Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

flere enn meg som er bekymret for dows syndrom? vært på to ultralyd og alt så fint ut men tenker en del på dette.... hva er oddsen liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risikoen er i hvertfall lavere jo yngre du er! Jeg er ikke bekymret for å få et barn med funksjonhemninger av noe slag, men er opptatt av å ikke glemme at det faktisk blir født en del barn med diverse sykdommer, skader og avvik fra det vi så gjerne kaller "normalt". Vi har bestemt oss for å ta imot det mennesket som kommer :)

(må kanskje nevne at jeg jobber med sjuke og funksjonshemmede, så jeg er vel en smule "miljøskadd")

Skrevet

Hei.

Jeg er enig med magedans ( fint nick forresten ;-)). Man har jo ikke noe valg, derfor er man nødt til å ta imot det barnet man får. Jobber selv i skoleverket, ser at det finnes en rekke syndromer og barn med såkalte spesielle behov. Man har ingen garantier. Det er faktisk så rått, at selv om man føder ett friskt barn kan det likevel oppstå situasjoner som kan gjøre barnet til et barn med "spesielle behov".

Innimellom blir jeg redd som deg innlegger, men samtidig må jeg klype meg i armen. Livet er uforutsigbart og slett ikke rettferdig. Jeg håper og vil tro at vi venter ett frsikt barn. Man kommer lengst ved å tro det beste, ved å se det positive og ikke bekymre seg for mye.

Ang Downs sier de fleste foreldre som har slike barn at de er en sann glede, mye jobb, men likevel glede. Man må bare omstille seg, legge framtidisplanene litt mer på skrå så går det meste.

Lykke til !

Skrevet

Er også bekymret, men når oddsene etter 2 UL viser at sjansen er minimal, velger jeg å tro at da "går d e t bra". Uansett, en noe kynisk lege sa til meg en gang, at vi kan ikke få noen garantier her i livet på at alt blir slik vi planlegger, og at tar man sjansen på å sette barn til verden, må man være villig til å omstille seg om nødvendig....

Skrevet

Hei! jeg var til UL i uke 13 pga epilepsi, der målte de nakkefold til 2.55 mm. Den må måles før uke 14,min var i grenseland,kan indikere på at noe er galt hvis den er forhøyet. Tok i tillegg blodprøver for å finne risiko for down`s mer nøyaktig. Ved funn på UL var risikoen 1:773, risikoen før UL basert på alder (jeg er 33) var 1:516. Etter blodprøvene ble det 1:1000 ett eller annet. Jo høyere tallet bak kolonet er jo bedre,når det er over 1000 så er det veldig bra. De kan også se på nesebenet til babyen for de med down`s har ofte lite eller ikke neseben. Hos meg var det stort og fint.

Det er ikke vanlig å ta UL så tidlig og måle nakkefold i Norge det er de over 38 som får tilbud om det,jeg var til UL for å få sjekket om det kunne være ryggmargsbrokk,vi med epilepsi har større sjanse for å få det. Var ikke tegn til det heldigvis.

Det jeg vil frem til er at så lenge alt så bra ut på UL så er sikkert faren for down`s liten. Hvor langt på vei er du? Hvor gammel er du? du er sikkert litt yngre enn meg så du har jo enda mindre risiko for det og ivertfall når alt var fint på UL.

LYKKE TIL!!!

Skrevet

tusen takk for beroligende svar "solstrålen og julemirakelet".

jeg er akkurat fylt 31 år og er 22 uker på vei

blir så hormonell om dagen vet du og mange skumle tanker som dukker opp.

Skrevet

jeg skjønner det veldig godt, det å være bekymret for at det kan være noe galt!! ingenting er en selfølge i dag!!

jeg var veldig redd i mitt første svangerskap!!

sa til di som spurte at jeg var redd det var noe galt!!! ingen skjønte hvorfor jeg tenkte det!!! nå blir jeg glad når jeg hører at noen tenker sånn som meg, for jeg synes det er utrolig mange som tar alt som en selvølge i dag!!!

men etter som tiden gikk viste det seg at jeg faktisk hadde grun til å være bekymret!!!

tror faktisk kroppen kan si fra hvis det er noe galt!!

og faktisk blir det født flere barn med sjeldene syndromer en med downs!!"!

i dag er jeg gravid for 2 gang!! nå er jeg ikke bekymret i det hele tatt!! tenker lite på det!!! går jo også til jevnlig kontroll med ul!!

jeg ble også målt folden i nakken, min babys var på 1,4 så det var ikke noe grunn til bekymring!!!

men ønsker deg lykke til!!

Skrevet

Jeg har tenkt endel på det samme selv, om jeg får en unge med downs, hva da? Men jeg er ikke noe bekymra, sånn jeg ser det nå så vil jeg elske barnet like mye og gi det det samme livet som jeg ville gitt et barn uten en sånn hemming. Så jeg er ikke redd for å få et barn med downs, faktisk ikke:)

Skrevet

Jeg er 22, glemte skrive det. Min første baby jeg venter:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...