LisaColli Skrevet 3. juli 2007 #1 Skrevet 3. juli 2007 jeg fikk meg katt da jeg var 2 år, denne katten er nå 19 år og bor fremdeles hjemme hos pappa. i løpet av de siste årene har den blitt veldig tynn og skrøpelig. den er blind, går på dører og bommer på sofaen når den skal opp.. ligger ofte under sofaen. går sakte, og bruker lang tid på å sette seg ned. tror den hører litt dårlig også.. den er skikkelig stakkarslig med andre ord. nå har den også fått et rødt øye, ser ut som det er blodsprengt. har sagt til pappa at han skal ta den med til dyrlegen, men han mener katten har det bra. nå er pappa på ferie, og jeg vurderer å ta saken i egene hender. synes så synd på den :/ mamma sier at jeg skal få den avlivet, og si til pappa at den ble dårlig. (de bor ikke sammen lengre). vet ikke om jeg har samvittighet til det, pappa er jo så glad i den katten.. den synger uansett på siste vers, gjør jeg den en tjeneste om jeg tar den til dyrlegen?
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 3. juli 2007 #2 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har alltid hatt den formening at om dyret lider saa boer man avlive det..Det er jo best for dyrets del.>Egoistisk aa holde den i live bare fordi man er glad i den
Fisk med CV Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Det høres ut som om katten uansett trenger en tur til dyrlegen. Kan du ikke ta den med dit med åpent sinn og hør hva han synes du dere bør gjøre? * Høres nok desverre ut som om katten synger på siste verset.
Tante_Sofie Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Ja det tror jeg abslutt du bør gjøre. Aktiv dødshjelp er heldigvis lov når det gjelder dyr. Pappa'n din klarer seg, foreslå å skaffe han en ny etter ferien.
Ajam Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Nei!! Syns ikke det er noe du skal avgjøre. Den bor hos pappan din, og han sier at den har det bra syns jeg du skal la det ligge. Hvordan ville du følt om noen tok livet av noe du var glad i bak din rygg. Dere kan evnt ta den til dyrlegen for en sjekk. Kanskje den kan få litt behandling. La den stakkars pusen dø på naturlig måte. Så sant den ikke har smerter da..
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Syns uansett du skal ta en tur til dyrlegen jeg. Så kan du jo høre med veterinæren, hva han mener? Og hvis det føles riktigst å avlive katten, så ser jeg ikke noe galt i det. Du kan jo si det til faren din: At du var bekymret for den, med det røde øye og alt, og at du tok den med til dyrlegen for å se hva som var galt. Dersom du avliver den, så kan du jo si at det var det veterinæren trodde var best. Kanskje det blir "lettere" å fortelle ham det på den måten? Tror nok pusen synger på siste verset desverre... Lykke til.
LisaColli Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2007 ja jeg vet man ikke skal holde de i live bare fordi man er glad i dem, men det er på en måte pappa som bestemmer det nå. og det virker ikke som han innser at katten er dårlig, han sier at hun klarer seg fint og har det bra.. huff, ekkelt.. han nekter i hvertfall å avlive den. tror nok den trenger seg en tur til dyrlegen uansett ja, og rart hvis de ikke er enig med meg egentlig...
Kondis som en murstein Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Ja, det er nok det beste for katten... Lykke til!
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Siden katten bor hos ham, ville jeg nok ha ringt ham på ferie og sagt at du tar en tur til dyrlegen med pus. At den ikke virker frisk. Bare så han er klar over det.
LisaColli Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2007 men han vil jo ikke innse hvordan tilstanden dens er. vil jo ikke at den skal pines til døde heller :/ vet jo ikke for sikkert om den har smerter eller ikke..
kulepenn Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Jeg ville nok avlivet katten. Utelukkende fordi den er blind. Men katten er jo også gammel og tynn. Jeg har nettopp avlivet min gamle katt og er veldig glad for at jeg gjorde det. Men gi bekjed til din far om at du gjør det, det er noe med å få sagt "farvel" om han er følelsemessig involvert i katten.
