Gå til innhold

Ang. bytting fra morsmelk til mme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ammet/pumpet melk til min datter på 1 1/2 mnd. Når jeg legger henne til, spiser hun seg aldri mett, så må frem med puppen i ett sett. derfor har det blitt til at jeg mest pumper og gir henne det på flaske.. Men jeg lurer på om jeg skal begynne med mme, det er litt tungvindt å drasse på den pumpen overalt..

Noen med erfaringer? både gode og dårlige mottas med takk.

Lurer også på om barna deres event. har reagert på å gå over til mme?

Veldig takknemlig for svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble veldig lei meg når melka mi forsvant, men samtidig fikk vi det MYE bedre etter at vi byttet til mme. Jeg brukte veldig mye tid på og pumpe selv om jeg hadde en dobbel elektrisk. Det var mye stress med at jeg alltid bare hadde akkurat nok med melk, fikk aldri lagt meg opp noe, og måtte pumpe annenhver time, helt til det bare ble for lite.

Jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle begynne med og blamde halvt om halvt med mme og mm. Senere da vi gikk over til bare mme, fikk jenta mi litt maveknip, men dette gikk over.

Jeg synes ikke det er mye styr med mme. Har ferdig kokt og avkjølt (38grader) vann på termos, så har jeg mme i en boks. om natta tar jeg bare med meg termos, mme og rene flasker på soverommet, så slipper jeg og stå opp. Samme når vi skal ut eller på besøk. Man får plutselig veldig mye mer tid med babyen når man ikke må sitte med pumpa hele tiden, og jeg følte at alt ble mer avslappet. Vi kunne kose oss og leke uten tanke på at jeg måtte drikke amme-teen da og da og pumpe da og da osv. Og jeg fikk sove mer på natten også:)

Så personlig har jeg bare positive erfaringer med mme.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Når mistet du melken? Når jeg pmper på begge to, har jeg også bare akkurat nok til ett måltid.. da pumper jge ca hver 3-4. time.

Jeg får litt dårlig samvittighet også på en måte visst jeg slutter.. Er jo litt godt å føle meg nyttig på en måte. At hun er så avhengig av meg.. Men det skal jo være kos, ikke stress.. og det blir jo veldig mye stress slik det er nå..

Hmm.. er så usikker på om jeg bare skal gi den morsmelken opp å begynne med mme..

Skrevet

Hun begynte og spise mer rundt 5-6 uker, og enda jeg pumpet oftere, tok nesespray og drakk ammete så ble det likevell ikke mer melk, så ga mannen min henne de siste 20ml mens jeg pumpet og grein og ikke fikk ut noenting. Da bestemte vi oss for at jeg skulle slutte og stresse med dette, og pumpe sjeldnere.

Skjønner deg godt med denne dårlige samvittigheta:( Jeg hadde også det! Og det gjør det ikke akkurat lettere når man konstant blir minnet på om at mm er det beste osv. Men jeg følte at jeg fikk et nærmere forhold til jenta mi etter at jeg sluttet og pumpe, og jeg følte at jeg ble en bedre mor, siden jeg faktisk kunne kose med henne istede for og sitte med pumpa. Jeg hadde tid til og ligge i senga sammens med henne og synge og kose når jeg skulle legge henne istede for og stresse med at hun skulle spise, sove, byttes på osv fordi jeg måtte forte meg og pumpe.

Jenta mi har heller ikke vært syk før hun var 9mnd, så jeg føler ikke at hun er et sykere barn pga mme heller. Og min mann er vokst opp på kun mme, og han er verdens beste menneske og er nesten aldri syk.

Og amme er jo naturlig, men det er nok ikke rett for alle. I den store sammenhengen betyr mm/mme veldig lite så lenge man er en god mor ellers! Så ikke vær lei deg du!!

Skrevet

Tusen takk for svar simselinsen, det hjalp godt:) Sønnen min på 3 år har også vokst opp på mme( han ville ikke ha puppen i det hele tatt), og ikke vært noe syk før han var 1 år. Men jeg var så fast innstilt på å klare det denne gangen, men... som du sier, det er nok ikke rett for alle..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...