Gjest Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Vi prøver det nå for å få 2 åringen (snart 3 år) til å slutte med bleie på dagtid. Han har tisset på do/potte i et helt år alt og har full kontroll, men mangler rett og slett viljen til å slutte, han gidder rett og slett ikke. Så vi prøver nå med belønningssystem, men han er rett og slett ikke noe videre interessert. Klistermerker har vi ikke orket å prøve en gang, for det visste vi han ikke ville like, men fikk tips her inne om klinkekuler i ett glass og så bytte dem inn i en presang når han får nok. Som sagt som gjort, og han har alt fylt ett glass og byttet i presang, men han ikke interessert. Vi "tvinger" ham til å tisse på do med gjevne mellomrom (altså tar ham på do selv om han ikke alltid vil), men var ham opptatt med noe før han gikk på do gidder han ikke å bli med for å få klinkelue. Presangen står fremme og alt og jeg vet han har skjønt poenget, men likevel bryr han seg ikke. Trodde alle barn likte slike ting jeg? 4 åringen er helt i hundre over det, han holder på å lære å tørke seg etter han har bæsjet på do, men 2 åringen gidder altså ikke å bry seg. Og dere som nå tenker at dette kommer når det kommer og vi ikke skal stresse med det, det ville vi ikke gjort heller om vi hadde vært i noen som helst tvil om at han ikke var klar fysisk eller noe sånt, men det er han og har vært i et år nå, han mangler bare motivasjon/vilje.
trøndermamma Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Vi har en gutt med akkurat samme problemet! Han er 5 år, men gidder rett og slett ikke gå på do. Har prøvd det der med belønning, og han var så ivrig. Vi satte på klistermerker for hver gang han var tørr en hel dag, og etter 3 uker skulle han få velge seg en ting på lekbutikken. Det fungerte kjempefint, han var så flink og han fikk en ting på butikken. Dagen etter var han bløt igjen. Jeg spurte hvorfor, og han sa: men mamma, jeg har flere ting jeg ønsker meg jeg. Hvorfor kan vi ikke bare sette på klistermerker igjen da? Og det kunne vi jo ha gjort, men hvor lenge og mange ganger skal en gjøre det da? Vi har prøvd det en gang til litt senere, med samme resultat da også. Så lenge det er en belønning i vente, så holder han seg tørr! Men igjen....hvor lenge og mange ganger skal en holde på slik da? Så her fungerer det bare delvis!!
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Nei han er ikke sjalu i det hele tatt faktisk og dette er ikke noe nytt, vi prøvde noe lignende (men ikke så intensivt) før babyen kom også, men en annen form for belønning, men han var ikke interessert da heller. Vi har hatt flere runder hvor vi har forsøk i noen dager å la ham gå uten bleie helt fra like over nyttår, men han vil bare ikke, vi kan si at "nå må vi gå og tisse på do" til ham og så bare ser han på oss og gliser og tisser der han står. Det har han ikke gjort denne gangen da så langt, så det er fremskritt. Han har også noen ganger selv sagt han må på do den siste tiden og flere ganger etter babyen ble født i barnehagen fordi han nå var stor gutt som han sa til de ansatte. Så at han ikke er interessert i belønningssystemet har nok ikke noe med babyen å gjøre.
Tante_Sofie Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Da synes jeg dere skal ta det med ro. Han nok ikke klar, selvom det virker slik. Er koblingen mellom blæra og hjernen der...? Den hvor han går fra, "Nå tisser jeg" til "Nå må jeg tisse".. Jeg mener at dere ikke skal "pushe" på, men la det komme av seg selv. Her er det snakk om utvikling...
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Men han har den koblingen inne, for han har selv sagt i fra om at han må tisse flere ganger her og der, og da tisser han masse når vi går på do med han, så han vet hva han gjør. Er mer at han er opptatt av en lek og gidder ikke måtte avbryte leken for å gå på do, er mer behagelig å bare tisse i bleien og ikke måtte tenke på det. Eller i buksen, og ikke bryr han seg om han blir våt heller...sukk... Var mye enklere med broren da han sluttet med bleie!
mammat2goll Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 jepp har en gutt som nekter å bæsje på do. Han sluttet bare helt plutselig en dag med bleie. Men det er nå over 1 mnd siden, han kommer å spør om han kan få bleie for han må bæsje. Har prøvd å sette han på do, men det hjelper ikke for han bare sitter der. Jeg har sagt att dersom han er flink og bæsjer på do skal han få kapteinsabeltann frakken. Han fikk parykken/luen når han sluttet å tisse i bleia. Vet han har kjempelyst på den, men han sier bare att han må bæsje i bleia først så kan han bæsje på do.
blond Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Kanskje det beste er å ikke gi det noe oppmerksomhet, men tilsynelatende ikke bry seg om det. Mulig at han holder på bleia pga oppmerksomheten det fører med seg.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Det er mulig, men jeg tror nå mest det er av...tja, latskap er vel egentlig ikke det rette ordet, men noe i den duren. Enklere med bleie enn uten når han faktisk må avbryte leken for å gå på do. Og vi gir jo oppmerksomhet når ahn er flink og går på do, ikke når han går med bleie, det er jo liksom det å tisse på do han skal få beløøning for da ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå