Gå til innhold

Vask av babytøy. (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes å ha lest en plas at babytøy ikke bør vaskes med vaskepulver, da dette er vanskeligere å skylle ut en flytende vaskemiddel. Stemmer dette? Eller er det kun på enkelte babyting som feks tøybleier, dyner eller sengetrekk....? Skal akkurat til å gå gang med "før bruk" vasken. Vasker dere da alt på 60/90 grader, eller holder det med en 40 grader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kjem an på kva du skal vaska....no er det jo ikkje alt som toler hverken 60 eller 90 grader....

Er du redd for allergi o.l finnes det jo allergivaskemiddel. Er du redd for å bruka skyllemiddel.....kan ørlite grann eddik.....ja, du las rett....eddik, gjera susen so klea ikkje blir so stive.

Skrevet

Jeg har sånn sett hørt at det er ting som tøybleier, dyner og sengetrekk man bør vaske med flytende middel.. Men det kan jo godt hende det er like greit å bare vaske alt med flytende, "for sikkerhets skyld".

Jeg vasker alle babyklærne på 60. Greit nok - første gang er kanskje mest for å skylle ut produksjonsrester og sånn.. Men tenk på alle som har tatt på klærne i butikken.. Og 60 grader er første temp som dreper bakterier (40 er jo ikke spesielt varmt!).

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det med at vaskepulver ikke er bra, før jeg leste det her inne for ett par dager siden. Alle jeg kjenner bruker pulver, og det har jeg også gjort når jeg har vasket babytøyet. Jeg har vasket alt på 60, men det er fordi jeg gjør det med alt av vask. Det er vel skyllingen som er det viktigste, å få ut rester fra produksjon osv. så jeg tror vel igrunn ikke gradene har så mye å si:S

Om baby skulle reagere på tøyet, så får jeg prøve flytende. Men det ser jeg an.

Skrevet

Her blir det kun brukt vaskepulver!

Samme ble det sist også.

Kanskje det er forskjell på maskinene. Men jeg synest flytende middel er no herk. Det setter ofte igjen hvite flekker/striper på tøyet hos oss.

Det er umulig noe bra!

Skrevet

eg bruka berre vaskemiddel, å so har eg eit program på maskina mi der eg kan skylle en ekstra gang.. so de gjer eg.. å so vaska eg alle barnekle på 60 grader for å få vekk alt av bakteria å sann.. har enda ikkje komt over noke som ikkje har tålt de enda..

Skrevet

For de som er bekjymret over parfyme og andre tilsettningsstoffer: bruk vaskenøtter!

jada, du leste riktig.... Hadde ikke hørt om det før i dag på tettinntil forumet. Er visst glimrende til tøybleier og babytøy, spesielt om babyen er plagen med utslett.

http://www.vaskenøtter.no/index.html

Skrevet

LynxLynx

Får ikke linken din til å funke jeg... Prøvde å bytte ut Ø med O, men det gikk heller ikke...

Skrevet

Skriv bare www.vaskenøtter.no

Ø'en skal faktisk være der!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Dette med vaskenøtter kan jeg bare på det varmeste anbefale. Det at linken ikke fungerer, skjønner jeg godt... Det er nemlig jeg som har begynt å importere nøttene til Norge, og vi har hatt noen oppstartsproblemer med internettsida. Om noen få dager vil både www.vaskenøtter.no og www.vaskenotter.no fungere!

Jeg har bodd i Tyskland i flere år, og ble der kjent med bruken av vaskenøtter. Var litt skeptisk i starten, men prøvde det ut, og ble raskt begeistret! Som du kanskje vet, vokser vaskenøtter på vaskenøtt-trær (på latin heter det Sapindus Mukorossi) i India og Nepal. Skallene på disse nøttene inneholder stoffet saponin, som er et såpe-stoff. Det er nettopp dette stoffet man trenger for at vasken blir rein! Kjemikalier, duftstoffer, silikater og blekemidler blir tilsatt normale vaskemidler, noe som skader både naturen, klærne og huden. Å vaske klær med vaskenøtter er enkelt: 6-8 halve skall (skallene er allerede knekket) legges oppi en liten bomullspose (eller en sokk, for den saks skyld), og legges i vaskemaskina sammen med vasken. Vask normalt. Skyllemiddel trengs egentlig ikke, men jeg pleier å ha oppi en skvett eddik. Etter vask kan nøttene komposteres. Dersom du vasker på 30-60 grader, kan nøttene brukes to ganger. (Når de har skiftet farge fra brun til svart, er all saponinen brukt opp.) Klærne blir faktisk reine! Jeg bruker tøybleier på begge ungene mine (gutt, 1 år og jente, 2 1/2), og vasker også bleiene med vaskenøtter. Vaskenøttene har en nøytral lukt, og dersom du ønsker litt godlukt, kan du dryppe et par dråper eterisk olje (f.eks. lavendelolje) på bomullsposen før du legger den til vask.

Vaskenøttene inneholder ikke noen form for blekemiddel. Dette gjør at hvitvasken på lang sikt kan bli litt grå. Enten kan du vaske med vanlige vaskemidler innimellom, eller enda bedre, bruke et økologisk blekemiddel, som består av 100% natriumperkarbonat. Dersom klærne har vanskelige flekker (det er ikke til å unngå med unger...), pleier jeg å smøre på litt økologisk galle-såpe på flekken og la det virke litt før jeg vasker som normalt.

Som sagt, jeg ble så begeistret for disse nøttene, at da jeg skulle flytte tilbake til Norge og fant ut at disse ikke var å kjøpe her, tok jeg likesågreit med meg et lass nøtter, som jeg selger videre. Nøttene er sanket fra ville trær (ikke plantasje), og er sjekket for over 125 pestisider av SGS Institut Fresenius i München. Økologisk galle-såpe, blekemiddel og lavendelolje selger jeg også.

Inntil hjemmesiden er oppe igjen, kan du bestille varene ved å sende en e-post til [email protected]. En pakke på 200 gram nøtter, som holder til mellom 15 og 20 maskiner koster 70 kroner. 500 gram økologisk blekemiddel koster 120 kroner, 300 gram flytende økologisk gallesåpe koster 120 kroner, og 10 gram (ikke økologisk) lavendelolje fra Kroatia koster 150 kroner.

Dersom du lurer på noe, bare ta kontakt. Jeg kan nåes på telefon 33352865 eller 41007460.

Med vennlig hilsen

Randi Aune-Steinacher (vaskenøtter Aune-Steinacher)

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi kommer nok til å bruke vaskemiddel uten parfyme.

Ingen skyllemiddel. Skyllemiddel har ikke så veldig mange positive egenskaper, spesielt ikke til barnetøy. Det bare tilfører giftstoffer til plaggene og naturen, det gjør at sugeevnen (som gjør man ikke føler seg klam) blir dårligere osv osv

Jeg vasker alle klærne først og fremst fordi at nytt tøy er møkkete. Det er ikke så mye kjemikalie rester i klær du kjøper i Norge. Strenge regler der. Men klærne er ikke reine. Gjennom produksjonen er det mange hender som tar i disse klærne, og det er gjerne produsert i land med litt annen hygiene enn oss.

Jeg er skikkelig provosert over alt barnetøyet som kun kan vaskes på 40 grader. ett plagg i 100% bomull bør kunne vaskes på 60 grader. Jeg har sendt mail til en del selgere av babytøy og spurt hvorfor. Har fått til svar at det er for å bevare farge og print lenger. Jeg mener jo at da må de bruke bedre kvalitet på dette. Men det er de ikke helt enige i...

Jeg kommer til å vaske litt på 40 og litt på 60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...