Gå til innhold

Sparing til de små - 200 tusen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sparer 250kr på høyrentekonto til henne og 250 kr i fond per mnd... ikke en stor sum per mnd men med renta som er nå (som jo heller blir høyerer enn lavere fremover) så vil hun ha ca 200 000 når hun er 18!!! (Alt er i mitt navn så jeg har kontrollen ;)

Så utrolig deilig å tenke på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurt å ha det i ditt navn :-)

Vi sparer ikke noe fast vi, men det han fikk i dåpsgave satt vi på konto egen konto (også i vårt navn) og det kommer vi til å gjøre med alle andre pengegaver han får. Så sparer vi heller litt i rykk og napp selv.

:-)

Skrevet

guttene her har hver sin konto som de kan sette inn penger på selv. Skulle det bli så mye penger der tilslutt at overformynderiet står i fare for å overta, sparer vi bare resten på konto i vårt navn. Synes det er koselig og veldig viktig at guttene lærer å sette penger in på egen konto.

Skrevet

Vi har åpna sparekonto i vesla sitt navn, setter inn barnetrygden så det blir jo en del etterhvert. Er det dumt å ha det i hennes navn? Evt hvorfor?

(Har satt sperre så hun ikke kan ta ut penger selv, bare vi.)

Skrevet

overformynderiet kommet inn ved 75 tusen og dersom du sparer barnetrygden i 18 år blir det faktisk over 300 tusen... ellers er jeg kanskje ikke helt enig i at de nødvendigvis har så godt av å kunne disponere så store summer når de er 18..

jeg har en egen barnekonto til henne som hun kan bruke til sparegrisen etc... den vil ikke gå over 75 tusen men så lærer vesla å disponere litt penger selv samtidig :)

Skrevet

Hva vil det si at overformynderiet kommer inn?

Skrevet

Dersom dere skulle komme i en økonomisk krise eller av en eller anne grunn ønsker å ta ut barnets penger før barnet er myndig kan dere ikke fritt disponere disse pengene.

Kort fortalt: STATEN bestemmer over barnets penger.

En annen viktig grunn er at med så mye formue vil ikke barnet få Stipend når den tid kommer.

Vi sparer på konto i mitt navn som er tilgodesett barnet.

Skrevet

Hun får såklart ikke pengene når hun blir 18 år heller, de skal spares til leilighet el.l. Vi kan også bruke de om hun skulle trenge ting som regulering etc. Det er kun vi som kan ta ut pengene, og det må begges underskrift til for å gjøre det. Da er det vel vi som bestemmer.

Da er det vel kun det med stipend som du nevner?

Skrevet

Det er vel bare til de er 18 at det må være begge deres signatur? Når barnet er 18 vil det jo selv kunne disponere pengene?

Skrevet

Vanligvis ja, men vi gjorde om slik at hun aldri kan ta de ut uten vår godkjenning. Vi har da alle vært 18 år og jeg husker ihvertfall godt at jeg ikke kunne styre penger selv.

Skrevet

Det beste er vel å spare i eget navn. Både av hensyn til overformynderiet, samt det at man kan fritt disponere pengene selv, dersom man kommer i knipe - la oss si om ti år. Jeg anser det heller ikke som noen fordel at en 18 åring plutselig får masse penger mellom hendene. De færreste er moden nok til å forvalte slike summer (har selv det "problemet", pga at eldstesønnen har en svær farsarv som overformynderiet frigjør når han blir 18 år. Og selv om man kan prøve å gjøre ungen økonomisk bevisst, så er det likevel ingen garanti for at fornuften styrer når man plutselig får full råderett over store summer).

Dessuten, sparer du i eget navn (du vet jo at det er til ungen din lell), så slipper du slike problemer som at: hva om du får en eller flere unger til, og så viser tiden at du/dere slett ikke har råd til å opprette likedanne kontoer til de neste barna, pga at den økonomiske situasjonen har endret seg? Da er det jo bedre å ha kontoen i eget navn, uten å øremerke den til en bestemt unge. For da er det jo fritt opp til dere foreldre å dele summen som oppnås på denne kontoen på alle barna når den tid kommer. Et annet viktig moment er at sparer dere i eget navn og ikke på barna, kan dere sette betingelser for bruken av pengene, f.eks at det skal gå til bolig eller utdannelse. Det mister dere helt muligheten til om dere sparer i barnets navn. Dere har også muligheten til å ta ut små månedsbeløp (2000 - 3000) til tilskudd til fattige studentbarn som gaver. På den måten slipper dere arveavgift eller at de blir skattelagt for summene. For slike små månedlige bidrag til underhold av studentbarn, er lov å gjøre. Samtidig slipper barna deres å bli straffet ved lite eller ikke noe stipend pga høy formue.

Skrevet

Jeg skal opprette en sparekonto til henne, i hennes navn, som forblir sperra frem til hun er 18 år. Der setter jeg inn ca 1000,- mnd + ekstra til bursdag og sånne ting. På konfirmsjonen får hun vite hvor mye som står på kontoen + at hun sikkert vil få penger inn fra bestefoleldre og diverse på den dagen også. Syns det er lurt å spare, så hun har litt egenkapital når hun skal ut i verden på egenhånd.

Skrevet

Der sier du noe ja.. 18-åringer gjør ikke alltid de lureste valgene.. Ene eksen min arvet ca 200 000,- da moren hans døde da han var 21. De ble borte fort. Han kjøpte seg bl.a ny mobil(til 6000,-), ny data, nytt kjøleskap..Tror det tok mindre enn et år før de pengene var borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...