Gå til innhold

Flere med barn som går seint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som blir 17 mnd neste uke og hun går ikke alene ennå.

Hun går langs bordet, hvis vi holder henne og med gå vogn. Hun har stått alene lenge, men nekter å ta noen skritt. Bare setter seg ned.Det virker som om hun ikke har tro på seg selv. Jeg blir deprimert da alle jeg kjenner som har barn på hennes alder går. I barnehagen er det 28 ettåringer, bare min som krabber. Alle i barselguppa går bortsett fra min. Please si at det er flere som ikke går der ute i den alderen. Jeg vet at alle barn er foskjellige. Alle i familien spør hele tiden om hun går ennå. det er det første alle spør om. Jeg synes det er så leit. Jeg føler at det er noe galt med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, det er sikekrt ikke noe galt! Unger er forskjellige.

Tassen her er 16,5 mnd og har _nettopp_ sluppet tak i bord/gåstol osv. Han har kunnet gå rundt bordet lenge, men ikke hatt selvtillit nok til å slippe seg før nå. Det kom nesten over natten. Nå syns han det er kjempegøy å stabbe bortover, i starten satte han seg ned med en gang og feiga ut. Jeg begynte nesten å tro han aldri ville slippe taket, men så gjorde han det plutselig denne uken her. :-)

Be familien din kutte ut spørsmålene og heller slappe av litt. Det kommer når det kommer.

Skrevet

Slapp av!!! Så lenge hun går langs bord og med gåvogn, så er det nok ingenting galt med henne, og hun kommer til å slippe seg når hun er klar for det!

Vi har ei datter på litt over 20 måneder som ennå ikke går! Vi har vært hos helsesøster, barnelege og fysioterapeut, og det er ingenting galt med henne...Hun er bare veldig sein. Hun går langs alt mulig og springer nesten bak gåbilen og gåvogna, men hun tør ikke slippe seg. Og når noen spør om hun går, så sier jeg bare at hun er litt sein og tør ikke slippe seg...Ferdig med det! De går når de er klare for det!

Skrevet

Åja... kjenner igjen den der ja. Godt å se at vi er flere med barn som går sent...

Vår datter blir 2 år nest mnd, og hun går heller ikke ennå :-(

Det vil si, hun går hvis hun får holde oss i en finger, og hun kan gå mellom oss hvis vi står og rekker armene mot henne. Hun går også med vogn, men bare hvis hun er i humør til det. Går rundt bord, kan stå alene, men reiser seg ikke rett fra gulvet uten å holde seg fast i noe.

Om vi har vært fortvilet? Jepp.

Trodde det var noe riv ruskende galt med jenta vår. Men barnelegen mente hun hadde fine bevegelser, og at hun bare var engstelig av seg. Hvis hun ikke gikk selv når hun fyllte 2, skulle de se nærmere på det.

Men jeg er bekymret likevel jeg. Når hun begynner å bli så gammel som nå, er hun mere bevisst sin egen frykt, og er redd for at det skal hemme henne i å slippe taket helt.

Vi ser jo framskritt dag for dag, men den dagen hun slipper seg helt, heiser vi flagget her i huset!

Man blir litt deppa over situasjonen når man ser 10 mnd gamle barnehagekamerater som går selv, ja, så jeg vet akkurat hvordan du føler det.

Gi meg et hint hvis du vil ha msn-adresse eller mail. Så kunne vi kanskje holdt kontakten og delt erfaringer. Man føler seg veldig alene i slike situasjoner :-)

Skrevet

Hei! Jeg forstår hvordan du har det. Min lille gutt gikk ikke før han var 16 mnd. Min teori er som følger; De som ikke slepper seg ved 1-års alder, blir ofte redde, og forstår at de kan dette og slå seg. Derfor tørr de ikke å gå, før de en vakker dag finner ut at det ikke var så farlig likevel! Bare vent.. hanhar jo hele 3 mnd på seg, før han havner utenfor det helt vanlige! Og 3 mnd er ganske lenge.. Folk sier det bare fordi de ikke har noe bedre å spørre om, også er de jo intr i jenta di selvsagt.

Nå er gutten min 22 mnd, og absolut ikke noen treiging! Han var endel syk i vinter, så derfor tror jeg han utsatte gangen litt. Har ikke noe hastverk denne karen!=)

Skrevet

Neida,de går når de er klare for det. Datteren min på akkurat 15 mnd går ikke alene. Går fint rundt bord,med støtt osv,men tør i slippe. Jeg ser at hun "kan",men er av den forsiktige typen,så det vil nok enda gå litt tid. Vet det er vanskelig,har blitt litt irritert jeg og når andre spør om noe er galt,men fokuser på hva de kan. Datteren min prater mye mere og kan mange flere ord en sine jevnaldrene:-) Kos deg med vesla,om ikke lenge må du løpe rundt etter;-)

Skrevet

Min datter er 19 mnd, og går ikke. Går bittelitt langs bord, og noe ustøtt bak gåbilen.

HS hennviste til Fysio, forde hun sier jenta er plattfot, anklene er litt bøyde innover, og når hun går ser jeg at hun har ikke tærne rett frem , men litt not hverandre.

Huff.

Skrevet

Vi var på kontroll hos fysioterapeut når dattera vår var 19 måneder. Da hadde hun nettopp begynt å reise seg opp masse og såvidt begynt å gå bak gåvogna. Men hun gikk da maks 5 skritt før hun satte seg ned. Beina til snuppa peker litt utover, men slik går alle i min familie, men det var godt å få sjekket det opp hos fysioterapeuten likevel. Nå vet vi sikkert at det ikke er noe galt med henne, men at hun bare er litt redd for å slippe seg...Nå er hun 20 måneder og 3 uker og gåingen har eksplodert i det siste. Nå går hun hele dagen så lenge hun har noe å holde seg i. Men hun vil fortsatt ikke slippe seg...

Ikke gru deg til fysioterapeuten! Enten kan h*n hjelpe jenta di, ellers så får du beskjed om at alt er greit og at du bare må smøre deg med mer tålmodighet. Så lenge hun klarer å gå litt langs bordet og litt bak gåbilen, så løsner det nok snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...