Gjest Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Etter mange ukers hvileløs vandring mellom butikkhyller stappet til randen av smokker av silikon, smokker av lateks, små smekker, store smekker, brystpumper med ørten tilleggsdeler og gud-vet-hva, så har jeg nå blitt overbevist om at min stakkars lille sønn får en idiot til mor. Jeg skjønner nemlig ikke en dritt! Jeg vet hvilken vei som er opp ned på babyer, og at puppen skal stappes inn i den enden som det kommer høye, skrikende lyder ut av, og at når det lukter møkk av den andre enden er det på tide å bytte pakning. Så den delen er grei. Problemet er at jeg kommer snart til å shoppe meg ihjel. Innerst inne er det en liten stemme som sier meg at babyen ikke trenger mere shampo, balsam, oljer, kremer og badesåpe enn det hans mor gjør. Den samme stemmen forteller meg også at dersom jeg kjøper en smokk for 5 mnd gamle babyer og stapper den i munnen på en nyfødt, så er sjansen liten for at han kommer til å slite med vedvarende traumer de neste 15 årene. Den lille stemmen prøver også å innbille meg at babyen gir fullstendig faen i hvor mange bodyer den får i kleskommoden sin, det holder sikkert med noen få av hver... Men så er det en annen liten stemme i hodet mitt, og den er sikkert den andre stemmens onde tvilling. Denne onde tvillingen forteller meg at dersom jeg IKKE går på limpinnen og kjøper alt det jeg heeeeelt sikkert aldri kommer til å trenge, da blir jeg verdens verste mamma. Jepp, jeg er nybegynner. Før var jeg livredd for å føde. Nå er jeg livredd for å gå tom for babyshampo. Tenk om jeg får en krakilsk helsesøster på besøk som legger merke til at jeg ikke har nok gulpekluter? Eller nok sokker? Blir jeg den onde moren som bruker feil type tåteflaske og dermed påfører det stakkars lille barnet kolikk??? Jeg ser for meg spørsmålet: Gikk du ikke på svangerskapskurs? Og mitt ugeniale svar: 'Eeeh, nei... Jeg tenkte liksom at barnet kom ut enten jeg hadde lært å puste eller ikke jeg..? Og at det kanskje holdt med sunn fornuft når det kom til spedbarnsstell?' Og etter 5 minutter står det en representant fra Barnevernet på døra og ser på meg med stygge øyne. Hun har hørt rykter om at jeg ikke har kjøpt TummyTub, og at jeg faktisk legger barnet i en egen seng om natten? Jeg må da forstå at dette vil få alvorlige konsekvenser? Den vordende far her i huset er rolig og avslappet. Han mener at dette kommer til å gå veldig fint. JADDA! Lett for mannfolk å si, de har ikke blitt innprentet siden tidenes morgen at de er født med noe som heter instinkter!? Det har derimot vi kvinner! Vi har fått høre at fra det sekundet vi har presset ut den elskelige lille klædden, så kan vi plutselig alt om bebiser, vi vil elske babyen over alt på jord, vi blir forvandlet til rasende løvinner som skal beskytte avkommet vårt, og blir vi redde så blir vi istand til å løfte biler.Pluss at selv om man revner i hue og ræven under fødselen og ikke kan bæsje normalt på et halvt år, så er smerten glemt med EN ENESTE GANG! Da blir den helt borte!! Helt sant!!! Jeg har termin om en måned. Skal jeg da gjøre meg selv en tjeneste og ringe Barnevernet i det sekundet babyen er født for å gråtende tilstå min uvitenhet og overgi meg til riktig myndighet? Eller skal jeg gjøre noe så sinnsykt som å tro på at med litt tålmodighet og nok kjærlighet kommer dette til å gå bra? Selv om jeg går tom for babyshampo..?
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 jeg ler så jeg nesten griner=) jeg tror du blir en fantastisk mamma jeg..., siden du har så masse babyshampo til knøttet som akkurat derfor kommer til å se dagens lys uten hår på hodet til å bruke all den shampoen på! lykke til! og forresten så tror jeg det er ganske vanlig at vi enkelte dager føler at dette greier vi å mestre alt dette som alle andre har gjort i millioner av år før oss og i neste øyeblikk tror vi at livet kommer til å gå under fordi vi ikke har kjøpt den rompekremen som ble anbefalt i siste nr av gravid!
betty74 Skrevet 4. juli 2007 #4 Skrevet 4. juli 2007 Hi hi, du er morsom! Men du har et poeng! Mange av oss har aldri tatt i en baby før vi får vår egen... Jeg hadde ikke det og visst ikke hvordan jeg skulle bære nurket engang ( min mor reagerte på at jeg holdt henne så rart.. holdt hodet i en hånd og knep kroppen fast mekkom armen og midjen min - føttene stakk ut bak). dessuten lagde hun rare grynte og pipelyder når hun sov. Jeg var helt skrekkslagen - det måtte være noe galt med dette barnet. Vi fikk oss medlemsskap på Volvat, det trengte vi... alt måtte jo undersøkes... Heldigvis er det noe som heter instinkter og jeg og du og alle andre blir kjent med barna våre og greier å tolke dem og skjønne hva som er best for dem og hva de trenger. Det er bare det at dette instinktet ikke alltid våkner til liv med engang du holder den lille røde skrotten i armene dine. Men tro meg; den kommer. Og da er det det beste som finnes!! Og du kommer ikke til å gå tom for skampoo.... det er ikke sikkert babyen får hå før hun/han er 1 år eller 2...
