Klar=) Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Siste månedene har jenta mi på 2 år hatt utrolig vanskelig for å finne roen på kvelden. Vi har gode legge rutiner, og forbereder henne godt før hun skal legges. Hun kan også være kjempe-trett på forhånd, men med en gang hun kommer i seng så er hun lys våken og skal absolutt ikke sove. Hun bruker gjerne 2timer på å sovne. Allikevel så er hun våken i 6 halv 7 tiden og klar for en ny dag. Vi har prøvd alt fra å kutte ut middagshvilen, korte inn på middagshvil, legge henne senere/tidligere osv, men ingenting hjelper... Hun får heller ikke komme opp for da er det samme styret når hun skal i seng igjen. Begynner å bli rimelig fortvilet nå for hele kvelden går jo i dette, og hun er jo veldig tydelig trett også, men klarer bare ikke finne roen. Er det noen som har noen søvnråd til oss? Trenger det sårt for dette sliter på både meg og pappan;)
annie-77 Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Finnes ikke noe mere slitsomt enn unger som ikke vil sove når de skal. Hm kommer jeg på noen råd da? Rolig musikk? Med nattasanger eller bare klassisk. En kopp med lunken melk rett før tannpuss og soving? Late som om dere legger dere også? Jeg måtte i ei lita uka gå inn på vårt soverom og sa at "nå skal mamma og sove så nå må du også sove!" Da sovna ho raskt. Masse lykke til, håpe det går over snart!
the_fat_lady_sang Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 Vår jente har ikke noe problem med å legge seg, men stod gjerne opp ved 4 og syntes det var helt normalt. Kjøpte kanin "vekkerklokke" på alexi.no, den setter man sånn att det er en kanin som er våken når man kan være våken, og en kanin som sover når man skal sove, den funker kjempefint for oss. Nå står hun opp når kanin står opp kl 7 og skjønner at hun må sove når kanin sover.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Vet du - dette er ofte slik det er en periode! Overgangen mellom sove/ikke sove på dagtid er nok rett ved tenker jeg, så fatt mot! Plutselig går det bra! Det vi gjorde var å droppe alt mas om legging. Vi tok på pysj så det var klart, vasket og ga kveldsmat. Hun var leggeklar sånn i åttetida. Så bare koste vi oss og ventet. Spurte innimellom om hun hadde lyst til å legge seg. Ofte ville hun ikke det. Så da ventet vi til hun var klar. Og bår vi skulle legge oss, da tok vi henne med, og hun sovnet på et blunk. Ingen "voksentid" på kvelden, men vi slapp å bli frustrerte på å bruke hele kvelden på legging...så det var tross alt bedre for oss alle for en periode. Enkelte ganger sovnet hun på fanget mens vi koste oss, andre ganger ville hun faktisk legge seg på forespørsel etter en stund. Etter en stund med dette opplegget forsto lillesnupp at vi faktisk ville følge henne når det gjaldt søvn, og hun sluttet å "stritte imot", og det gjorde vi også. En dag, bare seks dager før hun ble storesøster skulle det vise seg, ville hun ikke sove på dagen. "Jeg ikke TRENGER ikke sova, jeg mamma!". OK, jeg var høygravid og lite innstilt på "krangling" om dagsovinga. Så da sto hun opp igjen, og da klokka ble åtte spurte vi om hun ville legge seg. "Jaaaa!! Hun sov på to minutter. Dette har bare fortsatt! Noen dager har hun trengt en dupp, da bare slokner hun på fanget eller ber om hjelp til å sove i senga (hun vli gjerne ha litt pupp og kos). Da lar vi henne det, og så vet vi at vi ikke må forvente noe rask legging om kvelden. Som regel går det greit likevel, men det er bedre å bli positivt overrasket. Hovedgreia her har vært at vi har sluppet kontrollen med soving. Det er tross alt ungene som kjenner best om de er trøtte eller ikke, de må jo lære seg å kjenne etter også. Jeg vet at det er enorm forkjell på unger, altså, og ikke alle kan man få til dette med sikkert, men det er jo verdt et forsøk? I alle fall at man lærer seg selv å lese signalene bedre. Vi forsøker å unngå at hun blir overtrøtt, da - for da blir alt vanskelig. I de tilfellene vi ser at hun er i ferd med å bikke over, da spør vi ikke lenger, men bare tar henne med i seng uten dramatikk. Og det funker som regel også bra. Nå skal det sies at snuppa er hjemme om dagen, og vi har derfor ikke noen barnehage å rekke, ingen ting vi skal rekke om morgenen. Og hun sover lenger om morgenen de dagene hun har vært sent i seng. Så det gjør at vi kan ta det helt kuli med leggetider. Lykke til, jeg er helt sikker på at det går seg til etterhvert, selv uten at dere griper inn og endrer hele opplegget...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå