Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #1 Skrevet 4. juli 2007 Hun sluttet å spise om natten for flere uker siden, men nå de siste to ukene er hun igjen oppe en gang om natten for mat. På dagtid har hun forandret vanen sin fra mat hver 3.-4. time, vil nå ha hver 2.-2 1/2 time. Får morsmelk, men mme til kvelden. Er veldig lysten til å begynne så smått med grøt nå, i allefall tilvenning med et par te-skjeer i en uke eller to først... Noen som har gjort det samme med et så "lite" barn? Takker på forhånd for svar (OG til dere som er kun ute etter å kritisere behøver faktisk ikke å svare på denne tråden)!
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Hei du:) Jeg tror faktisk ikke jeg ville begynt med grøt. Det er nok økedøgn og barnet trenger derfor litt ekstra, men dersom du ammer vil økningen bli borte om du gir mer i tillegg enn hva du gjør nå. Vil jo også tro at det rett og slett kan være litt endret rytme, noe som kommer til å skje MANGE ganger før barnet et ett år. Når det kommer til akkurat grøt så kan du risikere at det får helt motsatt effekt av hva du ønsker, at barnet våkner oftere og vil oftere ha pupp, rett og slett fordi magevondt gjerne er en konsekvens av innføring av fast føde, spsielt i så tidlig alder. Dersom du mener barnet ikke blir mett nok av mm og mme og trenger noe tyngre vil jeg anbefale deg å ha en teskje med grøtpulver i mme, ikke noe mer. Med den ene teskjeen vil mme bli umerkelig tykkere når den drikkes men ligge mye tyngre i magen.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 Takker for svar! Det er nok ikke økedøgn heller, for jeg bare pumper ut melken med elektrisk pumpe og gir på flaske. Jeg har forsøkt å gi henne mer pr måltid, men hun blir så stinn at hun orker rett og slett ikke mer. Er litt skeptisk til grøtpulver i mme, er redd for at det gir magevondt også... Jaja, skal straks på kontroll på hs, så jeg får ta opp problemet der også (selv om jeg vet hva svaret fra helsesøster blir, de mener jo at man skal vente til 6 måneder)...
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 4. juli 2007 #4 Skrevet 4. juli 2007 Hei, er helt enig med ho over her, babyene forandrer seg rett som det er. Anbefaler ikke grøt.. alle babyer tuller sånn noen ganger. Grunnen til at hs anbefaler å beg med grøt når de er 6mnd (gjelder bare de barna som får mm) er at de drikker dårligere med mm når de får grøt-og da får de ikke alle de viktigste næringsstoffene som er i mmelka. Når det gjelder de som bare får erstatning så kan de flott begynne med grøt når de tipper 4mnd, det fikk e beskjed om av hs med begge mine.
LaPaysanne Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Flaskebarn har også økedøgn! Og hvis han er to måneder og tre uker gammel, kan det stemme godt at han øker. Det er veldig tidlig med fast føde allerede nå, så du kunne kanskje heller spe på med mer mm i flaska, evt en flaske til med mme i løpet av dagen dersom du ikke har nok pumpemelk? Du kan også legge inn økedøgn ved pumpa hvis du ikke ønsker å gi mer mme.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 hei! ett så lite barn skal ikke være nødt til å få mat.. gi henne melk til hun er 6mnd! min jente var også sånn altså!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #7 Skrevet 4. juli 2007 hei , jeg begynte med smått med tynn grøt til småen når hun var 11-12 uker - rett og slett for jeg kjenner mitt barn og såg hva hun trengte. (gir mme) hun elsker grøt (hun får bare 2ts og er 14uker gammel) skal vel snart øke en ts igjen. men som sagt hun hadde vertfall godt utav det , men snakk med hs din først, velge og vere anonym her for det er alt for mange hysteriske mammaer her !! =) ha en fin dag >!
Storebror & Lillesøster Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 Min gutt sov også godt til han var 3 1/2 mnd,så våknet han for mat 2-4 og til og med 5 ganger pr natt,og på dagen hver 2 time,før det var det hver 3-4 time og sov 10 timer i strekk på natta et par tre uker så da han ble sånn så prøvde grøt da han var nesten 4 mnd og det hjalp svært lite,ble enda mer elten så jeg sluttet etter ei uke,begynte igjen nå når han ble 5 mnd,har fått grøt i 2 uker nå og det går kjempebra,han hatt nattavvening nå i helga skriking to netter,sutt en natt og sovet rundt nå de 2 siste nettene,så det var nok en dom vane han hadde,men følte ikke jeg kunne venne han av med det før han fikk en full porsjon med grøt hver dag.. Hør med HS,men de forandrer seg hele tiden og det går ikke alltid den veien vi tror,at det bare blir bedre og bedre... men lykke til uansett hva du gjør:)
Mammaja 120107 Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Jeg skjønner ikke helt problemet. Er det bare fordi hun spiser ofte du vil begynne med fast føde? Det høres jo mest ut som helt normale svingninger, kanskje hun i perioder bare vil ha mer kos. Babyen min som er snart 6 måneder har variert mellom å spise 10-16 ganger i døgnet siden fødselen. Enkelte netter har han ville hatt mat hver time, heldigvis er det ikke så mange av de, men stort sett er det mat med 2-3 timers mellomrom døgnet rundt. Med mindre du er helt på grensen av det du orker av nattevåk ville jeg på det sterkeste anbefalt deg å vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå