Gå til innhold

Hvordan får man egentlig UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet i gjennomtrekk i ca 10 minutter idag, og sliter med UVI til vanlig. Bare lurer på om jeg må sjekke urinen om 2-3 dager igjen. Skikkelig kjedelig, blir da min 4. antibiotikakur.

Og kjenner dere noen som har fått for tidlig pga UVI?

Huff, masse spørsmål.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere grunner til at man får UVI. Her er noen: Sitte på kaldt underlag, fryse skikkelig, kalde føtter, drikker for lite, bakterier fra underlivsområdet blir massert oppover urinrøret og opp i blæren ved samleie, urinveislekkasje som gjør at en ofte blir kald nedentil om man ikke har anledning til å vaske seg og skifte med en gang...

Hjelp til selvhjelp: unngå å sitte på kaldt underlag, ha med seg varmeklær og sitteunderlag, alltid ha med ullsokker på besøk hos folk med kalde gulv (ikke være redd for å be om å låne tøfler/ullsokker om du har glemt å ta med), drikke mye vann, drikke tranebærjuice (hindrer at bakteriene fester seg i urinblæren), unngå søte drikker (tilsatt sukker) da bakteriene formerer seg raskere (lever av sukker), sur juice/drikke forebygger (sitronsaft, tranebærjuice, grapefrukt etc),

spise tranebærkapsler ved mistanke om begynnende UVI eller for å forebygge, tisse kort tid etter samleie (skyller ut igjen bakteriene), bruke Tena-innlegg og skifte ofte...

Jeg kjenner ingen som har fått for tidlig pga UVI, men det gjør kanskje noen andre?

Prøv å forebygge framfor å la UVI få utvikle seg så mye at du må ha penicellin. Penicellinen er ikke så bra for kroppen, da den ikke bare dreper de "slemme" bakteriene, men også de "snille" som kroppen vår trenger. Dersom du må ta penicellin vil jeg anbefale at du spiser/drikker mye Biola-produkter, slik at du ikke blir plaget med dårlig fordøyelse og sopp i kjede/underliv.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...