Gå til innhold

Noen som vet hva MRSA er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

alt av tips taes imot med glede...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MRSA er en betegnelse på gule stafylokokker som er motstandsdyktige mot et antibiotikum som kalles meticillin og en lang rekke andre antibiotika. I mange land utenom Norden og Nederland er denne bakterien utbredt i sykehus. Nytt er at bakterien også kan spre seg utenfor sykehus. Bakterien gir de samme infeksjonstypene som gule stafylokokker, dvs. hud- og sårinfeksjoner, infeksjoner i bein og ledd, lungebetennelse, sepsis (blodforgiftning) og av og til andre alvorlige infeksjoner. Slike infeksjoner er vanskeligere å behandle enn infeksjoner med bakterier som ikke er motstandsdyktige.

Skrevet

Kjenner noen, noen som har dette? Og om noen behandling som virker?

Skrevet

takk;)

Jeg har lest de, ble litt klokere, men ikke noe mer om behandling virker... det virker nemlig ikke på meg...

Skrevet

jeg ble lagt på isolat i vinter, mistanke om mrsa, pga jeg hadde vært til behandling på sykehus i spania for kuttskader..

heldigvis hadde jeg ikke viruset, og slapp ut fra isolat etter 3 døgn.

Behandlingen, om man er smittet er total isolasjon, og ettersom man er anti ressistent mot antibiotika, så er det eneste de gjør, å vaske deg hele tiden, vaske og vaske...

Det var iallefall det sykepleieren sa til meg da jeg lå på isolat...

Skrevet

man bruker jo antibiotika ved smitte da.. det demper plagene... Men finnes det inegn behandling annet enn total isolasjon? Legene i Norge tar meg ikke alvorlig... Har gått med dette i 3,5 mnd..

Skrevet

hadde praksis på sykehus i Australia. De pasientene som testet pos for MRSA lå på isolat.... og all enstra hygiene tiltakt dette medførte av spriting, smittefrakker, munnbind osv. Og jeg måtte teste meg da jeg kom hjem til Norge. Man skal ikke bare går rundt som vanlig når man har MRSA! Smittsomt!

Skrevet

Jeg fikk vite at det er sannsynlig at jeg har dette inatt, da ei venninne fortalte at hun hadde det, jeg var ute med henne 4-6 dager før jeg begynte å få noen utbrudd.. har vært hos masse leger, men ingen har nevnt dette da jeg har vært i norge og ikke visste at hun hadde det før hu sa det på tlf inatt.. Jeg har time på riksen idag og skal selvsagt ta det opp med en gang, herregud jeg kan ha smitta mange... da jeg har gått syk med dette (hvis det er det) i 3,5 mnd...

Skrevet

uff!!! Er ikke like farlig for "friske" mennesker å få dette som for innlagte sykehuspasienter, men det er jo ikke noe man vil ha! Lykke til på riksen, det ordner seg nok skal du se! Åh jeg kom på hele navnet gitt . MeticillinResistantStreptococcusAureus.

Skrevet

Det ser uyt til at de ikke vil ha meg inn på rikshospitalet.. Jeg var jo da dum å ringe å høre med dem om dette i tilfellle jeg skulle ta prøver er annet sted på huset, møte opp annet sted o.l Grunnen til at jeg ringte er at jeg vet at dette er veldig smittsomt og jeg ikke ville vite om faren ved det for så å komme blandt de syke hos dem..

Nå er det masse surr, legen mener utifra historien at det ikke er det, pga da hadde de prøvene som har vist stafylokokker vist dem som antibiotika resistente, men hun måtte høre med overlege om jeg får komme inn osv... Faen ta... Jeg må jo uansett få undersøkt underlivet mitt, det er jo satans vondt...Jævla helsenorge.... (ikke alle selvsagt) De ville jeg sku ta prøven hos fastlegen... Det er jo sikkert fint.. Jeg har vært sjuk i 3,5 mnd, folk sender meg i hytt å pine, ingen vet noe annet enn at jeg har gule stafylokokker, men før vi fikk vite det var igjen om en rekke behandling.. *håpløst* å behandle ting man ikke vet hva er...

Skrevet

Ingen som har tatt en enkel blodprøve av deg for å se om du har MRSA? For å bli kvitt de så er det mye som må gjøres. Du får antibiotika som hjelper mot slike, men du må i tillegg være ekstremt renslig hjemme som å bytte sengetøy hver bidige dag m.m. Hvis du har MRSA så får du siste timen slik at dem kan vaske rundt etter at du har vært der. MRSA er kontaktsmitte.. ikke luftborn..

Skrevet

og hadde dem påvist MRSA så tror jeg du hadde havnet på isolat..

Skrevet

MRSA står for Meticillin-resistente-staphylococcus Aurus, som på norsk betyr at det er gule stafylokokker som er blitt motstandsdyktige mot antibiotikumet Meticillin. Grunnen til at man frykter dette, er at Meticillin er det antibiotikumet man bruker når andre vanlige antibiotika-typer som er følsommen for gule stafylokokker, ikke virker. Men hvis da disse gule stafylokokkene i tillegg har blitt motstandsdyktige mot siste-skansen Meticillin, har man fått et problem. Derfor isoleres slike personer som ligger på sykehus, da dette er en svært fryktet utvikling, særlig fordi man er veldig redd for at det skal spre seg til gamle og folk med dårlig immunforvar eller til pasienter med f.eks. åpne sår.

Når det er sagt, så er gule stafylokokker en del av vår normale bakterieflora på huden vår. Så til vanlig er det ikke noe å frykte. Vanlige personer blir ikke syke av å dette, siden det som sagt er en del av vår normale bakterieflora. Det er når disse bakteriene forviller seg til personer med dårlig immunforsvar eller andre tilfeller (som operasjonssår m.m.), at det kan bli fare på ferde dersom disse bakteriene har utviklet meticillin-ressistenthet.

Skrevet

Fått vært hos noe lege Silje?? Tenkt på deg idag..

Skrevet

Jeg er hjemme igjen... Noen leger vil bare andre vondt... Legen mente jeg ikke hadde mrsa (det er jo fint) fordi at prøvesvarene på "mine" gule stafylokokker ikke har stått som resistente.. Men likevel tok de mrsa prøve av meg. Men hvorfor i h****** blir jeg ikek kvitt stafylokkene da????

Og fikk en ny salve og en stift av noe slag som jeg ska bruke... Ny time 17 august... 17 august er 5 mnd og 25 dager etter utbruddet starta... Legen ga blaffen i at jeg har gule stafylokokker... Det mente hu at kroppen fiksa sjøl... SMertene i magen mente hu var klamydia (den sannsynligheten er ytterst liten) men jeg dro på K.S.O og tok en test likevel.. Fremdeles prøver de å legge det psykisk, men idag var jeg forberedt og svarte: At de gule stafylokokkene er ikke psykiske, da ble det stilt!

JEG ER LEI!!!!!!!!!!!!!!!!

*klaaagesyteklage*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...