Galskapens overhode Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 hvordan er salamien etterpå da?? Smaker den like godt? Er konsistensen den samme?? BARE MÅTTE HA salami i dag, gledet meg til å spise til kvelds nå.. men da er det 2 dager til jeg kan spise den da.. sukk.. Tenkte ikke over den som spekemat jeg.. snufs.. Er såå lenge siden sist jeg spiste det..
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Jeg spurte legen min om det med spekemat, og han sa at det var bare å spise det. Man kunne ikke være sikker på at det ikke var noen bakterier i den som ikke skal være der, men er det det, har de ikke lov til å selge den heller.
Nye sprell Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Mattilsynet fraråder gravide å spise spekemat, dvs f.eks fårepølse, salami, spekeskinke osv: http://matportalen.no/Emner/Gravide Tipset om frysing kommer her: http://matportalen.no/Saker/1115019313.89
Siza m/prinsesse og juleprins Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 JM mi sa til meg at jeg bare kunne spise salami hvis jeg ville. Skal jo ikke være flusst av bakterier i salami, så spiste det forrige gang jeg var gravid, og gjør det igjen!! Fødte ei frisk datter sist, så akkurat det der ser jeg på som hysteri... Sorry meg men.. Holder meg unna store mengder spekekjøtt sånn ellers, men har da smakt det også denne gang.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har aldri fått bskjed om at jeg ikke kan spise fårepølse og salami... og stemoren min er jordmor, så hun burde vite det.... Men jeg har da spist både sushi og fenalår også jeg da... (Sushi er forøvrig greit å spise i følge matportalen, men husk god hygiene under tilbereding)
mednr5imagen Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Så mye forskjellig! I nesten hvert "Gravid" blad nr. står det jo om gravide og spekemat....rart noen sier d er greit, og andre ikke...selv glemte jeg meg bort i Jula og spiste et pat stykker spekeskinke, og i disse dager har jeg ikke klart å holde meg unna salami, men ville nok prøvd å holde meg unna andre spekeprod.
Krokodillemor Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Gilde fryser all spekematen før den selges, så den kan du spise med en gang.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Sorry...hører ikke til her lenger..men jeg bare MÅ svare på denne:-) På matprotalen sender de ut advarsler fordi det KAN alltids skje noe. Hvis Gilde har informert forbrukere om at det finnes risiko, kan du ikke saksøke de.. Akkurat som de i USA skriver advarsel på mikrobølgeovn om at man ikke skal putte levende vesner i den. Alle vet at man ikke skal gjøre det, men de sier i fra. Salami er greit å spise men det KAN forekomme uvelkomne bakterier. Jeg ble matforgiftet når jeg gikk gravid nå, fordi jeg ikke hadde stekt kjøttet bra nok. Men det gikk KUN utover meg. Gutta mine hadde det greit.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Jeg spiser nå salami nesten hver dag. Fenalår spiser jeg innimellom. Mårpølse også. Nesten hver lørdag, faktisk. Men jeg røyker ikke og drikker ikke alkohol )
Nye sprell Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Ser det er mange her som spiser salami, fårepølse osv. Det er et valg dere selv må ta.Det kommer med stor sannsynlighet til å gå bra med de aller fleste som spiser spekemat i graviditeten. Som jeg skrev i et annet innlegg, vi er alle ulike mtp hvor stor risiko vi synes er ok å utsette oss selv og barnet for. Jeg vil bare spre kunnskapen om at det faktisk er frarådet av Mattilsynet, som er myndighetenes ekspertorgan på mat og helse. Det betyr ikke at det er "farlig", men det betyr at det er betydelig "farligere" enn annen mat det ikke gis tilsvarende råd for.
SusyQ Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Til HI: Konsistens og smak er helt lik på salami som har vært frossen. Jeg kjøper noen pakker av gangen og slenger i fryseren, så spiser jeg frokosten min som før. Null stress og så trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for at jeg utsetter vesla i magen for toxoplasmose fare. Kunne aldri gått ni måneder uten ristet brød med salami. Nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå