Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har bare sluttet å gi mini pupp på dagtid... hun er nå ca 10 mnd (sluttet med dagpupp for en drøy mnd siden) Hun får pupp morgen og kveld, og noen ganger litt på natten.... og om dagen får hun litt skive, grøt og frukt til frokost, grøt og frukt til lunsj, middagsglass (om hun vil ha)/ grøt til middag og så grøt og frukt til kveldsmat. Hun drikker vann til alle måltidene og blir også tilbudt vann i løpet av dagen... Hun får ikke noe mme, for det liker hun ikke.... Hun er stort sett blid og fornøyd, men jeg begynner å lure på om jeg er helt på viddene og gjør dette "feil"??? Leser stadig at alle får mme eller pupp ved siden av fast føde? Burde jeg kanskje også variere kosten hennes mer? Føler det er litt vanskelig, for feks middag er hun ikke glad i... og skive spiser hun lite av... og det er jo begrenset med grøttyper...
mamasita og prinsen Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Nå ammer ikke jeg lenger, men lillegutt her på 10 måneder drikker ikke så mye melk lenger.. Jenta di får nok litt mer grøt enn det vi gir her. Her er det melk og grøt til frokost ( selv om han ikke er så interessert i melka lenger), deretter får han et mellommåltid som er en yoghurt. Deretter middag ( enten kylling, kjøtt eller fisk med grønnsaker). Nytt mellommåltid bestående av frukt og grøt til kvelds.Han får vann ved alle måltid og gjennom dagen. Pleier også å få en skive eller to i løpet av dagen, men varierer jo litt hvor mye han faktisk får i seg av den da Har jo bare en tann foreløpig Har du forsøkt forskjellige typer middagsmat? Her er kylling den store favoritten, helst med potet, gulerot og brokkoli. Ellers tror jeg alle må gjøre det på sin måte, hver unge er forskjellig og liker forskjellige ting. Så lenge hun er blid og fornøyd og legger på seg og har energi er nok alt perfekt
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #3 Skrevet 3. juli 2007 Ang ammingen hørtes det jo helt ok ut. Så lenge hun spiser seg mett, og drikker vann, trenger hun ikke MME. Men jeg synes det hører ut som hun får for mye grøt, da det ikke anbefales mer enn to måltider grøt om dagen. Dette grunnet jernopptak. Du må lære henne å like skive og middag nå når hun er blitt så gammel, det tror iallefall jeg kan være lurt... Ang skive kan du bruke fruktmos som hun liker på skiven i starten. Ang middag får du jo bare prøve deg fram, enten med hjemmelaget eller glass til noe faller i smak. Til sammenligning, her er 9. mnd-minien min sin dag: 09: grøt mellommåltid: fruktmos 12: lunsj 15: middag og fruktmos mellommåltid: babyyogurt 19: grøt vann til alle måltider, og innimellom. Ammer morgen, kveld og natt...
Frk.Forvirret Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Det er nokså likt her i huset! Mini er 11 mnd og liker heller ikke skive eller mme(eller mm på flaske, for den saks skyld). Han spiser pupp kl 7, grøt med litt frukt kl. 10, prøver med brød og grøt(evt. yoghurt) kl 13, middag og frukt kl 16, og grøt og pupp kl 19. Alt er ca.-tider. Vann til måltidene og ellers på dagen. Har nå så smått begynt å gi vanlig yoghurt, og det er en slager. Skal begynne med kumelk snart, ettersom mini snart er 1 år. Og da skal jeg slutte å amme. Det er også mme i grøten, så jeg ville bare fortsatt som du gjør. Vi prøver brødskive hver dag, og når det faller i smak, vil det overta for et av grøtmåltidene. Og til anonym som skriver over meg: Man kan da ikke bestemme når barnet sitt skal like brød eller annen mat. Det viktigste er at man ikke gir seg på å gi den maten barnet ikke syns noe om, slik at det til slutt blir vant til det. Og mat må jo barnet ha, og er grøt det eneste det blit mett på, må man jo bare gi det. Har ei venninne, hvis sønn bare spiste grøt til han var 2 år. Nå er han 4 år, og spiser som vanlig.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #5 Skrevet 3. juli 2007 Tusen takk for svar jenter... og spesielt takk til deg signaturnick:-) Ble litt bekymret når jeg leste at man ikke skal gi mer enn to grøtmåltider pr dag... hun får jo 4 grøtmåltider pr dag. Men hva skal jeg gjøre når hun ikke blir mett på annet enn grøt... prøver jo selvsagt med skive først (til frokost) og middagsglass/hjemmelaget (til middag) før hun får grøt...
Frk.Forvirret Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Det går så bra, så:-). Noen bruker lengre tid til å like variert mat enn andre. Dette er mitt andre barn, og førstemann eeeelsket brød, men brukte 3 1/2 mnd før hun likte grøt. Nå er hun 3 år og spiser fint. Ei anna venninne av meg, gav babyen sin to middagsglass om dagen, i tillegg til brød og grøt. Jenta er en skikkelig storspiser. Alle er forskjellige, barn som voksne. Syns du er vel reflektert og du gjør det du syns er best for jenta de:-).
Gjest Skrevet 3. juli 2007 #7 Skrevet 3. juli 2007 Jeg har ei som dessverre ikke vil ta pupp lenger jeg... selv om jeg har prøvd og prøvd. Men flaske med mme ELSKER hun, storkoser seg der hun ligger alene og holder flasken sin selv (er 10 mnd gml). Veslemor her elsker så og si alt jeg gir henne da. Får som regel 1-2 måltider med grøt pr dag, brødskive og middagsmat. Har også gitt henne smaksprøver på yougurt, vanlig melk og vafler. Tidligere ga jeg kun vann til måltidene, men da ammet jeg litt ved siden av ( ca 3 ganger dagen). Nå har hun vært syk og har fått masse mme da hun ikke har hatt så veldig matlyst. Jeg tror også det må være helt greit å gjøre det sånn som du gjør. Du kan jo gi henne litt frukt/fruktmos i tillegg - der er det mye væske og vitaminer. Veslemor her er spesielt begeistret for honningmelon. De glassene fra nestle med mango/yougurt er også fine.
Labbetøs Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 Det er jo masse mme i grøten, så hun får nok i seg den melka hun trenger dær. Fortsett som før så lenge hun er fornøyd emd det. Det er ikke "feil" å gi henne grøt når det er det hun vil ha. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #9 Skrevet 3. juli 2007 Å tusen takk nok en gang jenter! Nå ble jeg skikkelig beroliget! Det går seg nok til får vi håpe...hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå