Gå til innhold

Noen som har peil på DIABETES her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt litt bekymret for at jeg kanskje har det...Jeg spiser mye godteri, går sjelden en dag uten søtsaker. Jeg er ufattelig slapp og trøtt om dagen, dårlig matlyst og svimmel. Kan det være dette jeg har? Jeg vet, får vel bare dra til legen, men vil bare vite nå om det kan være sympromer.

Jeg er langt fra overvektig, har en BMI på 18. Er det kun overvektige som får diabetes? Og, hva er forskjellen på diabetes1 og 2? Vet at diabetes 2 er livstils relatert, er den andre typen noe man er født med?

Håper noen kan svare. Skriver her forsi jeg ønsker å være anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du mye tørst? Kløe nedentil? Det er typiske symptomer på diabetes. Type en får man i ungdomsårene og type to er ofte pga kosthold og du får det når du er eldre. Det er ikke kun overvektige som får diabetes.

Skrevet

JA! Mye tørst, tisser forresten mye også, men det nok fordi jeg har fått urinveisinfeksjon for n´te gang! Også klør kolosalt mye nedentil, hvertfall har det gjort det de siste dagene.

Skrevet

Men man kan ikke få diabetes1 etter ungdomsårene asså? Jeg er 24 år. Men siden du sier at ikke bare overvektige kan få type 2, så kan jeg jo ha fått det da...kanskje. Skal ta meg en tur til legen jeg. Takk skal du ha:)

Skrevet

type en kan man få når som helst, ikke bare i ungdomsårene...

type 1 trenger behandling med insulinsprøyter og

type2 kan reguleres med kost og tabl.

ellers er symptomene de samme :

Skrevet

er heller ikke bare overvektige som får type 2...

Skrevet

Det er riktig at type to er en slags livstils-diabetes. Den kan ofte kontrolleres kun ved å endre litt på kostholdet.

De som får denne har fortsatt litt insulinproduksjon igjen.

Før var det helst gamle og de over 40 år som fikk dette, men i dag ser man flere og flere unge som også får denne typen. Mange er også overvektige, men man trenger ikke være det for å få denne typen.

Type 1 kommer somregel som et lyn fra klar himmel. Den kan fåes i alle aldre og flest er unge. "alle" typer mennesker kan få denne. Ingen forskjell på tynne og tykke.

Her slutter rett å slett insulinproduksjonen plutselig eller man har veldig lite produksjon av insulin og er nødt å bruke sprøyte eller pumpe.

Denne typen er ofte arvelig.

Ingen blir født med diabetes, men noen få får dette i tidlig alder.

Dette er en av grunnene til at man anbefaler å vente med melk til små barn fordi dette kan øke risikoen for å få diabetes senere i livet.

mme er også laget av kumelk og inneholder kumelkproteiner så dette er også en viktig grunn til å amme og gi mm så lenge som mulig. Ihvertfall hvis man er i en "risikogruppe".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...