Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Har en jente født i 2002. Det har vært helt slutt med meg og barnefar i 2 år. Men i april var vi full og havnet i sengen etter å ha mimret om gode gamle dager. Pillen sviktet - dessverre. Så nå sitter jeg her - gravid. Er ikke aktuelt å gjennoppta forholdet. Han er en grei kar, men setter seg selv foran både meg og barnet. Dessverre. Var en grunn til at jeg gikk fra han for 2 år siden. Men hva skjer nå - i henhold til trygdekontoret. Holder på med utdannelse og mottar os. Den vil jeg vel miste når jeg sier jeg er gravid på nytt med samme far.????? Uahengig om vi er sammen eller ikke..... Barnefar kan jeg ikke stole på at skal støtte meg økonomisk.... Da vil jeg få en inntekt på 7000 i mnd. Bhg koster 2500 i mnd og husleie 4100 i mnd. Så kommer jo mat, bleier og slikt utenom... Ikke kan jeg jobbe i tillegg til studiene da jeg da vil være alene med 2 barn - uten form for avlastning. Bor nemlig 5 timer fra familie og barnefar pga studiene...... Har virkelig gjort det vanskelig for meg selv her. Noen som har vært i samme situasjon????
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 huff... er ikke i samme situasjon men ville bare gi deg litt støtte håper det løser seg greit!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 For det første, gratulerer Nei, du mister ikke OS, men du starter på en ny runde for nr 2. Men husk, du får bare for 1 barn. Resten kan jeg ikke hjelpe deg med.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #4 Skrevet 5. juli 2007 Tusen takk for svar begge to:o) Det som egentlig blir det værste er å fortelle familie og venner om det... Flaut.... Noen andre?? Mvh HI
Linda - mor til to! Skrevet 5. juli 2007 #5 Skrevet 5. juli 2007 Hei du! For det første; gratulerer med baby i magen. Litt kjipt med hvem og hvordan etc, men er man først i situasjonen, så er det bare å bite tenne sammen og se lyst på livet! Du beholder os, men vet ikke om den startet på ny runde, eller om det går på tiden allerede brukt på første barnet? Men du vil jo få både bidrag, samt dobbel barnetrygd, så kan du vel søke bostøtte, etc.. Jeg vet ikke helt, det er en jungel av ting å forholde seg til, men det skal de jo vite alt om på nav uansett.. Lykke til, iallefall!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #6 Skrevet 5. juli 2007 hei! har havnet i samme situasjon som deg,har to fra før å ble gravid med nr 3 med samme mann. fødte en nydelig pike i mai,og 1juni mistet jeg all støtte fra nav. for viss du får barn med samme mann,regnes du ikke som aleneforsørger.selv om man ikke er i lag..så lykke til..håper du finner en ordning for det har ikke jeg...skal snakke med nav igjen i morgen..
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 5. juli 2007 #7 Skrevet 5. juli 2007 hmmm den siste her reagerte jeg litt på... du har jo krav på støtte likevel OM du er alene, og ikke i forhold m barnefar. Jeg er i samme situasjon, og har ikke hørt noe om fra nav at jeg mister det jeg har krav på, jeg er jo like fullt alenemor nå selv om jeg (dessverre) får samme pappa til barna mine.
~¤PierC&Prinsessa¤~ Skrevet 5. juli 2007 #8 Skrevet 5. juli 2007 Enig med deg Mulan... Skal ikke miste stønadene selvom du blir gravid med samme mann igjen.. Må vel være andre grunner til at anonym mistet sine stønader da...
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #9 Skrevet 5. juli 2007 hei! nei,fikk beskjed fra trygdekontoret at det var vanlig prosedyre fra nav..jeg reagerte jo også,siden jeg er alene med mine barn..men er det som dere sier rett,hadde jeg blidt kjempe glad..sitter her uten inntekt,å føler at jeg må legge meg flat å trygle nav om penger som jeg mener at jeg har rett på..skal ringe nav i morgen,hun skulle se om hun kunne finne en ordning for meg..synes dette virker rart jeg da,siden jeg er i permisjon fra utdanningen..
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #10 Skrevet 5. juli 2007 Det vedtaket må du klage på - for du har rett til OS!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2007 #11 Skrevet 5. juli 2007 gjett om jeg skal si ifra i morgen når jeg ringer nav..da skal jeg ha rett til barnebidrag for en ekstra pluss dobbelt småbarns tillegg..da skal jeg ha etter bet for juni mnd også..kanskje ting ikke ser så svart ut alikevel da? nav kan da ikke behandle folk ulikt bare fordi man bor i forskjellige kommuner/fylker..
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #12 Skrevet 6. juli 2007 "Godt" å høre at det er flere i samme situasjon. Gruer meg til å gi beskjed til nav... Vet hvor trangsynte de må være - forbaska firkantete regler. Dessuten kommer jeg garantert til å føle at de tror jeg har svindlet dem hele veien - selv om ikke det er tilfellet i det hele tatt! Hehe...og jeg holder faktisk på å utdanne meg som sosionom. Håper det ordner seg for både meg og du anonyme over her. Og alle dere andre. Håper du anonym kan oppdatere meg etter navmøtet ditt:o)
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #13 Skrevet 6. juli 2007 hei igjen! ja da har jeg snakket med nav:( fikk beskjed at siden jeg ikke er i utdanning får jeg ikke os..ikke i utdanning sa jeg,har jo permisjon..kan ikke drege med ei lita snuppa på skolen..joda nav kunne sende meg søknader,men de kom ikke til å bli positivt svar på uansett..hva er vitsen med å søke da ? huff...åsså ville hun ha et møte med meg på kontoret for en samtale,hvorfor kan vi ikke ta det via tlf? skjønte ingenting..håper det ordner seg for deg HI,for her ser det svart ut:(
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #14 Skrevet 6. juli 2007 Nei, vet du hva, dette må du ta tak i! Og får du avslag fra trygdekontoret, så klag! Og får du avslag på klagen, så klag til fylkeskommunen! Om du er i utdanning eller ikke skal ikke ha noe å si, for du skal ha rett til 3 nye år når du har fått et nytt barn!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2007 #15 Skrevet 6. juli 2007 overgangs stønad gies til de som er i utdanning el som søker jobb..hun mente at jeg ikke var i utdanning siden jeg har permisjon..syke regler..å så syns hun det var mistenkelig at jeg hadde fått barn med samme mann,å det er jeg jo enig i..men vi bor ikke i lag,har et ok forhold i forhold til barna(bor i samme bygd)..håper dette fortsetter selv om han får seg en kjæreste..hun på trygdekontoret mente at man kunne ha et forhold uten å bo i lag,okei..kan være enig i det,men hvorfor ha et forhold å ikke bo i lag(selvfølgelig noen ganger går det ikke for en periode pga skole el jobb på enannen plass..) jeg har vist en annen oppfatning av trygdekontor dama hva et forhold er..men men..
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2007 #16 Skrevet 8. juli 2007 hmmm. Men, du er jo i utdanning når du har permisjon........ Vanligvis får man os når man er i permisjon fra utdanning.... Så hujn kan ikke bruke det som grunn for at du ikke får os..... Hvis det er det som er grunnen må du klage til fylkesmannen....... Eller er det fordi hun mener at dere lever i et ekteskapslignende forhold hun legger til grunn for at du ikke får os??? I såfall er det hennes vurdering og hun kan ikke alene basere et vedtak på en egen vurdering. Nei, her må du klage.....
*betty*spaghetti* Skrevet 8. juli 2007 #17 Skrevet 8. juli 2007 Se postitivt på det:) Blir ihvertfall hele søsken:D hehe Grattis og lykke til:D
Leeloo76 Skrevet 9. juli 2007 #18 Skrevet 9. juli 2007 Synes det høres veldig merkelig ut å nekte deg OS pga. permisjon fra utdanning, jeg fikk hvertfall OS da jeg var i den situasjonen, trodde det ikke var noe krav de 3 første årene om å være jobbsøkende eller under utdanning, bare dersom man får utvidet OS. Dette dreier seg jo en helt ny OS periode for nytt barn, eller? Det eneste du vil "miste"er den resterende OS-perioden for det første barnet. Har barnefar betalt bidrag for den første hele tiden? Da kan jo disse innbetalingene evt. brukes som bevis for at det hele tiden har vært slutt. Kanskje du kan ringe til en av de kommunene som har innvilget OS i en liknende situasjon og spørre hva du kan gjøre og hvordan regelverket egentlig er (kanskje det er de som strekker det litt, og at de i din kommune bare "følger boka", da har du jo et problem).
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #19 Skrevet 9. juli 2007 Skriv en skriftlig og saklig klage, og ta vare på kopi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #20 Skrevet 10. juli 2007 jeg er alene med 2 barn , var ikke sammens barnefaren da jeg ble gravid med nr 2 , vi ble sammens rett før han ble født, å mistet da all rett på støtte, da lille va ruindt 15 mnd gikk vi ifra hverandre igjen å jeg mottar nå os,dobbelbarnetrygd osv, kommer ikke an på hvem som er far til barnet. hun på nav lo litt av meg da jeg fortalte at jeg var gravid med nr 2 å med samme far, hun sa , jaja mye kan sje i et svakt øyeblikk, var ikke første gang hu hørte om slike situasjoner haha ,,, så nei du ska ikke miste støtte eller noe pga samma far =)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #21 Skrevet 10. juli 2007 hei igjen! ja det virker som at flere av oss har fått barn med samme mann,uten at man er ilag..har fylt ut søknadene men ikke sendt de inn enda,er så i tvil..hvorfor sende inn,viss man ikke får noe uansett? åså dette med at jeg må inn til samtale,hvorfor det? føler meg som en tyv..skjønner ikke helt hvorfor..er god venn med barnefar,kanskje det er derfor jeg føler meg som en tyv? men vi er ikke i lag...huff.. hun på nav sa at det hadde vært enklere om jeg hadde hatt forskjellig far på mine barn eller ikke viste hvem barnefar var..tenk å si noe sånt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå