Gå til innhold

Noen av dere som IKKE har tatt underlivsundersøkelse i ....

Anbefalte innlegg

Skrevet

forbindelse med svangerskapet?

Jeg er 40 år og gravid i 22 uke og legen har enda ikke tatt noen underlivsundresøkelse, sjekket celleforandring osv. Har kun levert en urinprøve i uke 13.

Er dette vanlig eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jaaa... jeg er i uke 40+6 jaaa overtid og framdeles ikke hatt noe underlivs undersøkelse...

men tok celleprøve noen mnd før jeg ble gravid da i forbindelese me dfjening av spiral... så er det lenge siden du har tatt celleprlve bør du kansje be om det...?

Men det er forresten helt normalt å ikke foreta noen gyn.undersøkelser i svangerskap lenger..

Skrevet

er ikke uvanlig det nei, de har sluttet med å ha GU for alle, man får henvisning evt lege eller JM utfører den om man vil men det er ikke behov for det om det ikke er noe spesielt. Er det lenge siden du sist tok celleprøve?? I så fall ville jeg gjort det nå.. er jo tross alt gratis i forbindelse med svangerskap.. og alt gratis er vel greit :D :D

Skrevet

jeg har heller aldri hatt noen gyn. undersøkelse i forbinnelse med graviditet...

Det eneste som har skjedd der nede er innvendig ul...

tror ikke det er vanlig med gyn undersøkelse..

Skrevet

Takk for svar :) Er 18 år siden sist og da tok de jo undersøkelsene på alle.

Har ikke tatt det på en tre fire år. Og hadd celleforandring når jeg gikk med sønnen min for 18 år siden....

Skal nevne det neste gang :o)

Skrevet

ja gjør det no mens det likevel er gratis:)

Skrevet

Det er jo sant...det er gratis.. *ler*

Skrevet

Har ikke hatt noen GU for å sjekke celleforandringer og sånn.

Tok en sjekk rett før jeg ble gravid, så da trengte jeg det ikke når testen ble positiv.

Celleprøve trenger du bare ta hvert tredje år, og de tar ikke rutinemessig GU på gravide lengre.

Skrevet

Tror ikke du trenger bekymre deg. Min lege gjorde en "kjapp" undersøkelse på første kontroll, for å kjenne om veksten samsvarte med hvor langt jeg mente jeg var kommet. Tror det var i min uke 10. Hun ville ikke ta celleprøve da det kunne føre til blødninger, og det var ikke ønskelig i den fasen. Hun ba meg huske på å ta det når bebisen var født.

Synes også det er lite oppfølging, men på en måte er det jo greit. Vi er jo ikke syke, bare gravide:)

Skrevet

Snodig egentlig. Da jeg hadde celleforadnringer i 2 svangerskapet tok legen prøver hver måned for å følge med om det ble "ondartet". Har glemt å si det til legen min da. Men likevel.....er jo ikke tyve lenger da ;o)

Skrevet

Da jeg ble gravid første gang måtte jeg.. Pga blant annet celleprøve..

Når jeg ble gravid denne gang fikk jeg beskjed om at en del av de rutinemessige kontrollene jeg fikk sist var blitt redusert så gjorde de ikke dette lengre så sant man ikke måtte ta celleprøve..

Siden jeg hadde tatt dette noen mnd før jeg ble gravid slapp jeg GU..

Skrevet

Har ikke hatt GU i noen av svangerskapene mine. Men tok celleprøve like før jeg ble gravid.

Skrevet

Det rare var at jeg fikk celleforandring i svangerskapet. Hadde ikke hatt det før. Var bare 22 år. Rart at legen ikke spurte om hvor lenge siden det var siden sist jeg tok celleprøve. Men på den annen side ante hun ikke at det var noe som het duo-test da og at kvinner som fødte etter fylte 38 år skulle ha tilbud om dette. Resultatet er at jeg er 22 uker på vei og nå er det for sent.

Men men....vi håper det går bra da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...