Gå til innhold

Totalruptur ( samme som ks-debatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min forrige fødsel ende i vakuum og totalruptur. Måtte sys på operasjonsstue og det var i det hele tatt en traumatisk opplevelse. Jeg er blitt gravid igjen men gruer meg veldig for å føde. Er det noen som har fått ks innvilget pga en traumatisk 1. fødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Æ har en lignende historie som dæ.Skal inn til vurdering no i slutten av juli.....æ håpe å få KS. Æ forstår selvsagt at KS ikkje e nokka quick fix...for å si de sånn....men for min kropp(og psyke) er nok KS de beste.

Æ e også interressert i å høre andres erfaring på dette området=)?

Skrevet

Ja jeg synes det er kjempevanskelig. Vil jo ikke oppleve noe slik igjen og kanskje bli skadet for livet. Grodde heldigvis til slutt men det tok flere mnd. Måtte sys både "innover" og bakover helt t.o.m. lukkemuskelen.

Er bare i uke 10 nå, men tenker masse på fødselen.

Skrevet

Æ e jo ganske nervøs foran den vurderinga! Ane ikkje ka æ skal vente mæ...for alt æ vet anbefale kanskje legen ks før æ får sjansen til å spørre.

Eller æ kan være uheldig å møte en lege som absolutt ikkje forstår min situasjon, og bli bryskt avvist. Alle æ har snakka med, sier at avgjørelsen blir nesten gjort på "dagsformen" om du skjønne..?

Skrevet

Jeg fikk beskjed av både lege og jm at ingen kan tvinge deg til å føde etter totalruptur.

Skrevet

Det var godt å høre! Skal til samtale med jordmor, er veldig spent. Tror sykehuset jeg skal føde på er restrektive i forhold til ks.......

Skrevet

Stå på ditt så går det nok bra. Det er du som skal evt føde ikke dem- DU bestemmer.

Hadde ræva dems revna- hadde neppe de føda igjen!!

Skrevet

Jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde totalruptur i min 2. fødsel, men så var jeg til vurderingssamtale, og de sa at det bare var delvis totalruptur. Det er visstnok delt inn i "totalruptur grad 3 A og B", der A er delvis og B er helt total (eller var det omvendt...?). Jeg husker ikke om jeg hadde A eller B, men det var ivertfall delvis. Jeg måtte også syes på operasjonsstue. Med "delvis totalruptur" ville de ikke anbefale KS. Men dersom det var total, kom det litt an på. Noen anbefaler visstnok KS, andre ikke. Det som var viktig var at man fødte veldig kontrollert, der det ble støttet på mellomkjøttet ved selve fødselen, og man satt i fødeseng (halvveis liggende, halvveis sittende, med føttene i bøyler). Så man burde føde på vanlig fødeavdeling, ikke ala Storken ol. Og man måtte få en jordmor som var for å støtte mellomkjøttet. Så det skal jeg be om! Men jeg er veldig glad for at jeg slipper KS. Det er selvfølgelig fint nok for dem som trenger det, men jeg vil ikke skjæres i hvis jeg kan slippe det!

Skrevet

Man kan få KS selv om ikke hele lukkemuskelen revnet. Hvis man hadde en traumatisk opplevelse, så vil kombinasjonen av dette kunne gi KS.

litt info:

Grad 3A: mindre enn 50% av lukkemuskelen

Grad 3B: Mer enn 50% av lukkemuskelen

Grad 4: Hele lukkemuskelen.

Skrevet

Jeg har fått innvilget ks etter ruptur 3B

Skrevet

hvor skal du ta keisersnitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...