Kamomilla:-) Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 Du var så snill og svarte meg på noen spørsmål før helga ang celleforandringer. Tankene surrer fortsatt og jeg har enda flere spørsmål i hodet mitt jeg... Er det sånn at celleforandringer forårsaket av høyrisiko HPV aldri går tilbake av seg selv og må behandles eller vil de også kunne gå tilbake uten behandling? Ved behandling (konisering) av celleforandringer forårsaket av høyrisiko HPV, vil de fleste bli friske og ikke få det tilbake, eller er sjansen stor for å få det tilbake? Vet du hvor mange av de som oppdager celleforandringer på et tidlig tidspunkt, som faktisk allikevel utvikler kreft? Tuuuuusen takk for svar. Hadde jeg visst hvem du var skulle du ha fått en stor blomsterbukett av meg :-)
Gemini77 Skrevet 4. juli 2007 #2 Skrevet 4. juli 2007 Hei hei, Celleforandringer og livmorhalskreft forårsakes av høy risiko HPV ja. ALLE tilfeller av kreft forårsakes av HPV! Kroppen er fullt i stand til å kvitte seg med viruset og at da celleforandringene går tilbake av seg selv. Så man trenger KUN behandling i de tilfellene hvor kroppen/immunforsvaret ikke greier å "gjøre jobben sin". Man blir ikke konisert hvis man ikke har HPV. FOr hvis man ikke har HPV så har man heller ikke grove celleforandringer som man må fjerne. Så og si alle blir helt bra etter en konisering, men noen må koniseres flere ganger. HVis man følger kriteriene om celleprøve hvert 3. år og tettere oppfølging ved eventuelle funn, så får man ikke kreft. Man skal så og si være 100 % sikker ved å følge kriteriene som er i dag. De som får livmorhalskreft i Norge (eller resten av verden) er de som ikke har hatt gynekologisk undersøkelse på mange år og dermed er det for sent når det oppdages. Fikk du svar på det du lurte på? Håper du ser dette... :-)
Kamomilla:-) Skrevet 5. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2007 Fantastisk - nå så jeg svaret ditt! Det er utrolig snilt av deg å svare meg, dette har gått litt til hodet på meg dette åpenbart - selv om det ikke ser ut til at jeg egentlig har noen grunn til det :-) Leste at Majorstuaklinikken kan behandle celleforandringer med radiobølgebehandling (dette er vel ikke det samme som konisering), har du noe peiling på hva det er og om det er effektivt? Jeg får håper jeg ikke kommer så langt at det blir nødvending, men du har beroliget meg mye med at behandling også er ganske vanlig og det er godt å høre at det oftest går bra. Er bare så lett å tenke kreft med en gang, og min mor døde ganske nylig av kreft, og den opplevelsen sitter godt i kroppen min enda. Hvor gammel er "lillegutt"? Jeg har en herlig liten gutt på 14 1/2 måned og synes dagene med han bare blir bedre og bedre:-) Tusen takk for svar! Kanskje jeg roper enda en gang jeg hvis angsten melder seg igjen......
Gemini77 Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Bare hyggelig. Det er ikke noe særlig å gå rundt å bekymre seg unødig. Det sliter på kroppen og psyken. Nei, jeg har ikke sett effekten av behandling med radiobølger, men starter denne uken med et prosjekt hvor jeg skal følge en del pasienter etter en slik behandling for å se om behandlingen også kvittet seg med viruset. Så om noen uker vil jeg ha et klarere svar.. :-) Trist å høre om moren din, og skjønner godt at skrekken sitter i kroppen. Men i dette tilfelle så syns jeg du skal stole på at det ikke er noe farlig med celleforandringer. Jeg har flere venninner som er konisert, og en jeg jobber med her har celleforandringer nå og sjekker seg hver 6. mnd nå for å se om det går tilbake av seg selv. Så dette er veldig vanlig. De fleste seksuelle aktive kvinner vil få dette viruset en eller annen gang i løpet av livet - selv om det ikke skaper celleforandringer hos alle. Lillegutt er 16 mnd, og et lite sjarmtroll. Veldig moro å se utviklingen fra dag til dag.. Ord kommer som perler på en snor, og greier mer og mer selv. Helt herlig! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå