Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 hvor gamle var deres små da de fikk smake på ting blant annet is og diverse ting
Na`is`vi`mi` Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Ingen som tør svare på dette? er jo så masse hysteri ang mat og babyer... sikkert derfor.. Snuppa mi har fått smatte på is og annet småtteri siden 4 mnd alder... selfølgelig bare pittelitt på tunga..ser fort kva som faller i smak og ikkje...Synes det er greit å venne ho til ulike smaker tidlig...Har gjort dette med alle mine 4.. og ingen har hatt vondt av det..
Brillemamma Skrevet 4. juli 2007 #3 Skrevet 4. juli 2007 Gutten min er snart 10mnd, og har vel fått smake is og andre "usunne" saker i en mnd tid. Får jo ikke mye, men bare smake. Synest mange kan være veldig hysteriske ang det å la babyen få smake slike ting, men alle gjør vel det de mener er rett, og det de synest føles greit:)
selfangerkjerringa Skrevet 4. juli 2007 #4 Skrevet 4. juli 2007 Jeg fatter ærlig talt ikke poenget. De små har overhodet ikke behov for dette, og det er ikke bevist (snarere motbevist) at det å prøve mange smaker tidlig har noe som helst å gjøre med utviklingen av et variert smaksmønster senere. Minimais får pupp, grøt og frukt - is og slikt får pent vnte. Hun vet ikke hva hun går glipp av, og er like lykkelig for noen skjeer bananmos som storesøstra er for en kroneis.
silhah og emilie Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Ja jenta mi får smake så og si det hun vil hun når jeg spiser noe og hun vil smake så får hun det til en viss grad:) det har hun vel fått siden hun begynte å få fast føde, det er jo veeeldig lite det er snakk om da hun blir illsint hvis hun ikke får smake, og det gjelder alt:p
selfangerkjerringa Skrevet 4. juli 2007 #6 Skrevet 4. juli 2007 Jenta mi vil smake på ALT: Det inkluderer gjerne smykkene mine og slippersene til storesøstra. Jeg holder gjerne sånt unna henne, siden jeg syns ei jente på 6mnd ikke helt er istand til selv å bedømme hva hun har "lyst på" og ikke.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 4. juli 2007 #7 Skrevet 4. juli 2007 Må bare si meg så uendelig enig med ka-ping her. min er snart 10mdr.. hun får smake på MAT (ris, paprika, pølse, osv) men snop, is, brus osv, det får hun ikke.. og jeg kan uten problem spise en is, med snuppa på fanget, hun aner ikke hva det er, og dermed er jeg et problem fattigere. klart hun vil ha, hun vil ha ALT, nøkler, pyntegjenstander, steiner.. alt går i munnen.. det er deres måte å gjøre seg kjent på!!! ikke fordi de syns det er så godt! må småle litt for meg selv, så jeg hører om 4-5-6mdr gamle barn som bare måtte få smake, for de hadde så lyst på.. hehe.. så hvis du satt der med en stein, eller litt sand, eller et glass vin for den del, så måtte jo stakkaren få smake vel? hun har jo så lyst på..
Na`is`vi`mi` Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 Er jo slettes ikkje for at jenta skal få ete is og anna diverse i store mengder tidlig at ho får smake.. Mine har også spist bananmos som "godteri" lenge.. over året ihvertfall.Var jo faktisk spørsmål om å SMAKE... ikkje ETE is og sånn... Eg kritisere ingen for måten dei gjer ting med sine barn.. vitsen med det liksom?? Vi kjenner alle våre barn best.. og lærer av våre egne erfaringer. Bruke sunn fornuft kommer en langt med.. ikkje høyre på alle bedrevitere..
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Men poenget mitt er, at når de først får SMAKE, så lærer de seg uendelig fort hva en is er og DA kjære deg, vil de smake HVER gang.. da får du en unge som gråter sårt, fordi mamma spiser namnam og hun ikke får.. min bryr seg ikke, for hun aaaner ikke hva det er.. men spiser jeg rundstykke derimor, noe hun har smakt, så kommer hun og DA gir hun seg ikke på tap, for det vet hun at er godt.. hva andre gjør, det er opp til dem, jeg bryr meg ikke, det går ikke utover meg i det hele tatt.. men jeg er så LEI av å bli kallt hysterisk av alle som GIR ungene alt mulig.. jeg kaller ikke dem noe, så hvorfor er de så snar med å hive ut hysterisk hver gang?? av og til tror jeg mange har et behov for å kalle andre hysterisk, for å rettferdiggjøre det de selv gjør..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 ka-ping hs sa til meg at det var viktig at gullgutten fikk smake på mye forskjellig,for de som fikk smake mange forskjellige smaker når de var helt små,spiste også mer variert når de ble større. Greit jeg tror nok ikke at hun tenkte på is og slikkerier,selv om nok gullgutten har fått en bitteliten smaksprøve.Synes liksom ikke det er nødvendig å legge ham til et sukkerbehov riktig enda.
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 men djeeeses da.. mange forskjellige smaker betyr laks en dag, spaghetti en annen, så kjøttkaker, så fisk igjen, så kanskje kalkun og neste dag en gryterett. man kan variere med blåbær, eple, mango, bær, banan. forskjellige smaker i grøten. noen milde grøter, og litt fullkorn.. er ikke DET variert kost?? "jo, min lille må smake is og snop, for det er viktig med varierte smaker" hmmmmmmmmmmm... nja, skeptisk!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 Me&Em, sammen er vi dynamitt! Hvis det er mitt innlegg du sikter til,vil jeg be deg om å lese alt før du begynner å slenge med leppa,jeg skrev at jeg trodde nok ikke at det var is og snop hs snakket om.
silhah og emilie Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 okei bare så det er sagt...emilie får jo ikke smake is osv hver gang jeg spiser det, men jeg spiser sjeldent søtsaker når hun er sammen med meg, har gjort det til en vane å spise slike ting når hun sover:) men hun har fått smake og da kanskje mest for min og andres skyld for å se reaksjonen,ja så fæl er jeg MEN hvorfor skal hun ikke få smake på middagen min, rundstykket mitt, vannet mitt, pizzan min osv?? hun er nå litt over 7 mnd, jeg tror de bare har godt av å spise "skikkelig" mat av og til for å lære seg tygging osv baby mat er jo helt klumpfri nesten. et skrekkeksemplar var da jeg jobbet i barnehage og en unge på 1 år nektet å spise annet enn babymat pga at han aldrig fikk annet hjemme...det var jo litt ekstremt men uansett... når barna er så små så er de i noe som heter oral fasen, det vil si at de urforsker alt med munnen, det er en viktig del av utviklingen, så putter hun smykke mitt i munnen så værsegod:)
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 ja, jeg leste det mammaen til en stor og en liten, men det var DU som la det inn i en diskusjon som handlet om å smake på bl.a. is.. og da lot jeg meg få lov til å slenge litt med leppa jeg da, det er ikke så ofte for det var jo DET diskusjonen dreide seg om, is og søtt..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. juli 2007 #16 Skrevet 4. juli 2007 Det var dette jeg svarte på da,som Ka-ping sa "det er ikke bevist (snarere motbevist) at det å prøve mange smaker tidlig har noe som helst å gjøre med utviklingen av et variert smaksmønster senere. " Hvis du leser,så skriver jeg Ka-ping sitt navn først,derfor sa jeg det om hs.Les alt og se hva jeg har svart på før du uttaler deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå