Gå til innhold

Gi vann til baby???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en to måneder gammel baby, når kan jeg gi han vann? Bør jeg det?? Skal til Spania med min mor når han er 4,5 mnd. bør jeg gi han vann da? vil ikke at han skal dehydrere. Reiser i sep. så det er ikk så varmt der da, men sånn hvis varmt, gir jeg vann da?

Lurer da jeg såg en på HS gi en mindre baby enn min vann på flaske...Visste ikke at det var vanlig...

Ung og uerfaren mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer du er det ikke nødvendig, da kan du legge babyen til puppen og gi han litt pupp. Den første melken fra puppen er for å stille tørsten til babyen. Så puppen er magisk slik;)

Om du har et flaske barn bør du gi vann om det er veldig varmt. Man kan ikke gi mme hele tiden slik som med puppen. Så da må man suplere med vann mellom måltidene for at babyen ikke skal bli dehydrert.

Er heller ingenting i veienfor å gi vann på flaske om du ammer, og ikke vil ha babyen hengende på puppen så ofte. DEt er opp til deg å se hva som fungerer best for deg og din baby.

(husk å kok vannet først og kjøl det ned til drikketempratur)

Skrevet

Fekk vete av mi hs at det var greit å introdusere vatn til spedbarn. Gir jenta mi på 2,5 mnd litt kokt vatn på varme dagar. Rundt 20 ml - vil sjelden ha meir en det. Men mm skal inneholde alt det babyen trenger så h*n klarer seg nok fint uten, det er heller ikkje alle babyer som likar vatn.

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Jeg ammer, men må desverre gi han et måltid med mme om dagen. På kvelden når han har ammet hele dagen er jeg helt tom, og han gråter og er sulten og trøtt. Da får han 100 ml med mme! Jeg drikker ammete og pumper så det har kommet seg! Har snakket med h.søster og hun sier jeg gjør det riktige. Han er veldig stor. var nesten 5 kg når han ble født og nesten 7 kg nå bare 2 mnd gammel. Han krever mer enn jeg har!

Bør jeg gi han litt vann da? Skal ha med meg mme til syden. Svigermor sa jeg sikkert må begynne tidlig å gi han grøt siden han krever så mye? Stemmer det, hun er av den gamle skolen så de begynte med 4 mnd så hun mener før det....nå sier de jo 6 mnd ikke sant??

HI

Skrevet

Jeg har så lite erfaring, så hva er drikketemperatur? Flaska får han jo selvfølgelig varm, men jeg drikker jo kaldt vann når det er varmt. Hva skal han få???Unnskyld for teit spm. Jeg vet ikke...

Skrevet

Jeg tror det er lurt å gi babyen litt vann slik at den venner seg til smaken. Jeg gjorde ikke det, og nå som hun er 10 mnd. vil hun ikke ha vann. Prøver hver dag da...

Skrevet

Drikketemp er ca 37grader. Gjør ikke noe om vannet er romtemp, men bør ikke være iskaldt eller kokvarmt(som det kan bli om det ligger i sola).

Du kan prøve å legge han til puppen, det vil jo stimulere deg til mer produksjon, men om du føler det bare gjør deg mer tom så kan du sikkert gi flaske med vann. Viktigeste er jo at småen får i seg nok veske når dere er i varmere strøk. Og det er ingen som sier at du ikke kan gjøre begge. Litt pupp innimellom og vann på flaske andre tider. Gjør det du føler er lettest, og best for dere.

Her går og mamma å maser om når jeg skal begynne med grøt. Småen var og stor ved fødsel og hun maser om at han må få mer mat og bør få grøt snart(han er 3mnd nå).

De har nok rett i at store barn krever mer mat enn små. De har en større kropp å forbrenne maten på. Om du ammer og har nok melk så skal du i teorien ikke trenge å gi grøt 6 mnd, men er jo ikke alle som har nok melk, samme hvor ofte man ammer, pumper og gjør som man "skal". Så da kan det være nødvendig med grøt før den tid. MEn så lenge barnet ditt er fornøyd og legger fint på seg med pupp og litt mme så trenger du nok ikke begynne med grøt helt enda.

Skrevet

Jenta mi er nå 6mnd. jeg har gitt henne litt vann på flaske siden hun var noen mnd gammel for å venne henne til smaken. Kokte vannet først og hadde det i kjøleskapet (da slapp jeg og vente på at det skulle bli kaldt når jeg "trengte" det) Varmet det i vannbad til kropstemp.

Jenta mi får nå vann til grøten, og er glad i vann. Vann er vist bra for fordøyelsen :-) ( Det blir jo når de begnner med fast føde..)

Skrevet

Hei, jeg har også en stor gutt som var nesten 5kg når han var født. og han har fått vann fra dag 1. Ga litt sukkervann til å begynne med, men når han var 3 mnd kuttet jeg ut sukkeret. (hadde litt mageknip, drfor sukkeret) Nå drikker han kalt vann fra springen, og elsker det. Han er 5 mnd.

Jeg begynte med grøt når han var 3 mnd, så han har spist grøt i 2 mnd nå, hadde jeg ikke begynt så tror jeg nesten han hadde hengt på puppen konstant, da vi også var i spania i denne perioden (var der i 2,5 mnd) Merket at han drakk ekstra mye når det var varmt, så da er det godt å ha vann, og i spania kan du gi flaskevannet uten å koke det. (jeg kokte det til å begynne med, men spurte hs og fant jo ut at flaskevannet er jo "renere" enn springvann.)

De har foresten veldig god grøt i spania til 4 mnd ;) Pga de har litt vaniljesmak på seg ;) Samme gjelder mme.

Og, det er varmt i septempber, iallefall i sør da ;) (det er jo august som er høysesongen)

Skrevet

Begynne med litt lunk, evt romtemperert og til eldre de blir, dess bedre liker de "kaldt" (må jo ikke være iskaldt da, men trenger ikke være oppvarmet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...