LisaColli Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 3. juli 2007 ja det høres ikke så dumt ut. sier dyrlegen at den bør avlives, er det jo ikke min "feil" liksom.. æsj, vanskelig situasjon..
manonym Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Enig med wollafruen, ring å si at du må til dyrlegen med den fordi han er så dårlig, om dyrlegen anbefaler å avlive (noe det høres ut som om det er på tide), så si til faren din at det var ikke noe annet å gjøre, at dyrlegen sa det. Jeg mener også at uansett hvor glad man er i dem så må man avlive dem når de ikke lenger har det bra, eller skader andre mennesker. Familien min har hatt 3 hunder på den tiden jeg har vært til for å si det sånn, den første ble avlivet fordi den bet en unge (var også gammel og skrøpelig så det var på tide), og de to andre pga sykdom.
chrisallic Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 Hadde aldri gjort det uten at faren din hadde fått vite det og vært hjemme og tatt farvell,siden han var glad i katten. Hadde aldri gjort det uten han hadde visst om det,evt ta en telf og gi beskjed. Det er sånn som man kan gjøre med unger og gullfisker.Kjøpe en ny fisk lik den forje fisken,men dette er jo tross alt en katt!Tror ikke samme teknikken ville funket med den. lykke til!
OsloMor Skrevet 3. juli 2007 #15 Skrevet 3. juli 2007 Høres ut som katten vår hjemme det... Han ble 17 år, og avlivet for 6 år siden. Han var helt døv blitt og haddebetennelse i munnen, han kunne bare spise små biter med kjøttdeig.. tror det var riktig å avlive han. Stakkars Pus hadde ikkenoe fullverdig liv lenger.. Kan du ikke ta han med til vetrinæren og høre hva han sier? Du MÅ la faren din få lov til å være med å ta farvel osv. Han kommer sikkert til å forstå at den beste utveien er å avlive pusen, dersom du forklarer han at dyrlegen sa det var til beste for pusen. LYKKE TIL da, det er jo forferdelig trist.
OsloMor Skrevet 3. juli 2007 #16 Skrevet 3. juli 2007 Det er jo forresten noen som vil kremere kjæledyret sitt for å ha et gravsted også.. (Lot meg rive med her, og glemte visst alt om rettskriving. Veterinær og stor bokstav mente jeg i forrige innlegg;-))
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 Ta den med til dyrlegen og hør hva de sier. Selv om faren din er glad i katten så er det vel de færreste som syns det er ok å se at et dyr ikke har det bra, selv om den ikke har vondt eller noe sånt. Men jeg syns ikke du skal avlive den uten at faren din er med på den beslutningen. Og så kan du jo skaffe en ny katt til faren din kanskje?
Honningmelon Skrevet 3. juli 2007 #18 Skrevet 3. juli 2007 Hadde tatt pus med til dyrlegen, og sagt min mening. Så hører du hva dyrlegen sier. Og hvis dyrlegen har samme mening som deg, er det ikke noe å lure på.
adrienne Skrevet 3. juli 2007 #19 Skrevet 3. juli 2007 Om katten lider så ville jeg latt den slippe å ha det slik. Om jeg var i din situasjon ville jeg avlivet den, men ikke uten at pappa visste om det. Men ta den til vetrinæren og hør hva de sier.
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #20 Skrevet 3. juli 2007 Enig med flere andre her: Si i fra til faren din at du tar katten med til veterinær siden den ikke er i form. Legg fram saken på en saklig måte for veterinæren og følg de rådene veterinæren gir, enten det blir avliving eller behandling. For en så gammel katt er antakeligvis avliving det beste.
snowstorm73 Skrevet 3. juli 2007 #21 Skrevet 3. juli 2007 jeg ville ta katten til dyrelegen for å høre hva han syns. hvis det går an at katten kan heles ville jeg ikke avlive den. men hvis den har smerter og lider, da ville jeg faktisk avlive den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå