet

Leste innlegget du la inn etter svaret mitt, skjønner litt mere nå!!

Om du mener du har en god veterinær bør du høre på denne. Å drøye ut et dyrs lidelse er jo ikke noe særlig...

Men vet med megselv at jeg kanskje hadde gått til en annen vet. for flere synspunkt, og sett da.

Lykke til:-)

Skrevet

Jeg har selv en hund som er plaget med ørene, er sopp og klø hos han da, men han er jo en lykkelig hund fordi. Og etter behandlingen (1-2 ganger i året) er han jo frisk.

Og ingen i hele verden kan mase på meg så mye at jeg kommer til å kvitte meg med han, så lenge han er frisk og rask og en glad og fornøyd hund.

Hadde samboeren min villet blitt kvitt hunden min, hadde han blitt kvitt meg også.

Jeg syns du skal følge hjertet ditt her. Regner med du er glad i hunden, ser bare hos meg selv, hvor glad jeg er i min. Og om du avliver han, så er det ingen angre knapp. Så om du ikke har noen spesiell grunn til å gjøre det (f.eks sykdom), så ikke gjør det. Den kommer aldri tilbake igjen.

Skrevet

jeg ville startet på bånn igje med kontakt trening,er utrolig viktig å ha kontakt med hunden,er selve basisen i all trening.

så ville jeg belønnet henne hver gang vi gikk tur å hun tok kontakt med meg uten å dra i båndet(stoppe når hun drar,belønne når hun kommer tilbake,å starte igjen å gå med slakk line)

har hatt utrolig god effekt med denne metoden på både mine egne å andres hunder.,så det er verdt ett forsøk:)

Skrevet

heisann:)

lilla har gjort den treninga der med han,men han er en utrolig dominant hund(har han noe er det bare jeg som kan ta det fra han) vi bytter bytte mot ett bytte(hvis du skjønner hva jeg mener)ellers fungerer han greit,nå har han ørebet.igjen(tåler ikke regn å fuktig luft)vi renser å medisinerer.

vi har vært hos alle dyrelegene i alta:p å de fleste har sagt det samme,de kjenner han ekstremt godt å vi trener ilag med ett par av dem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...