St.Sunniva Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 mamma og jeg hadde en krangel i sted....Jeg satt og ga snuppa grøt for kvelden..ved kjøkkenbordet. Hun sitter da hele tiden og snur seg etter tv'n og mamma som satt i sofaen. Skrudde av tv'n men var litt vanskelig å fjerne mamma....Vanskelig å få gitt henne noe mat, så jeg tok tak i armen hennes for å snu henne rundt igjen (hun satt helt vridd i stolen), slik at hun hadde hodet mot meg. Selvfølgelig begynte hun da å gråte, og mamma trodde automatisk at jeg hadde tatt for hardt i henne. Er det feil av meg å få henne til å se på meg/eller iallefall å ha hodet i den retningen når jeg gir henne grøt. Min plan var å ikke gi henne grøten når hun har hodet helt mot siden...blir jo så mye klin da. Mamma mente da at man ikke kunne lære en baby på 9 mnd at hun skulle se på meg når hun fikk mat... Skal jeg da måtte bite i det sure eplet å si at hun hadde rett?
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 For å svare på overskriften først; JEG har alltid rett. Så resten; jeg er enig med deg, og siden JEG alltid har rett...
St.Sunniva Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2007 Jeg anser jo Tillab for å være klok og oppegående, så det er godt å høre at du mener som meg :-) Jeg fortalte henne bare at det hun gjorde for 30 år siden og det som er nå ikke nødvendigvis er likt...Men hun ville jo ALDRI ha gjort det på den måten....Så hun tok sakene sine og dro, og sa bare at hun ikke ville komme på besøk dersom jeg skulle gjøre sånn....Fikk jo følelsen av at jeg var barnemishandler med en gang....Makan så irritert jeg ble! Og da fikk jeg jo beskjed om å dempe meg i tillegg....
rahi Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Vel, jeg kan jo ikke uttale med om jeg er enig i MÅTEN din mor sa det på. Men jeg er enig med henne at du ikke kan forvente at en 9mnd gammel baby skal se på deg under måltidene dersom det er andre ting gi rommet som fanger oppmerksomheten. Er enig i at det var lurt å slå av tv så ikke den distraherte - og kunne ikke bare din mor flytte seg slik at babyen ikke ble så opptatt av å se på henne under måltidet? Jeg mener at når de er så små er det vi voksne som må ta ansvar for å legge til rette for et rolig måltid og prøve å unngå for mye uro eller noe som distraherer. Mye som er forskjellig fra for 30 år siden, men synes ikke at akkurat dette hadde noe med det å gjøre
St.Sunniva Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2007 hadde jeg kunne flyttet på mamma, så hadde jeg nok gjort det, men har så liten leilighet at det ikke er mulig (åpen kjøkkenløsning). Jeg er jo til dels enig at jeg kanskje ikke kan lære henne til å se på meg, men hun reagerer ikke engang når jeg sier noe til henne...Skal jeg bare la være å gi mat, slik at hun kanskje blir mer interessert om det plutselig ikke kommer noe? mamma mente jeg bare kunne flytte meg på andre siden av stolen og gi henne maten derfra, men jeg mener at det ikke er helt riktig å gjøre heller... hun får jo i seg maten til slutt, men bruker da en halvtime istedenfor kanskje 10 minutter. Jeg har jo all verdens tid jeg, men er ikke alltid like tålmodig.
FuriLaks Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Jeg tror jeg er enig med rahi her, at man ikke kan forvente at en på 9 mnd ser på den som mater når andre ting er mer spennende. Ville nok heller ha bedt mora mi om å komme og sitte sammen med oss og som du gjorde, skrudd av tv'n.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 hm...jeg er nok også enig m rahi og hefalomp og natanielprinsen, men henger ikke deg ut på noen som helst måte, skjønner jo at det er enklere å gi barnet grøt når det har ansiktet vendt mot deg:)
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Når alle andre utveier er utprøvet her så snur jeg henne fysisk. Fungerer ikke det så får hun ikke mat, da må hun vente til neste måltid. Ferdig med det. Hva gjør dere andre da siden det blir feil måte å gjøre det på? Når man har fjernet alle distraksjoner som er mulig å fjerne, man har flyttet seg selv etter barnet og tilslutt snudd barnet fysisk. Hva gjør dere da?
Sessa ruger igjen... Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Jeg er vel enig at det er vanskelig å lære en unge på 9 mnd at hun må se på deg når hun skal spise. MEN det er DU som bestemmer over ditt barn og DU som avgjør om hun skal trenes til forstå dette nå. Det er også DU som avgjør hvordan hun skal lære dette og så lenge dette ikke innebærer fysisk avstraffelse så ser jeg ikke at du gjør noe galt (ta henne i armen mener jeg ikke er noe galt). Når det er sagt så ville jeg bare bedt moren din sette seg slik at frøkna så henne eller sette frøkna slik at hun så mormor. Jeg mater av og til min frøken når hun snur seg vekk... for jeg vet at den kampen det kan være å få hodet rett vei ikke er så gøy å hive seg ut i. Men stort sett går det greit så lenge all moro er foran henne! Gi henne litt leker som hun kan holde på med mens hun spiser f.eks.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 Til tillab: hm, det hørtes dramatisk ut. Hvor gammel er hun?
mammatilpia Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Jeg vil ikke svare på overskriften , men fortelle hva jeg gjør. Dette er en kjent problemstilling i huset her også. Jeg bruker bare å flytte meg fra høyre til venstre elller omvendt. Babyer er de mest nysgjerrige personene jeg har møtt. De skal jo suge inn inntrykk og lære, så det strider litt imot deres natur å bare se på mamma, og ikke alt det andre spennende som foregår.
mumbo Skrevet 4. juli 2007 #12 Skrevet 4. juli 2007 Jeg vil nok si meg enig med din mamma her. Både i at babyen ikke kan forventes å stille nysgjerrigheten sin, og i at det ville vært lurt å bytte plass med babyen så hun fikk sett i riktig retning. Nå er vel 9 mnd alt for tidlig til å lære manerer ved bordet. Men jeg tror at ved å ha distraksjonene på riktig sted så venner hun seg til å ha hodet i rett retning, og at det er ro og fred ved bordet. Jeg ser ikke noe galt i det i det hele tatt, tror det er lurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå