Gjest Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Jeg var hos gynokologen i går og begynte på utredning. Jeg tok innvendig UL og blodprøver for å sjekke hormonene. Noen andre som er i den prossessen? og hva har dere sjekket?
Ønsker meg veldig Skrevet 5. juli 2007 #2 Skrevet 5. juli 2007 Vi er ganske tidlig i prosessen. Min samboer får svar på sædprøve i dag og jeg har tatt diverse blodprøver på forskjellige dager i syklusen. I dag skal jeg inn for å sjekke om jeg har hatt eggløsning etter Pergokur(noe jeg ikke tror :-() Såvidt jeghar skjønt blir jeg testet på forskjellige hormoner, og siden jeg har fått Pergo går jeg utifra at Progesteronnivået mitt var lavt. Jeg har desverre funnet meg en gynekolog som ikke informerer meg om noenting og hun er så stressa at jeg ikke får noen svar ut av henne. Håper du har det bedre enn det!!! Har ikke tenkt til å gi meg før jeg får svar i dag, og håper jeg får litt flere svar da. Lykke til
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #3 Skrevet 5. juli 2007 Jeg tok en blodprøve på dag 20(hormoner), var tilfeldigvis den dagen jeg var hos gyn! På UL sa han at det så bra ut, og at han trodde jeg hadde hatt EL. Min utfordring er å få samboeren til å ta en sædprøve.. Han er på sjøen, og han virker ikke ivrig etter å ta den testen, nei.. Som han sa: "Den eneste koppen jeg spruter i er din!" Håper jeg får han på gli når han kommer hjem.. Kan han evt ta en hjemmetest...? Kjipt å høre om hun stressa gynokologen da! Det er jo ganske frekt å behandle pasienter slik! Hvis jeg var deg ville jeg satt meg godt tilbake på kontoret hennes og krevd svar på alle spørsmålene! Kanskje du kan skrive opp alle spørsmålene på et ark, slik at hun vet hva du ønsker svar på? Håper det bedrer seg i hvert fall! Stå på krava ja! Jeg har vært heldig med min gyn. Han fleiper og svarer på spørsmålene mine. Grei kar. Det er ikke umulig at jeg får pergotime, siden mannen min er borte halvparten av tiden. Han jobber turnus på 4-4 uker.. Hvilke blodprøver har du tatt da? På hvilke dag og slikt? Lykke til hos gyn i dag, håper du har hatt EL, selv om du ikke tror det!
Ønsker meg veldig Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Jeg har tatt på dag 2-4 i menstruasjonen, på dag 20-21 i syklusen og en eller annen til. Det ble helt tilfeldig 3 blodprøver + en konsultasjon på 1 uke, så ting gikk litt rundt for meg til slutt. Jeg har også fått konstrast gjennom egglederne og de er helt fine. Mannen din må nok bare skjerpe seg og dra og ta en sædprøve. Hvis det ikke er noe galt med deg, vil de utelukke at det ikke er noe med sæden hans heller. Man må jo bare ofre seg hvis man vil ha barn, og du kan jo nevne at en gyn undersøkelse ikke er spesielt morsom den heller :-) Den første testen vi tok, tok vi hjemme. Den måtte leveres mellom 08.00 og 08.45 og den fikk bare lov til å være 45 min gammel når vi leverte den. Vi rakk det, men det ble en gangske fnisete afære - he he. Han måtte ta en til fordi hun ikke var helt sikker på kvaliteten, og da måtte han gjøre det på kontoret til en annen gynekolog. Har skrevet ned noen spørsmål som jeg vil ha svar på i dag, så jeg får bare prøve å stå på krava som du sier. Skal være der klokken 14, så etter det håper jeg at jeg er litt klokere. Blir veldig frustrert og sliten av å ikke vite noenting!!!!
ikø29 Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Heisann!! Vi har startet på prosessen og har i grunnen funnet problemet... Hans sædkvalitet er dårlig. Det vil si at legen fann ingen sædceller. Jeg har tatt blodprøve for å se om hormonene er som de skal. Såvidt jeg forstod er de det. Legetimen fikk en helt annen vending etter at han leverte sædprøven. Fastlegen min handlet raskt og vi har fått innkallelse til Hgsd i september. Da skal de gå direkte inn i testiklene hans for å se om det er noe liv der. Dersom de finner noe skal vi (etter hva jeg har forstått) begynne med hormoner ved første mens. Det er mulig vi må benytte oss av donor og da vet jeg ikke om det er lengre ventetid... Det er mye nytt å forholde seg til og jeg kan ikke si jeg skjønner alt. Prøver å tenke at det ikke lenger er i vår makt å gjøre noe. Det er ikke så lett så jeg titter innom her innimellom :-) Samboeren min har bare levert en prøve men det var to ulike leger som så på den. Legen min har ringt til Hgsd og de hadde sagt det ikke var nødvendig med en prøve til. Vi synes det litt rart men velger å stole på at de vet hva de gjør..
