Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 er det så fælt som alle skal ha det til,kjenner jeg får helt angst her...ser ut som jeg må det samme viist ingenting skjer til mandag..alle sier det blir verre om enn om det starter av seg selv og at tiden drøyer ut og det blir mere intense smerter...vet det er forskjellig fra person til person men det kan vel ikke vere så ille elr??Håper på svar...tenker bare på det negative jeg nå
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Jeg ble satt igang da jeg fikk nr 1 og det ente med haste-ks en time etter at vannet gikk.. På forhånd hadde jordmor informert meg om at ved igangsetting så ble fødslene tøffere og mer intense fordi man ikke er naturlig moden blant annet.. Det er også økt risiko for KS.. Men jeg var i uke 35... Jo nærmere termin jo bedre regner jeg med...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 uff ikke akkurat beroligende nei:(får håpe det er bedre når en er på overtid....hjelp sier bare jeg! Får håpe det virkelig starter av seg selv!!!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Er jo pga risikoene ved å bli satt igang legene ønsker å vente lengst mulig med å gjøre dette når man går på overtid. Her inne høres det ut som mange ganger at det bare er å få en pille så får man en naturlig fødsel, og kanskje er det slik for noen, men langt ifra alle.. Det aller beste er når kroppen for sette igang selv, men noen ganger kan man jo ikke vente på det... Så derfor vurderer jo legene hele tiden risikoen ved å sette igang opp imot risikoen ved å vente...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Jeg ble satt igang , og det var ikke noe jeg anbefaler, men går en over tiden og er veldig moden så er det ikke så gale som mange sier. Riene blir mye kraftigere og mer intense når de skal gjøre en helt umoden kropp klar for fødsel. Og når en går over tiden og blir satt igang pga det, da er sjansen stor for at du er såpass moden at du slepper disse intense riene. Mange som får helt vanlig fødsel likevel om de blir satt igang:) Jeg har hørt at hvis en får for mye av de modningstablettene, altså for korte mellomrom mellom dosene kan gjøre at det blir en pang start med intense rier osv. Det skjedde med meg. Så nå skal jeg passe på at de tar seg god tid hvis jeg må bli satt igang igjen. Kroppen min skal få lov å reagere ei god stund før evt ny tablett.(var 4 timer mellom hver tablett sist). Så det kan du jo nevne for de hvis de har hastverk på sykehuset:)
Bolla Pinnsvin Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Det trenger slett ikke å være ille!Ikke hør på skremsels historier.Du må prøve å tenke positivt.INGEN opplevelser er like!! Jeg ble satt igang med nr 1. Jeg var bare 17 år og fikk en kjempefin fødselsopplevelse!! Jeg var på overtidskontroll som viste at jeg hadde 3 cm åpning.Jeg skjønte ingenting fordi jeg hadde jo ikke hatt noe vondt! Ble sendt hjem igjen med beskjed om at nå fødte jeg nok snart.Men fikk for sikkerhetsskyld ny time 3 dager senere. Ingenting skjedde så jeg dro på den nye kontrollen på sykehuset.Da var jeg 15 dager over termin. Da fikk jeg beskjed om at fødselen skulle settes igang.Med drypp.. Jeg hadde jo selvfølgelig mest lyst til å føde naturlig,og spurte om de ikke kunne prøve noe annet FØR dryppet..De sa at de kunne jo prøve å ta vannet. (jeg syns det er helt merkelig at jeg ikke ble tilbudt det med en gang!) Er glad jeg spurte,for etter at de tok vannet så begynte jeg sakte men sikkert å "kjenne" det etter en halvtimes tid.Bare som murringer.Svake menssmerter.Det økte veldig forsiktig og gradvis.Ikke direkte smerter de første 2-3 timene. Når det først begynte å gjøre ordentlig vondt og jeg nesten hadde full åpning satte de drypp for å få litt bedre effekt av riene.Når pressriene kom så var gutten ute etter to press!! 6 timer etter at de tok vannet var alt over. Så neida..det trenger slett ikke å være noe mer intens,vondere eller noe som helst! Det er heeelt individuelt! Min fødsel nr 2 startet av seg selv ved vannavgang.Allerede første rien var VOND! og de kom tette som hagl!MYYYYE mer intenst og vondere enn første gang,men til gjengjeld slapp jeg unna med 1 1/2 time smerter før det hele var overstått.. Dette går nok helt fint!! Tenk positive tanker nå!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Takk bolla pinnsvin!Godt å høre noe som ikke er skremmende:) Er fire dager på overtid idag og ti på mandag når eg skal til vurdering av igangsettelse,håper jeg er litt mer moden da visst de setter meg igang,har bare 1cm åpning,noe som jeg syns er rart siden jeg har hatt så vonde kynnere:)men..men sånn er det bare..får håpe det skjer noe snart..kanskje inatt??det er lov å håpe!
Bolla Pinnsvin Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Ja det kan jo skje når som helst! Bare hvil deg godt og prøv å kose deg med magen mens du har den! Godt at jeg kunne "hjelpe" deg litt. Du har jo 1 cm(kanskje flere nå) så du er jo litt igang ihvertfall! Jeg anbefaler deg,som jeg gjorde å spørre om de kan ta vannet først.Jeg vet at det ikke er hver gang det er det som skal til,men HVIS fødselen starter av det så er det jo en veldig naturlig måte for kroppen å gjøre det på!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Ja prøver så godt jeg kan å slappe av nå:)er seff blitt gørr forskjøla i tillegg så får håpe det gir seg før jeg ligger der!!Ja jeg skal spørre om det med vannet,er enig med deg der:)Takk for tipset!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #10 Skrevet 4. juli 2007 Jeg tror det er lurt av deg å høre på andres erfaringer ang igangsetting. Jeg var ikke forberedt på det som skulle skje da jeg ble satt igang pga truende sv.forgiftning. Jeg fikk enorm reaksjon fra første tablett. Riene satte inn, null pause og ingenting var regelmessig før vannet gikk etter 1,5 timer. Hadde da 2-3 umodne cm. Det var på en måte befriende for riene kom javnt og trutt med 1 min mellomrom og pause i mellom.Herfra tok det 1,5 timer til full åpning, men barnet lå høyt oppe fortsatt, hadde navlestrengen stramt rundt halsen og hjertelyden ble svak. Endte med tangforløsning i all hast. Syns ikke fødselen var noen drømmefødsel, men hadde jeg vært forberedt på at dette kunne skje, hadde alt vært bedre. Jeg var så redd hele tiden for at jeg skulle ha det sånn i 6-8 timer, og at det skulle bli verre og verre. Det ble det ikke. Rakk ikke noe smertestillende annet enn lystgass en times tid, men den var til god hjelp for pustingen. Lykke til. Stol på kroppen din og vær bestemt på hva du ønsker av jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå