Gå til innhold

Kan man spise salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man kan spise salami?

Har lest på en side at man bør unngå det, men stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

går helt fint å spise salami men for å være sikker så pass at det er god holdbarhetsdato og at den ikke har ligget for lenge åpen. Kravene på matvarer i Norge er veldig strenge så salami er nok helt trygt :D

nam nam peppersalami :D

Skrevet

Salami går vel under d samme som spekeskinke og sånn vel? Altså ting man skal holde seg bort fra?

Skrevet

Gå inn på matportalen.no (salami = spekemat)!

Skrevet

kan fint spise det så lenge den er fersk. Jeg spiser den i to dagen fra jeg åpner en pakke, våger ikke lenger enn det.

Skrevet

kan spise spekeskinke også så lenge den er helt fersk;)

Skrevet

Det er så mange forskjellige meninger om hva man kan spise og hva man ikke kan spise. Både min lege og jordmor har sagt at spekemat og salami er helt greit så lenge det ikke har ligget lenge i sola eller noe sånt.. Det er så strenge regler på mat så. Jeg har iallefall spist spekemat og salami hele svangerskapet.

Skrevet

Salami, fårepølse og andre typer pålegg er rått kjøtt, og pr. def. noe man motråder gravide...

Jeg klarer meg ikke uten fårepølse og spekemat.

Jordmora ba meg dypfryse dette i et par døgn. Og det (hender det) at jeg gjør! Har også hørt at dette ikke knekker alle bakterier, men...men...

Jeg stoler på at den aller aller største andelen av norsk mat i aller størst grad er ivaretatt etter alle hygeniske prinsipper og regler. Kall meg gjerne naiv...

Det hender jeg tar en risiko!

Skrevet

mye som er farlig og fy fy, men er så gla i spekemat og annet jeg at her går alt ned. Jeg kan ikke skjønne hva som skal være farlig med spekemat når man er gravid i forhold til når man ikke er. Og bakterier er det overalt og de fleste av de er s"snille". Og salami har jeg blitt hekta på akkurat nå så den får de ikke tatt fra meg ;) he he

Skrevet

Det som er farlig med rått kjøtt er at det kan inneholde bakterien toxoplasmose. For gravide kan dette fremprovosere spontanabort samt føre til øye- og hjerneskader hos foster.

Husk at det er mange ting som er falrig for et lite foster i den kritiske utviklingsfasen som vi voksne, mer hardføre mennesker tåler.

Spekemat og salami er rått kjøtt, og er derfor ikke anbefalt for gravide.

Heldigvis dør toxoplasmose bakterien ved varmebehandling som frysing og steking. Dersom du vil spise salami bør det fryses i 3 dager først. Da er bakteriene drept.

Om du vil følge disse rådene eller ikke er opptil hver enkelt å bestemme selv, akkurat som å bruke bilbelte i trafikken.

Les mer om toxoplasmose her:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=81&contentid=1550&sectionid=125

Dette er svaret fra Ekspertsvar arkivet her inne på BIM:

"Når det gjelder salami, er det bedre om du bytter ut denne med varmebehandlet kjøttpålegg, som kokt skinke eller liknende. Spis den godt innenfor holdbarhetsdatoen går ut. Risikoen for at du skal bli toksoplasmosesmittet gjennom salamien er selvfølgelig forsvinnende liten, men konsekvensene kan være alvorlige. Derfor mener jeg det er tryggest å holde seg unna disse 9 månedene.

Vennlig hilsen Ernæringsfysiolog Vibeke Landaas"

og på spørsmål fra en salamiavhengig til Jordmor Siri:

"Salami og annet kjøtt som ikke er varmebehandlet kan du bare legge et par dager i frysen, så er det helt ok å spise dem.

Så bare kos deg videre du!

Vennlig hilsen Jordmor Siri von Krogh"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...