Gå til innhold

Dere som har hatt celleforandringer........

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lenge var det siden forrige underlivsundersøkelse da celleforandringene ble oppdaget og hvor langt hadde de da kommet? Og hvordan har det gått i ettertid?

Venter på svar på vevsprøve nå (gyn tok utvidet prøve siden hun så med "kikkerten" sin noe som kunne tyde på celleforandringer) og er rimelig nervøs, selv om det bare er 6 mnd siden forrige celleprøve og den var fin

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg tok celleprøve da jeg var på vei sist. Den viste celleforandring og måtte da ta kontrollprøve senere. Denne er det 1 år siden jeg tok og har ikke fått noen tilbakemelding, dvs at den var fin.

Dette emnet har vært en stor debatt før,da celleforandring ofte forekomme runder graviditeten,men forsvinner igjen når graviditeten er over. Husker på DinBaby diskuterte vi dette heftig,alle var enig da..så det var mere diskusjon oss mot et helsenorge som dessverre ikke var tilstede. Celleprøve burde ikke taes i svangerskapet da den kan gi,ja falske celleforandringer som som nevnt ofte kan forekomme i graviditeten. Prøven burde taes før,eller etter svangerskapet.

And hvordan legen går frem ved kontroll,fikk jeg se (tross den idiotiske legen jeg har) celle-analyser. Jeg var i sone Gul (den som vicer noe,men ikke helt garantert farlig cellefornadring,denne krever kontrollprøve innen 6 mnd om jeg husker rett).

Om du skulle ende opp under en annen farge vil du bli bedt om kontrollprøve hyppigere og muligens oftere.

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt en slik celleprøve før(bodd utenlands,så falt ut av systemet her hjemme),men jeg hadde lette forandringer på min celleprøve i høst. Tok en ny etter 6 mnd,(var da gravid,8+4),og den kom tilbake som helt normal.

det er veldig vanlig med celleforandringer,og om du ikke skulle tilbake før etter 6 mnd,så var de nok helt lette,slik som hos meg. Det tar mange år å utvikle kreft i livmorhalsen,så om man tar en celleprøve hvert 3 år,og følger opp evt. forandringer til de forsvinner eller utvikler seg,så er man nok ganske trygg:-)

Skrevet

For noen år siden ble det påvist celleforandringer på livmorhalsen min.

Var tilbake etter 3? mnd og tok nye prøver, de viste fortsatt forandringer. Ble da henvist videre og tok vevs-prøver. Disse viste at celleforandringa var "reell" og såpass kraftig at de ville gjøre noe med den.

Fikk da time på sykehuset til konisering. DVS at de fjerner en liten bit av livmorhalsen med laser for å ta bort problem-området.

Etter dette var jeg det første halvåret på to kontroller, så en det neste halvåret og nå tar jeg celleprøver 1 gang i året..

Men legen min ville ikke ta prøver nå under graviditeten, nettopp fordi det kan vise "falske" forandringer.

Lykke til.

Skrevet

Hadde celleforandringer i 1992, og testet etter noen maaneder igjen, da var det vekke. Har ikke hatt noe siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...