Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Hun blir så sint, så sint hvis hun ikke får lov til noe hun gjerne vil, eller jeg må ta fra henne noe hun ikke får lo til å leke med. Hun setter i et hyl og girer seg opp etter noter... Prøver å snakke til henne for å få henne til å fortså at slik oppførsel ikke er akseptabel, men da blir hun bare enda sintere. Hva gjør jeg? Kan jo ikke sende en på 13 mnd på rommet sitt heller :-) Overse? Kjefte? Er det vanlig med trass i 1-års alderen? Takknemlig for hjelp! :-)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Vår datter hadde et raserianfall igår for at hun ikke fikk lov til noe, da la jeg henne være en liten stund så tok jeg opp henne og koste med henne. Hun roet seg etterhvert da. Vi fikk sjokk hvor sint hun ble, første gangen igår. (hun er 16 mnd)
Beama Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Når hun begynner med de skikkelige sinna annfallene bare overser jeg henne... holder bare ett øye med att hun ikke skader seg. Når jeg overser henne varer annfallene mye kortere enn hvis jeg snakker med henne og prøver å roe henne. Hun begynte med dette når hun var rett over året... blir skikkelig sint når hun ikke får det som hun vil... hun er nå straks 17 mnd.
rosa og en blå Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 overse og vis med kroppspråket ditt at du ikke liker oppførselen. og at hun skal få oppmerksomhet og kos når hun har roet seg. (mitt råd..) men eg trenger råd selv da.. er ikke alltid såå lett..
rosa og en blå Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 og ja.. hun blir bare sintere viss eg tar henne på fanget el prøver å roe henne.. so eg lar ho bare være i fred, uten å se på henne.. (men passer på at hun ikke skader seg el noe\noen rundt henne da) og så prater\koser eg med henne når hun er klar for det. *16 mnd*
monztah Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Hei dere! Jeg mener det må være ok for et barn å gi uttrykk for sitt misnøye over å ikke få holde på med det hun gjør. Det betyr jo ikke at hun skal få lov! - bare at sinnet/sorgen over det må hun få lov til å uttrykke. Ingen som mener det samme her??? Hvorfor er det ikke akseptabel oppførsel? Sinnet går jo over. Hva man skal gjøre under tiden...tja...det man gjorde før man tok fra henne tingen, tror jeg. Har for øvrig en 1-åring som også blir kjempesint!
rosa og en blå Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 eg er helt enig! men vil ikke akkurat stå og heie på henne når hun er sint. lar ho bare få være i fred til hun roer seg og då får hun trøst.. (hun vil være alene ogso) men går anfallet utover personer\ gjenstander er det noe annet.. det er viktig å la barna få fortelle det de føler både med ord og kroppsspråk.. ikke så lett når man bare er 1 år.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #8 Skrevet 4. juli 2007 Jeg er helt enig i at de skal få lov til å utrykke sinne på lik linje med andre følelser, men når det blir hyling i 20-30 min bare pga at jeg må på do eller at hun ikke får leke med ledningene (som vi har sagt nei til i 6 mnd snart...), da synes jeg at hun skal få vite at sånn oppførsel ikke er akseptabel. Ser for meg en sprellende 3-åring på gulvet i butikken fordi hun ikke får akkurat det hun peker ppå. Det er uaktuelt! ;-)
monztah Skrevet 4. juli 2007 #9 Skrevet 4. juli 2007 Tror ikke en 1-åring kan kontrollere impulser som å holde seg borte fra spennende ledninger. Det betyr jo ikke at en 3-åring ikke kan lære seg dette. Skjenner du på jenta di fordi hun skriker når du skal på do? (Kanskje du har en liten "mammadalt" som jeg har? - som helst vil ha kroppskontakt med mamma 24/7...) Å skjenne på henne pga det har vel ingen hensikt?
monztah Skrevet 4. juli 2007 #10 Skrevet 4. juli 2007 Forresten...du kan vel la henne være med på do? Tror det er mange foreldre som ikke har vært på do alene siden de fikk barn ;-). Men det var vel ikke det du spurte om, forstås, var bare et innspill...;-)
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 4. juli 2007 #11 Skrevet 4. juli 2007 Datteren min er akkurat lik, hun blir rasende. Hun er 14 mnd..Hun slår også da..Det er ikke lett og jeg har snakket med helessøster om hva jeg skal gjøre. Jeg har gjort det rette heldigvis hittil, men når hun eks har slått har jeg sagt NEI, og gitt henne en advarsel på at gjør du det igjen får du ikke sitte hos mamma. HS mente at hun er for liten til å skjønne advarsler og skal derfor bli satt ned på første slag.Så nå gjør jeg det, setter henne ned på gulvet og reiser meg. Over ser henne litt.Hun blir sinna av det men det går over.Jeg må jo gjøre noe for at hun skal slutte å slå. Merker at det er blitt bedre nå. Ellers når hun får sinna annfallene så gjør jeg som dem andre her, overser henne, men samtidig følger med på at hun ikke skader seg.Og når hun har roet seg setter jeg meg ned å prøver å forklare at slikt er ikke lov.hehe.Får se om det funker.. Men må innrømme at det er godt å høre at det er andre som har trassige 1 åring også, glad jeg ikke er alene her.:)hehe
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 Monztah: Joda, hun er med på do, på vaskerommet, overalt, hun henger stort sett i leggen min døgnet rundt. men av og til er jeg bare nødt til å gjøre noe uten at hun kan bæres med overalt, og det er da det klikker for henne. Mammadalt er bare forbokstaven Når dette skjer sier jeg fra at mamma bare skal hente en genser (feks), og at jeg kommer snart. Hvis det tar noen min før hun ser meg igjen, snakker jeg med henne innimellom så hun hører at jeg ikke er helt borte. See? Jeg hører forskjell på redd/trist/sinna gråt, og det hun setter igang med i disse situasjonene er rett og slett gråt hun tvinger frem. Hun girer opp til høyeste gir på første forsøk :-) Men mener du at det ikke har noen hensikt å si nei til en 1-åring? Eller misforstod jeg da? jeg tenker bare at en eller annen gang må de begynne å lære at enkelte ting ikke er lov. Jeg kjefter ikke, bare sier ifra i et litt mørkere stemmeleie, hvis du skjønner Eller mener du at hun skal få lov til å skrike så lenge uten at hunfår høre at nå er det nok? Synes dette er vanskelig, jeg
Stjerne37 Skrevet 4. juli 2007 #13 Skrevet 4. juli 2007 Guttungen vår på 13mnd blir også rasende når jeg sier nei. Han kan dunke hodet sitt i gulvet og hyle i.Han er inne i en periode hvor han biter og klyper veldig,noen ganger når han sitter på fanget så så plutselig griper han tak i kinne mitt og klyper til,da tar jeg armen hans å sier nei,da blir han bare enda sintere og da sier jeg nei en gang til mens jeg setter han ned.Han hyler videre,men da overser jeg han.Når han har roet seg ned så ta jeg kontakt igjen.Ikke lett dette her,men du er hvertfall ikke alene.
monztah Skrevet 4. juli 2007 #14 Skrevet 4. juli 2007 Tja, jeg er vel ikke så ekspert på dette...bare en mamma. Men jenta di høres veldig lik ut jenta mi da :-). Og hun henger i leggen min hele dagen også...så jeg vet hvor frustrerende det kan være, og håper det går over med alderen (ser for meg en 15-åring hengende i leggen, jeg, haha!). Hvis jeg må gå og hente noe uten at hun kan være med, blir det også skrik og gråt, og når jeg da kommer tilbake later jeg som om alt er i sin skjønneste orden (det er det jo egentlig!) men ser til å ta henne opp eller finne på noe med henne, da roer hun seg - men det gjør kanskje ikke din? Klart de må lære at ikke alt er lov, men denne alderen er jo den mest utforskende alderen! Man må jo beskytte de fra farer, og da mener jeg det er mest hensiktsmessig å fysisk flytte de fra f.eks ledningene når de skal undersøkes - gjerne med et "nei" også da, men tror handlingen viser mer. Det enkleste er kanskje å se til at ledningene ikke er så lett tilgjengelige? Funker jo ikke på alt i huset, men noen ting kan man prøve å gjøre litt mindre fristende.
rosa og en blå Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 i følge super pedagoger so skal en snakke slik til barna: "eg ser du er sint men du skal få lov å roe deg ned nå" -viss barnet står på bordet: "du skal få lov å stå på gulvet" "eg ser du er lei, kom så skal vi prate om det" el noe i den stil. hehe.. meininga er at man skal unngå "nei-ordet" og lære barna å sette ord på følselsene sine.
Muffinsmamma Skrevet 4. juli 2007 #16 Skrevet 4. juli 2007 .. men hva sier man om en ettåring kaster mat på gulvet?? Jeg sier nei, og ser strengt på ham, men han skjønner det jo ikke. MIn gutt har ikke raserianfall som nevnt over her, men han tuller masse med maten, særlig når han spiser vår mat. Helt håpløst. Jeg ser mange foreldre som gir ungene noe annet å spise om de ikke vil ha maten men jeg mener at de må lære seg å spise det som står på bordet. han liker jo det vi gir ham, men kjeder seg tydeligvis og vil ikke ha etter en stund. spiser veldig lite med mindre det er mat på glass. Hva gjør dere? Til dere som ikke får gå alene på do, har dere lekegrind? Eller kan dere bruke senga som lekegrind? Det har jeg alltid gjort når jeg skal på do, og da sitter han gjerne og leker og om han roper eller griner så får han holde ut noen minutter.
monztah Skrevet 4. juli 2007 #17 Skrevet 4. juli 2007 Hmm, når jenta mi tuller og kaster mat på gulvet er det fordi hun er ferdig med å spise. Så da plukker vi vekk hennes mat og lar henne få komme ned på gulvet. Hun blir aldri sint for det da, bare glad over å få komme ned ;-). Vi har ikke lekegrind, men jeg synes ikke det gjør noe at hun er med på badet når jeg går på do. Er vel forresten litt imot å bruke lekegrind til snuppa. Men skjønner godt at noen har behov for det!
♥Prinzessin♥ Skrevet 5. juli 2007 #18 Skrevet 5. juli 2007 Nei, en ettåring er altfor ung til å gjøre ting "på trass". Som andre nevner her, hun gjør det bare for å uttrykke sin misnøye. Det er lov! Husk at de er blitt ganske selvstendige nå. De kan gå, de kan kommunisere relativt mye, de begynner rett og slett å bli bevisst på at de er en uavhengig liten person! :-) Det som fungerer med så små barn (ca. 0-3 år) er avledningsmanøvre. IKKE STRAFF, men lede dem bort fra det de hodler på med og vise dem en ny, spennende aktivitet. De er for små til å forstå hva de ikke har lov til og derfor skla deheller ikke straffes. Så for å oppsummere: Hun er ikke i trassalderen, og du skal heller ikke sende henne på rommet sitt. Hun er ikke klar for timeout før hun er rundt 3-4 år gammel.
IdaJacobine Skrevet 6. juli 2007 #19 Skrevet 6. juli 2007 Enig! Kjempeviktig å erfare at det er lov å bli sint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå