Gå til innhold

Legge seg=putte de på rommet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta til sambo er 9,5 år, og legger seg mellom 10 og halv 11 i helgene. Men vi er uenige om måten han gjør det er riktig. Hun ligger på gulvet og leker som vanlig etter leggetid, sambo mener hun alltid har fått lov til å gjøre som hun vil etter leggetid, så det må hun fortsette med... Er ikke poenget at de skal sove da? Greit nok å lese i sengen, men å leke på gulvet og spille data?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt enig med dere begge to. Hos oss kjører vi regelen om at etter leggetid, SKAL man være i seng. I utgangspunktet kan man lese på senga til man blir trøtt nok til at man sovner (har selv søvnproblem og vet det kan være vanskelig å sove uten en "avrunding" på dagen som å lese på senga).

 

Da ungene var mindre (2 - 4 år), så jeg litt gjennom fingrene dersom det av og til var behov for at ungene fikk med seg noen leker oppi senga, som de kunne holde litt på med til de ble trøtte nok. Men de skulle alltid være oppi senga. Nå som de er blitt større, mener jeg det holder å ha bøker og blader som underholdning etter sengetid. Men ellers er jeg ikke så nøye på at de skal sove med en gang, så lenge de holder seg i senga.

 

I stedet har vi heller innarbeidet rutiner eller planlegger dagene slik at forholdene for at ungene skal bli trøtte når kvelden kommer, ligger best mulig tilrette. Har alltid hatt aktive energiske unger, som trenger få ut energi. Derfor vet jeg av erfaring at jeg må sørge for å "tvinge" dem opp i rett tid om morgenen (helst senest i 7.30 tiden, tidligere når det er hverdag og ikke sommer, selv om det er fristende for voksne at barna sover lengst mulig), sørge for mye frisk luft der de får utfolde seg fysisk. Når kvelden kommer, roer vi ned. Men mulig jeg har svært aktive unger med lite søvnbehov (jeg har selv lite søvnbehov, klarer meg fint med maks 5 - 6 timer pr. natt). For selv med disse rutinene, så hender det ofte at minstemann på 5 år ikke sovner før kl 21.30 - 22.00, selv om han legger seg i 20.00-tiden.

Skrevet

Selv om det er i helgene synes jeg dette høres seint ut. Unger skal vel i hovedsak ha noenlunde lik døgnrytme for å få nok søvn og fungere bra på skolen og i fritiden? Og når man legger seg skal man ikke tulle rundt med mye annet, da skaper man søvnproblemer såvidt jeg har greid å lese meg til...

Vi har omtrent samme døgnrytme hos mor og far, og det fungerer greit. Sovner kanskje litt fortere her, siden vi som regel har et høyt tempo i samværshelgene:) Ikke alltid greit å få det til i hverdagen:))

Skrevet

Når det er natt så skal de sove. Barn trenger mye søvn.

Skrevet

Min datter på 8 år legger seg mellom 21.30 - 22 på fredager og lørdager. Fungerer bra det, og har ingen innvirkning på døgnrytmen sånn ellers.

 

Jeg er enig med deg at i det kunne ha vært en bedre leggerutine, men ultimatet kunne kanskje vært at hun må legge seg en halvtime tidligere og så få beskjed om at lyset blir skrudd av til et visst klokkeslett?Slik fungerer det for de som leser på senga også.

 

Generelt synes jeg at lyset skal slukkes med en gang barna legger seg, da får de sovestemning når de legger seg. Men for en 9,5 åring er kanskje løpet kjørt når det gjelder å innføre vedre soverutiner kanskje?

 

 

Skrevet

Jeg er veldig uenig med hvordan min samboer oppdrar barna sine på mange punkter. Legging er et av disse.

 

Jeg får aldri noen forklaring på hvorfor han vil gjøre det sånn, vel egentlig ikke noe som holder vann. Ungene legger seg alt for sent, og de sovner enda senere.

 

Jeg sier at vi ikke kan komme til å gjøre det tilsvarende i forhold til våre felles barn, fordi de rett og slett strider mot alle mine tanker om gode rammer i barneoppdragelse, og også hvordan jeg ble oppdradd selv.

 

Meg og min samboer har veldig lik bakgrunn, når det gjelder oppdraglese og verdier, så han er for så vidt enig med hvordan jeg vil ha det for fellesene våre. Han orker bare ikke kampen for å faktisk begynne å oppdra særkullingene.

 

Deres mor gjør det annerledes, de kan bli lei seg, de kan bli frustrert, de kan slutte å ville komme her, det er ikke så lett når de alltid har gjort det annerledes, det er ikke så lett når de ikke er her hele tiden.

 

Poenget er, ikke styr så alt for mye med det, de er ikke dine unger, og det er foreldrene sitt bevisste valg å gjøre det slik de gjør. Men du må være helt klar på at hvordan ting blir gjort med dem, ikke på noen måte skal være en mal for hvordan dere kommer til å gjøre det med fellesbarna.

 

Så vil jo tiden vise når de vokser til hvem som har hatt den beste og lykkeligste barndomen, og hvem som er blitt de mest veltilpassede unge voksne.

Skrevet

Her blir barna lagt til klokkeslett som passer alderen, og når de er lagt, så er det absolutt ikke tid for lek....

 

4 1/2 år gammel sønn legger seg 19.30 alle kvelder ( 20.00 lørdagen)

3 år gammel sønn legger seg 19. 15 alle kvelder ( 19.45 lørdagen)

5 mndr gammel datter legges 18.30 alle kvelder ( ... vært heldige med henne ;-)

13 år gammel stedatter legger seg kl 10.30 fredag og 11.00 lørdag ( 21.30 hverdager....vi har samme leggetid hos oss som hun har hjemme)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...