Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Jenta vår får ikke i seg nok når hun suger og jeg har fått beskjed om å pumpe meg. Det kommer lite, og jeg ser mange snakker om at det kommer mer når utdrivningsrefleksen er i gang. Som nybakt mor vet jeg ikke hva dette er.... Hva kan jeg gjøre? Vil jo ha nok melk til snuppa... Nå spiser hun hver 3.time, jeg pumper og hun får litt tillegg. Noen som vet hvor mye hun bør få i seg til sammen for hvert måltid?
Hiv o'hoi Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Du kan ringe legen din å be henne om en respet på denne nesesprayen, som setter i gang utdrivningsrefleksen.. den hjelper ikke mye for meg, men vet om mange den har hjulpet på. så det er verdt et forsøk Hvor mye hun bør spise er helt individuelt for hvert barn. Min lille skal liksom spise 63 ml per måltid i følge utregningen, men han spiser MINST 110. men en tommelfinger regel er vel å ta 150 ganger vekten hennes, også dele på antall måltider i døgnet..
Sjalabais Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Utdrivningsrefleksen er det som før melka til å flyte ut av puppen. Babyen din setter den i gang ved å suge på brystet ditt, innbiller meg å ha lest at det tar ca. ett minutt med suging før utdrivinga er ordentlig i gang. Mange opplever at melka ikke kommer i gang mens en pumper, men som regel klarer babyen å få den i gang uten større problemer :-) Tror du allikevel at utdrivninga ikke kommer i ordentlig i gang mens hun dier, ring legen din og hør om du kan få en respet på Syntoksin (eller hva enn det er den nesesprayen heter). Hva med å legge henn til oftere enn hver 3. time? Tulla mi spiste med 2-3 timers mellomrom i begynnelse, de første ukene enda oftere. Jo oftere puppene stimuleres, jo mer melk produserer de. Så om du prøver å legge henne til hver 2. time (bare som et eksempel) så vil du stimulere produksjonen mer, jenta vil få i seg mer melk i løpet av dagen og hun vil kanskje ikke trenge tillegg etterhvert :-) Puppene produserer mest melk den første timen etter amming (tror det var rundt 40 % av total melkemengde), litt mindre den andre timen, enda litt mindre den tredje timen o.s.v. Derfor er det ingen grunn til å vente lenge mellom hver amming for å sikre at lille får i seg mye melk ved hver amming! La henne suge lenge på hver pupp. Ikke bytt pupp før hun slutter å svelge - om du klarer å høre svelgingen hennes, jeg klarte ikke å høre svelgingen til L før hun blei nærmere 6 mnd'er. Klarer du ikke å høre om hun svelger, vent til hun slipper puppen eller hun begynner å tulle i stedet for å suge. Sovner hun under amming, stimuler henne litt. Masser henne under beina/inni hendene, dra litt forsiktig i puppen sånn at det føles som om den holder på å dette ut av munnen hennes og stryk henne litt på kinnene. Ofte er det lurt å skifte bleie rett før amming, for da våkner hun ordentlig før hun legges til og vil da få i seg mer melk før hun sovner. Så lenge hun er fornøyd, blid og sover greit, så får hun i seg nok melk :-) I tillegg så vil dere jo følge med på veksten hennes på kontrollene på helsestasjonen. Er du i tvil om hun legger på seg nok, så er det bare å gå oftere for å måle og veie henne. Helsestasjonen er alltid åpen for måling/veiing selv om en ikke har time :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå