Gå til innhold

Hva skal vi si til barna våre.........................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal vi si til barna våre på f.eks 4-5 år at de ikke skal ta imot godteri eller snakke med fremmede. Har liksom aldri forholdt meg til dette før og vil gjerne forklare det for min 4 åring. Hva skal jeg si??? Fantasi og virkelighet er jo noe dem ikke skilner helt på enda liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har snakket med vår 4-åring om at bare han får bestemme over sin kropp, at han bestemmer over kosene sine og må spørre andre om de vil ha kos før han gir. Har også sagt at hvis noen tar på kroppen hans og han ikke vil det må han si nei. Det fører til mye bråk når han ikke vil vaske seg...

Ikke lett dette! Men jeg tror at mye er gjort om man venner seg til å snakke sammen og er åpne med hverandre slik at tillit etableres. Da er det lettere for barna å fortelle ting de opplever og lettere for foreldre å oppdage det hvis noe ikke er helt i orden.

Det som bekymrer meg litt med vår 4-åring er at han er så flink til å holde på hemmeligheter. Hva om noe skjer med han og så holder han det hemmelig for oss uten at vi merker det?

Skrevet

Vi snakker rett ut om at det er noen "dumme folk" som tar barn. Derfor må han være der vi eller de i barnehagen kan passe på ham. Han forstår det, og sier at det er noen tyver (=alle skurker og slemminger) som kan ta barn. Og vi har snakket om at det er bare han eller vi (slik ungikk vi problemet med vasking...) som kan ta på kroppen hans. Hvis han vil, kan han kose med andre, men det er det han som bestemmer. Min gutt er nesten fem, men til treåringen vår har vi ikke sagt så mye ennå. Bare at hun ikke kan dra i storebror sin tissefant, for den er hans, akkurat som hennes jentetiss er hennes...

Men vi har også problemer med at han ikke forteller ting. Alt er hemmelig, og så finner han på merkelige historier hele tiden, også. Så det er ikke lett å vite hva som er sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...