Gå til innhold

Erfaringer med et lite barn i ettroms ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene og bor for tiden i en liten, men praktisk og hyggelig 1 roms leiligh (40 kvm m/sovalkove). Men jeg har selvsagt behov for og ønsker meg en leilighet med 1-2 soverom. Blir ganske sikkert alenemor, noe jeg stiller meg åpen til. Barnet er ønsket med all den kjærlighet og omsorg jeg kan gi.

Har ennå ikke fått bygget opp Egenkap. eller har kausjonister som kan stille sikkerhet. Bankene krever som kjent en av delene. Har fått innvilget lån opptil 90% (nok til 1-2 roms i mitt boligmarked) Har god jobb, orden i økonomien og betalingsevne. Men alt dette har ingen betydning når bankene skal gi lån, de låner ikke utover 80%, maks 90%.

Vel, så det ser ut til at jeg blir støkk på 40 kvm. for en stund. Jeg bruker mye tid på å bekymre meg over hvordan det skal gå med ett barn og liten plass ? Vil tro det går ok fram til 1 års alderen, men deretter (hvis jeg ikke har fått ordnet større leiligh) hvordan blir hverdagen ? Ser ikke for meg de store bursdagsselskapene for den lille, nei. Min holdning er at alt ordner seg, barnet vil kanskje ikke kjenne så mye på boforholdene som jeg, bare de har det godt. Noen med erfaringer ? Har jeg grunn til å bekymre meg så mye i forkant ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg har ikke noe erfaring men det skal nok gå i orden skal du se :)

Regner med du eier den du bor i nå siden du ikke får lov til å få førstehjemslån opp til 100% ?

Kanskje du like gjerne som kausjonist kan klare å finne noen som vil investere i leiligheten din ? Bor du i en av de norske store byene vil jo leiligheten med stor sannsynlighet stige i verdi.

Jeg ville ha laget en seng med gardiner rundt til babyen sånn at du kan "lukke døren" når det er kveld for den lille og du skal sitte oppe litt til. Da betyr lukket gardin natt og det vil den ha med seg fra den er liten baby og videre når den også blir litt større :) Ungen vet jo ikke om noe annet så den kommer vel ikke til å plages av å bo en ettroms vil jeg tro :)

Tenk så deilig å være sammen med mamma hele tiden :)

Skrevet

Takk for støtte og oppmuntring 'Ut på tur'. Du har jo så rett når det kommer til den lille - det viktigste er å være sammen med mamma. Enn så lenge har jeg ikke funnet løsning på hverken investering eller kausjonist, men med tiden vil verdi av leiligh stige (bor i attraktivt omårde utenfor byen) og lån bli nedbetaltes underveis. Kanskje der jeg bekymrer meg mest, at når barnet blir noen år eldre også vil få behov for sin egen pusle og alene plass. Koselig forslag med gardiner rundt babyen :) Kreativiteten blomstrer gjerne med liten plass.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Dersom du eier den leiligheten du bor i så betaler du jo til deg selv så lenge verdien på leiligheten stiger.

Bor du i Oslo?

Vi kjøpte i Bærum med kort vei til Oslo da vi trengte større plass. Intil videre er det mer å få for pengene så lenge du ikke skal ha plass til en hel familie :)

Har steget en del siste to årene her, men er fortsatt billigere enn Oslo.

Jeg vil tro at den lille ikke kommer til å ha behov for alene plass før den er over to år (ut fra hva jeg har sett hos venner) ungene vil jo være sammen med de voksne :)

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg vil tippe du får behov for alene plass før den lille gjør det ;)

Skrevet

Joda, jeg eier leiligheten og det økonomiske regnestykket over tid gjør seg selv. Vi bor faktisk i samme kommune., så jeg kjenner det lokale boligmarkedet godt.

Jeg har opplevd flere av mine venners barn vokse opp og sett hvilke behov de etterhvert får. Nei, de trenger faktisk ikke så stor plass opptil 2-3 år. Ofte er nok vi voksne som styrer med for mye med ting synes jeg.

Jeg takler situasj. og tåler at det blir trangt en stund. Mitt ansvar. Så lenge jeg ikke hører om eller har sett at ett barn mistrives med liten plass - ja, så er det en klapp på skulderen til meg om at det vil gå bra :) Jeg setter pris på oppmuntrende og positive tilbakemeldinger her inne også.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Lykke til :)

Kos dere sammen dere to når den dagen kommer :)

• 5 uker senere...
Skrevet

hehe, vi blir 3 i en 45 kvadrats leilighet det første året;) Meg, kjæresten og lillegutt + en liten hund:) det ordner seg nok, får i allefall mye kvalitetstid sammen første tiden og slipper å investere i babycalling:P hehe

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kjøpte en 1 roms (32kv.m.) i 2003, og har etterhvert blitt en liten familie på 3 stykker. Guttungen har nettopp fylt 3 år, og det merkes at det blir for liten plass. Men det har gått helt greit til nå. Han leker ikke hjemme (har masse leker), heller ikke ta med seg venner hjem (noe som har blitt veldig populært etter at han begynte på storebarna i bhg og han er med andre hjem) og han sover aldri en hel natt i sin egen seng som står rett ved siden av vår. Han kommer over og legger seg i mellom oss.

Men nå skal vi endelig flytte (!!!) til 79 kv.m. Gleder meg som en unge.. =o)

• 4 uker senere...
Skrevet

Du kan få toppfinansiering i kommunen. Dette er også husbank lån med lavere rente. Vi fikk 20% i kommunen og 80% i førstehjemslån i banken, slapp kausjonist.

Hvis du blir alenemor vil du så godt som helt sikkert få dette lånet selv om du har eid bolig før.

Ta kontakt med kommunen, dette er et tilbud endel ikke vet om, heter startlån/etableringslån.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei,

Det er en stund siden du la inn innlegget, men jeg skriver noen ord alikevel.

Vi er 4 stykk på 80 kvm. Barna deler rom og så har vi en ganske stor stue/kjøkkenløsning. Det går fint! Eldstejenta er 3,5 år og hun stortrives her. Hun har overhode ikke behov for å kunne lukke døren.

Lag et hjørne som er barnet sitt. Der kan h*n ha seng og noen leker. Lur ide å ha noen gardiener foran (gjerne litt tykke, lystette slik at h*n får litt ro. Dette går fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...