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 Uff, da.. Det må være en fortvilende situasjon! Ingen sædceller?? Håper der er noe liv da! Men deg viktigeste er vel å få barn i det hele tatt? Om de ikke blir biologiske..? Hvordan fungerer det med donor da? Blir det fra noen i hans familie eller..? Skjønner at det er mye å forholde seg til, ja! Håper dere får god hjelp i hvert fall! Hadde dere prøvd lenge før dere fant dette uet da? Masse lykke til! Ønskermegveldig: Hvordan gikk det hos gynokologen??
ikø29 Skrevet 6. juli 2007 #7 Skrevet 6. juli 2007 Vi har prøvd et års tid. Jeg snakket med Hgsd for en stund siden og de sa at vi selv kunne bestemme når vi ville begynne med forsøkene. Jeg oppfattet det som om vi kan starte med en gang selv om de ikke finner noen levende sædceller. Vi har bestemt oss for å benytte oss av donor dersom vi ikke får det til selv men ikke snakket om å bruke en i familien hans. Det blir nok i fra donor. Det er en del etiske problemstillinger i det hele men vi har uansett bestemt oss for å gi det et forsøk. Det vil bli 50% biologisk på en måte.. Vi har ingen anelse om hvor stor sjans det er for å finne levende sædceller når de går direkte inn i testikkel og bi-testikkel men rekner med de ikke hadde gjort det dersom de ikke trodde det var ein mulighet. Vi har fått god hjelp hittil og har en lege som gjør alt hun kan for å hjelpe oss. Planen vår var i grunnen å skjekke at alt var i orden slik at vi kunne slappe av. Legebesøken gikk ikke sånn..Vi har visst det i ca en måned.. Uansett: vi er positive. Jeg er glad vi oppsøkte lege før det hadde gått alt for lang tid. Vi har det bra oppi det hele. Det jeg sliter mest med for tiden er alle som har forventninger til at vi er gravide. Dersom jeg velger å ikke være med på fest tror de automatisk jeg er gravid. Skulle ønske folk tekte seg om bittelittegrann før de snakket..... Massevis av lykke til med deg òg :-)
Ønsker meg veldig Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Hei Elisabeth Jeg har skrevet en privat mld til deg Vi snakkes :-)
MathildeC Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Jeg begynte paa utredning ca samme tid som deg, dvs etter ca 7-8 mnd med proving... Litt utaalmodig ja! Vi var paa privat klinikk og fikk beskjed om at jeg saa ok ut (alt jeg hadde var innvendig ultralyd, siden jeg hadde regelmessig mens og hadde testet positivt paa EL-tester mente han det ikke var nodvendig med laporaskopi og slikt). Min samboer hadde litt nedsatt mobilitet og antall, legen mente vi burde bare begynne med proeveroer. Vi bestemte oss imidlertid for aa vente litt lenger, samboer begynte med sink og selen og innen 3 maaneder var vi gravid paa "naturlig" vis. Jeg gikk ogsaa paa akupunktur den mnd jeg ble gravid. Lykke til!!
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #10 Skrevet 8. juli 2007 Jøss!! Tror jeg skal få samboeren min til å begynne å ta sink og selen! Det er jo bra at dere slapp å ta prøverør, er det ikke dyrt også? Gratulerer med graviditeten.. Og snart fødsel og greier! Så heldig du er! ) Ikø29: Bra at dere får god hjelp. Jeg blir så forbanna når jeg hører om folk i helsevesenet som ikke gjør en ordentlig jobb! Slike jobber er ikke noe en har for å tjene penger, man har ansvaret for andre menneskers psykiske og fysiske helse og liv! Men nok om det! He, he.. Bra at dere startet utredning tidlig da, og at dere er positiv! Det er det jeg tenker også nå; bare få sjekket ut at alt er i orden, så får det bare gå sin gang... Desverre mange som ikke tenker før de prater, ja! Hadde ei venninne som eksploderte en gang! De hadde prøvd i flere år, så drev div. familimedlemmer å sa ting som: "skal ikke dere sette i gang snart?" og "må komme i gang nå, før det er for sent" og slikt! Til slutt så eksploderte hun og skjellte ut hele familien! Ingen sa noe mer etter det, hun har tvillinger på snart ett år nå.. Håper alt går bra med dere!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 Vi hadde en utredningstime hos gynekolog i mai - da hadde vi prøvd i 14mnd. Gubben leverte sædprøve som var helt normal, jeg hadde med utskriftene mine fra FFcharts, så vi var enige om at syklusene mine var så normale som det gikk an, og innvendig UL viste også at alt var som det skulle. Har en datter fra før, så i vårt tilfelle er jo sjansene store for at vi skal få det til en gang til, bare at det tydleigvis tar MYE lenger tid denne gangen. Ifbm med ny jobb har vi valgt å legge prøvingen litt på hylla frem til over sommern, og da vil vi også få innkalling til kontrastvæskespyling av egglederne mine, dersom de skulle ha begynt å tette seg til. Har hørt litt diverse om det "inngrepet" og kan ikke si jeg gleder meg, men håper det gjør susen dersom det er det som er gærnt med meg )
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 Dere hadde prøvd lenge da! Og jeg som er utålmodig etter 7pp'er (8. i mogen), kan tenke meg hvordan det er å gå så lenge! :/ Men der jo håp da, når dere har barn fra før, og de ikke fant noe gale med dere.. Ja, høres ikke godt ut å spyle egglederne! Men blir det nødvendig, så gjør vi vel alt vi?? He, he.. Tar dere kosttilskudd og slikt da? Håper du blir gravid snart, og masse lykke til!
endelig bolle i ovnen Skrevet 9. juli 2007 #13 Skrevet 9. juli 2007 jeg har hatt innvendig Ul. Har ikke tatt blodprøve siden jeg hadde tatt El tester i forkant som slo ut sist prøveperiode.. Fikk resept på fire enkle pergokurer, er akkurat ferdig med det første pillebrettet og venter spent på når Eggløsning er denne prøveperioden. Er det flere som har fått resept på pergo selv om alt så greit ut der nede?Synes forresten det var merkelig at gubben ikke trengte å teste seg før etter at jeg evt ikke klarte å bli gravid på de fire prøveperiodene... Tenker liksom ..hva om det er han som trenge hjelp..og så dytter jeg i meg piller for ingenting..
Ønsker meg veldig Skrevet 9. juli 2007 #14 Skrevet 9. juli 2007 Yaddaline: Jeg har tatt kontrastsjekken av egglederne - det var på ingen måte ille!!!! Jeg fikk en smertestillende 20 min før de utførte testen og jeg kjente ingenting (mindre enn en vanlig gyn undersøkelse), så det kan du ta helt med ro!!!! Jeg fikk også Pergo før min kjære var ferdig sjekket - det var visst for å sjekke hvordan jeg reagerte på det i tilfelle vi endte opp emd IVF. Måtte ta blodprøver før og etter pillene. Nå viser det seg at vi nok ender opp med IVF fordi min kjære har dårlig sædkvalitet, så da er det egentlig godt å være ferdig "testet" på det! Håper jo at han får opp kvaliteten - han blir "pumpet full" med vitaminer og mineraler hver dag, så vi kan jo bare håpe at det går den naturlige måten!!!!! Men ellers er jeg helt enig med deg "drømmer om bolle i ovnen"!!!! Har av og til en følelse at alt skal prøves på oss kvinner først - vi må skåne mennennes følelser. Alt er liksom verre hvis det er dem det er noe galt med!!??? ;-)
endelig bolle i ovnen Skrevet 9. juli 2007 #15 Skrevet 9. juli 2007 tusen takk for svar"ønsker meg veldig". Alltid godt å høre om andre som er eller har vært i samme situasjon som en selv... Godt å kunne komme inn her med sine små hjertesukk. Er ikke alltid venninner skjønner så mye av hvilke tanker og følelser som er i sving når man prøver og prøver og ingenting skjer...
Gjest Skrevet 9. juli 2007 #16 Skrevet 9. juli 2007 Hei! Fikk lyst å slenge meg med i samtalen deres -er så enig med alt dere skriver! Men må nødt til å legg meg nå, skal tidlig på jobb i morgen. Ha ei god natt jenter, og lykke til!
endelig_mamma♥ Skrevet 9. juli 2007 #17 Skrevet 9. juli 2007 Heisann:) Eg var til fastlegen min i mars(etter 8-9mnd med prøving) og blei henvist te gyn.spes etter det. Og nå i slutten av juni og følgene 3 veker etter det var eg inne hos gyn.spes. Første gangen eg var var det bare ein samtale, der ble me enige om at på rundt dag 12 i syklusen skulle me ta innvendig UL og på dag 22 skulle eg komme endo ein gang for å sjå om eg hadde EL. Så andre gongen forventa han å sjå ein folikkel(eggpose) i voksende tilstand, men det gjorde han ikkje hos meg. Så då eg kom tilbake til han 3.gangen skulle eg egentlig ha innvendig UL då og. Men hadde fått menstruasjon. I mitt tilfelle må eg sei, eg har veldig ustabil syklus. Han kom då fram til at eg antakligen har PCO, tok blodprøve for å sjekka hormonene. Og etter den timen fekk eg Metformin, for å sjå om det kan hjelpe meg å få EL. Å ska ikkje tilbake før i november. Då blir det evt. pergo eller andre ting. Det skulle me vel sjå då den tida kom. Jaja..God natt Elisabeth'77 ja! ha en fin dag på jobb i morgon! *miss86*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå