Gå til innhold

Noen som har hatt kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe spesielle hensyn man bør ta etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt det.tok ingen hensyn annet enn at jeg hvilte hvis jeg ble sliten

har du det???

Skrevet

Jeg har hatt det.

Har legen sagt noe om høye leververdier og noe med milten?

Jeg kunne ikke ha gym og måtte passe meg for å få slag i magen i 6 mnd etter jeg ble frisk pga at milten kunne sprekke (?) og så var det noe med leveren.. husker ikke nøyaktig hva det var. Men det kan være at du hadde en mild utgave og dermed er disse verdiene helt fine.

Skrevet

Jeg fikk samme beskjeden som deg Blue Lady... Også ble jeg sykt sliten hele tide. Varte til lenge etter at jeg var frisk.

Skrevet

Ikke bruk tabletter av noe slag (så sant de ikke er livsnødvenig). Leveren har nok å jobbe med, så derfor ikke tabletter, ei heller alkohol. ikke bedriv med noe som kan gi deg slag/spark/baller o.l i magen. Vær flink å hvile når du er sliten...

Skrevet

Ja, det immunforsvaret mitt er en vits etter jeg ble frisk.

Hadde det for 4 år siden og har enda dårlig immunforsvar :( alle sykdommer og forkjølelser Lucas drar med seg hjem fra barnehagen får jeg i dobbel dose..

Skrevet

Datteren min tok prøver pga misstanke om kyssesyken i dag, men har ikke fått snakket så mye med henne etterpå for hun måtte rett på jobb.

Men kan en få høye levertall av det? Har hatt høye levertall selv nå, uten forklaring......(?) Både jeg og henne har slitt med "forkjølelse som aldri gir seg", øreverk og hoste. Kanskje jeg burde fått tatt prøver selv også? Kan jo vente til hun får svar da :o)

Men er det veldig smittsomt?

Skrevet

jeg hadde det siste året på videregående. Fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha gym på lenge pga fare for at milten kunne sprekke da den hovner opp.

HUsker det veldig godt, for hadde et troll av en gymlærer som nektet å gi meg karakter pga dett, mao fikk ikke vitnemål *grr*(kjipt å ta opp etterpå)

Men legen skrev ut erklæring og sa dette var viktig.

Skrevet

Ja, man kan få høye leververdier av det, mange blir faktisk innlagt på sykehus pga leveren. Dette burde du absolutt på sjekket. Det smitter via dråpesmitte, men HVOR smittsomt det er vet jeg ikke. Kan si det sånn at jeg aner ikke hvor jeg fikk det fra, for ingen i min omgangskrets hadde det, og jeg har aldri vært sånn at jeg deler drikke og flasker med andre, ikke på fest en gang.. og hadde fast kjæreste så det kom ikke fra noen tilfeldig gutt heller..

Skrevet

Er en grunn til at det heter kyssesyken, det skal litt til å smitte.

Ingen i min familie ble smittet.

Jeg hadde det mildt sa de, var sengeliggende i to uker, vokste sammen i halsen, kunne ikke snakke pga det, og å få noe ned var et mareritt, ekstrem halsbetennelse trodde jeg det var.

Skrevet

jeg fikk vite at noen blir smittet av å holde på med penger og spise rett etterpå. Jeg vet ikke. Kjente heller ingen som hadde det...

Skrevet

Ikke overanstreng deg på 6-12mnd. Vær forsiktig med å drikke sprit, skal du drikke alkohol så hold deg til øl\vin\rusbrus.

Jeg var sykemeldt fra jobben i 8mnd å var konstant sliten i 1år etterpå.

Nå kommer det ann på hvor hardt du fikk det da. Jeg var sengeliggenes i 4mnd så det tok kroppen min laaaang tid å komme tilbake til seg selv.

Skrevet

Jøss, kanskje levertallet mitt har en så enkel forklaring!!! Da kanskje jeg slipper leverbiopsi da :o)

Pga at jeg har Ulcerøs colit er det vist en leversykdom som kan følge den (husker ikke hva det var) Legene var redde for at det var starten på noe slikt og vil ta leverbiopsi. Men da kanskje jeg slipper det da jo :o)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ikke drikke alkohol, unngå fysisk aktivitet og slag i magen, og ikke løfte tungt (de neste 3 mnd, alt sammen). Var så hos lege for sjekk av leververdiene etter 3 mnd, og fikk da beskjed om at alt var i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...