Stor_smil Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Smurf80 Kom her, så skal jeg gi deg en klem.. så søt du er, og for ett fantastisk morsomt innlegg Du kommer til å bli verdens beste mor du, ingen fare
Reese Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 hahaha.. dødsbra:) Leste det for samboeren nettopp og hans svar var.."sikker på at det ikke er du som har skrevet det der?" hehehe. sykt hvor hysteriske vi kan bli, men jeg trøter meg med at jeg ikke er alene med de tankene.. Klemklem Mvh
mynona fødte 290907 Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Hehe, dødsbra! :-) Du er kjempeflink til å skrive! Sånn hadde jeg det før første barn også, deilig at man får et mer avslappet forhold til det hele til nestemann..
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 Etter noen uker er du EKSPERT på alt dette Da kan du ungen din aller best. Og det føles som du ikke har gjort noe annet! Du kommer til å bli så flink, tro meg! Klem.
Miss RM Skrevet 5. juli 2007 #12 Skrevet 5. juli 2007 Så utrolig morsomt!! Skulle nesten tro det var jeg selv som hadde skrevet det :-) Ikke vær redd, det går nok bra for de fleste av oss! Men jeg krysser fingrene litt ekstra, sånn tilfelle, hehe
Fabelaktiv Skrevet 5. juli 2007 #13 Skrevet 5. juli 2007 Trur du bør sørge for å ha en ekstra flaske babyshampo liggende ellers går det lukt til overformynderiet med dere begge faktisk (kanskje faren også - ikke glem han)
Juliet og lille Knerten Skrevet 5. juli 2007 #14 Skrevet 5. juli 2007 He he, kjenner meg veldig igjen i tankene dine her. Hi hi, ler og ler her - denne regntunge formiddagen ble med ett mye lystigere.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 5. juli 2007 #15 Skrevet 5. juli 2007 hehe... morsomt! men skjønner hva du mener da!! slapp av og nyt den siste tiden, ungen overlever uten shampoo vet du;)
Plutselig_gravid Skrevet 5. juli 2007 #16 Skrevet 5. juli 2007 Hehe... Bra skrevet. Kjenner meg ikke igjen denne gangen - men kjenner meg igjen da jeg gikk med den første:o))
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 5. juli 2007 #17 Skrevet 5. juli 2007 vanvittig bra skrevet Smurf80 Ler så jeg griner her.. beskriver veldig godt hvordan d er å være førstegangs og totalt grønn...he he he...
Gjest Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Hihi, jeg blir så glad for at dere synes innlegget mitt var bra. Spesielt koselig når dere skriver at dagen ble litt bedre på grunn av det! Nei, det skal ikke være lett, dette her... :-D
Mazza** Skrevet 5. juli 2007 #20 Skrevet 5. juli 2007 hehe vil bare si at du har nok ikke mere shampo enn meg......skal legge inn bilde på profilen min så skal du få se at jeg ikke går tom på en stund Og babyen min har alt han trenger og mye mere enn det.....tom designer smokk , tåteflaske og smekke.....vi blir nok gode mødre likevel selv om vi er litt ivrige...
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. juli 2007 #21 Skrevet 5. juli 2007 Vi alle går gjennom dette... dette blir min andre og har ikke PEILING på hva jeg skal gjøre, ennå det "bare" er 3,5 år siden sist...=o) hehe Du kommer til å bli en fantastisk mor til ditt perfekte sønn=o) Masse klemmer til deg=o)
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #22 Skrevet 12. juli 2007 (Må bare dytte litt på denne så en venninde finner den...)
Tigermor. Skrevet 12. juli 2007 #23 Skrevet 12. juli 2007 Kjempebra skrevet =) Fikk meg til å tenke på da jeg ventet førstemann, men hos meg var det motsatt...jeg var alt for avslappet hehe. Kjøpte jo inn alt av nødvendig utstyr, men alt for lite klær. Så det ble full krise den dagen vi kom hjem fra føden og oppdaget at lillegull knapt hadde klesskift for å berge i et døgn =( Fikk heldigvis lånt av ei venninde så det gikk da bra tilslutt! Jeg hadde heller ikke forberedt meg så særlig på hvordan jeg kom til å reagere i det øyeblikket etter fødselen hvor min samboer skulle dra i fra oss på sykehuset. ( vanskelig å forberede seg på noe som er fullstendig ukjent) Vel, klokken var nermere 3 på natten og fødselen var vell overstått og mor og barn var ferdige med ¨å ligge på overvåkning, så nå skulle vi få eget rom mens far fikk sette seg i bilen og kjøre hjem! (BRUTALT, aldri følt meg så alene i hele mitt liv) Vi kom inn på et rom hvor jeg så at lå to andre nybakte mødre bak to forheng, og det var kun EN tanke som slo ned i hodet mitt, det var at babyen ikke måtte gråte og forstyrre de andre...! Sykt ja? Babyen begynte selvfølgelig å gråte med engang barnepleieren hadde forlatt oss, og jeg fikk fullstendig jernteppe..hva skulle jeg gjøre nå? Ikke turte jeg plukke opp gutten i frykt for å gjøre noe galt... Jeg ringte til slutt på alarmen og fikk hjelp av en koselig barnepleier som ga meg gutten min og som forklarte så fint at selvfølgelig kunne jeg ha gutten i sengen min når han skrek...det var da tross alt MIN sønn, en liten gutt som JEG bestemte over helt selv! I fra det øyeblikket kom alt (nesten) helt naturlig, og alle morsinnstinkt slo til for fullt =) Deilig følelse!! Denne gangen er jeg mye mer forberedt og tror nok at jeg tør å plukke opp babyen uten å spørre om lov først når h*n skriker, og jeg er rimelig sikker på at h*n har mer enn nok av klær når vi kommer hjem ifra sykehuset =) Gleder meg så mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå