Yrha Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Har fått litt sansen for dem, jeg. Miljøvennlige, sparer noen tusenlapper (+ at jeg da har bleier til en neste baby), osv. Men et par ekstra maskinvask i uka, da Hva mener dere?
Solskinnsjenta Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Vi har tenkt å bruke det fra tvillingene er ca 3 måneder (etter vi har flyttet...) Vi har tenkt å bruke et system med flere størrelser, og gidder ikke kjøpe de aller minste, dessuten flytter vi til en kommune som gir støtte ved kjøp. Det gjør de ikke her i Trondheim. For å se hvilke kommuner som har støtteordninger ved kjøp av tøybleier kan du gå inn på www.kenguruloftet.no
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Aldri i livet... Det med at man sparer penger er det også stor diskusjon om... Husk at de koster ikke bare ved innkjøp, men også i vasking og ikke minst TID... Har barn fra før og jeg syns det blir mer enn nok klesvask.. Det er nemlig ikke bare barna som må skifte klær oftere når man får barn... Man får ekstremt forbruk av klær til seg selv og for å ikke snakke om håndklær... Så for min del kunne det aldri falle meg inn å lage enda mer jobb til meg selv..
LilleBill Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Jeg bestilte tøybleier til vår nr. 2 i går, faktisk. Dette er noe vi har tenkt over lenge og bestemt oss for å gjennomføre i alle fall hans første leveår. Da er jeg hjemme og kan takle ekstra klesvask. Det viktigste argumentet for oss er ikke å spare penger, men å spare miljøet. Det er jo helt syke mengder papirbleier vi kaster hver uke, og kan vi spare miljøet for bare noen måneders papirbleieforbruk, er vi glade. Men jeg vet ikke helt hvordan det vil bli, da, så jeg er veldig spent. Grunnen til at vi tenker ett år i første omgang, er altså at da blir det full jobb på begge foreldre, og hverdag i barnehagen hvor ikke alle er så begeistret for tøybleie-barn. Det eneste som er dumt med dét, er at vi ikke får effekten med at tøybleie-barn blir fortere tørre enn andre barn. Jeg vil anbefale alle å gå inn på ei tøybleie-side og lese seg litt opp på temaet, for det er mange fordommer og mye uvitenhet rundt dette med tøybleier.
Gjest Ut på tur Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Vi prøver oss med brettebleier som er det billigste alternativet fra starten av. Har diskutert med mange både i bleieforumet her og på tettinntil.com som er ett forum for stoffbleier og bæresjal (anbefales om du vil lære mer) Jeg er heller ikke sikker på om vi kommer til å spare mye penger. Kanskje kanskje ikke. Vi velger stoff for "inneklima" til babyen. Og så sparer vi jo miljøet for en del søppel. Jeg er kanskje optimist men vet ikke hvor mye ekstra arbeid det blir. De jeg har diskutert med sier det blir ca 2 maskiner ekstra i uka. Vi kommer til å tørke i trommel pga plassmangel. Papir bleier må jeg jo på butikken og handle så det er litt pes det også. Papir bleier skal bæres ut i søpla, stoff bleiene ned i vaskemaskinen. Kan godt foresltille meg at jeg ikke gidder brette dem pent sammen etter vask, men det behøves jo heller ikke Dersom du lurer masse så sjekk tettinntil. Du må være medlem for å diskutere men det er det verd for å få vite mer.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Vi kommer til aa bruke toeybleier, ja. Har ikke bil, og orker ikke styret med aa drasse med oss masse engangsbleier hjem fra butikken hver uke. Pluss at vi bor i blokk, og jeg har ikke lyst til aa drasse ut med stinkende soeppelposer med bleier. Da blir det mye enklere aa sette paa to ekstra vask i uken, saerlig naar vi likevel kommer til aa vaske en del. Moderne vaskemaskiner og toeybleieloesninger gjoer at man slipper forarbeidet man hadde foer i tiden. Man staar da ikke og koker og skyller bleier lenger. Kan jo spyle dem litt hvis man foeler for det, men en god forvask i maskin pluss vanlig vask er alt man trenger... Vi har valgt et enkelt toeybleiealternativ--nemmelig lommebleier. Absolutt dyrere enn andre typer toeybleier, men bare ca halvparten saa mye som engangsbleier dersom man regner med vasking. (5000 kroner til sammen, pluss 1500 til vask over 3 aar i forhold til 10-12000 kroner som forbrukerradet regner at engangsbleier koster.) Man kan jo ogsaa velge mye rimeligere toybleieloesninger (koster da bare et par tusenlapper over hele bleieperioden) men vi vil ha bleier som er saa like engangsbleier som mulig. Festes med trykk-knapper, og kommer i mange kule farger. Prisen er imidlertid ikke grunnen til at vi velger det. Hovedgrunnen er vel at jeg selv hater aa gaa i bind, og tror at babyen selv ville valgt toey hvis han kunne velge. Engangsbleier puster ikke noe saerlig, og temperaturen blir oekt inni dem. Miljoet har ogsaa noe aa si, men er altsaa ikke hovedargumentet vaart--tenker ikke foerst og fremst paa soeppelberget, men ogsaa paa alle ressurssene som gaar med paa aa produsere engangsbleier. En god bonus at vi kan spare miljoet og noen tusenlapper, samtidig som lillegutt faar toey mot huden. Saa dette forsoeker vi.
Yrha Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2007 Visste ikke at det fantes støtteordninger til tøybleier!! Det er jo positivt. Det er jo en forutsetning at de er lette å bruke/vaske/tørke. Det virker som om det er gode muligheter for det, ifølge dere. Skal bestille en testpakke fra kenguruloftet, tror jeg!
Bolla Pinnsvin Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Aldri i verden!! Kall meg gjerne miljø-svin altså...Men når nr 5 kommer i familien så har vi mer enn nok klesvask om vi ikke i tillegg skal vaske BLEIER!! Nei,fy søren... Men all ære til de som tar den jobben!Det står det jaggu respekt av!
Mazza** Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 har kjøpt noen lommebleier , av typen fuzzibunz , har tenkt å bruke dem i starten og se om vi liker det. Det er kun fordi vi syns de er fine og tror de er superbehagelige for babyen. Et par vask ekstra i uka skal jeg alltids klare Men kommer garantert også til å bruke papirbleier en gang i mellom da...
Kummin&Lillesel Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Ja, på deltid. Synes konseptet nesten er genialt.. Men vi har ikke vaskemaskin i leiligheten vi bor i, så det å gå opp og ned trapper med fulltids-tøybleievask, det blir litt voldsomt for min del. Til gjengjeld er jeg også av dem som hater bind. Jeg holder dessuten ikke ut tanken på alt søppelet som kommer fra engangsbleier. Vi vasker i mini-vaskeri i kjelleren, forholdsvis økonomiske og miljøgode forhold der. Jeg er ikke papirbleie-hater.. Og ei heller fullblods tøybleie-entusiast. Men jeg synes ikke det virker så ille som folk vil ha det til. Har litt forskjellige løsninger (lommebleier, brettebleier og formsydde). Til sammen ser jeg på det som en god løsning!
Gjest Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 brukte det noen mnd med første mann....men det er endel jobb....må legges i kaldt vann....hvis ikke sitter det igen en eim i de....selv med forvask.... ville ikke anbefalt det uten tørketrommel..... heller ikke i start fasen....da er det litt sunnere å kose med babyen enn å nære idealismen....tror det er lettere å fortsette dersom man gir seg selv litt fri de første 1-2 mnd.... jeg gikk drittlei...pga starta alt for tidlig....tror jeg hadde holdt ut lengre uten den starten..... men uansett lykke til...jeg vurderer det denne gangen også.....men ikke før om et par mnd....hehe...
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 Vi brukte tøybleier på snulla helt til jeg blei gravid igjen (og dermed kvalm), og det var ikke noe ekstra styr med dem annet enn at de måtte skiftes litt oftere, og jeg måtte henge dem opp etter vask. (Stor fellesvaskemaskin her, så var jo ikke noen flere vask i uka, men større). Kommer til å bruke dem på spira, og så får jeg se hvor lenge jeg holder ut! Arva dem av søstera til barnefar så kosta oss ingenting, og jeg hadde allerede tenkt å bruke tøybleier før vi fikk disse bleiene, så det var jo bare en positiv overraskelse at hun hadde de. Så gir Skien kommune ut 7 bleier til nyfødte, men jeg har ikke henta dem...får se om jeg har bruk for dem seinere.
Tredjepåplass Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 Vi har brukt tøybleier på begge våre frem til de begynte i barnehagen. Etter det brukte vi det bare på kvelds- og nattestid. Syns det er et ypperlig system, og syns ikke det er mer arbeid. Bruker jo uansett flergangs- vaskekluter på barna, og da har man jo bøtten med litt eddikvann stående uansett, så det blir bare å vaske en maskin mer i uken (to i begynnelsen, når de bruker flere bleier). Men jeg vil anbefale tørketrommel. Vi tørket dem på stativ med førstemann, og det var litt arbeid å henge dem opp. Med nummer to fikk vi tørketrommel som fungerte, og da la vi dem bare i skuffer under stellebordet når de var tørre, det var veldig praktisk. Og jeg må si at vi fikk et aldri så lite økonomisk sjokk da vi begynte å kjøpe plastbleier etter at de begynte i barnehagen. Syns det ble veldig dyrt! Og så gikk vi stadig tom, og det var stress å kjøre og handle bare for å bunkre opp enda flere bleier. Syns absolutt du skulle prøve! Jeg skal bruke det med nestemann også.
LynxLynx Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Sitter og strikker ullbukser for harde livet.... Vi begynner med brettebleier, og avanserer etterhvert til lommebleier. Kommer til å kjøpe inn noen av merket Bumgenius og sy resten selv.
Lille my med sitt første nurk Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Har lest veldig mye om tøybleier i det siste, og vært inne på mange ulike sider for å finne ut hvilken som passet best til vårt bruk. Vi har ikke tørketrommel, derfor ønsket vi å ha noen som tørket relativt raskt. Valget vårt falt på noen kanadiske tøybleier som selges på krabaten.no. Bleiemodell "ultra". Disse bleiene er sydd med et vanntett lag ytterst, inni er det bomullsfôr og de tørker i følge test av forbrukermagasinet(?) på 11,5 timer i romtemperatur. Vi vil vaske om ettermiddagen og tørke de natta over. Det kan legges i ekstra bomullsinnleg hvis det trengs + rispapir på toppen. Synes dette virker greit. Noen som har erfaringer med disse bleiene??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå