Gå til innhold

ang lånekassen og 1 utbetaling...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin 27 september, blir blir mest sannsynlig før pga KS. Snakket med lånekassen og de sa at jeg skulle søke på vanlig måte fullt lån/stipend og det har jeg også gjort. (for lenge siden)

1 utbealing skulle da bli i august, og etter at babyen ble født skulle jeg sende inn skjema G og jeg skulle da få de neste utbetalingene som stipend.

Men husker nå at 1 utbealing er jo faktisk på 16,000 kr. Forsto det slik at disse pengene da blir lån og en ikke er sykemledt før 3 uker før termin. (da sa hun at de også ble stipend). Har jeg misforstått??

Noen som vet hvordan dette fungerer? er sykemeldt nå, og kommer neppe tilbake før fødselen i følge legen... (men HÅPER selvsagt=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som vet???

Skrevet

Hei! Jeg vet ikke altså, bare lurte på en ting... får du noe støtte nå når du er sykemeldt?? I tilfelle fra hvem?

Syns dette med lånekassa er vanskelig å forstå-.. er så mye...

Skrevet

Hei, veit ikke om jeg forsto deg helt riktig, men du får sikkert pengene utbetalt som lån i august, når du har sent inn blankett G så gjør de om det du har fått(trekker i fra på det gamle lånet ditt) + det du har fått tidligere om til stipend.. for du får stipend fra 3 uker før fødsel.. Vist du nå er sykmeldt kan du også søke om sykestipend, det fikk jeg et brev om for jeg hadde ikke tenkt på det:) Tror det er blankett S, da legger du ved legeærklæring så gjør de om det du har hatt i lån den perioden du har vært syk om til stipend:):)

Blei kanskje litt rotette dette men..:)

Skrevet

åh? nei dette var jeg ikke klar over...

er veldig innviklet dette systemet jah:)

Jeg fikk siste utbealing fra lånekassen den 15 mai, så får ikke noe stipend i sommer mndene. :( Driver å snakke med nav trygd ang rett til sykepenger.

Men hvordan er det fungerer: Altså hvis jeg blir sykemeldt og får 1 utbetaling ca 15 august: Vil det si at permisjonen starter? Altså: At jeg fra 15 august vil få stipend de 10 neste mndene? Eller at det blir på en måte 11 måneder? Hvis du skjønner hva jeg mener(?)

For hvis jeg får fra 15 september så vil jo siste utbealing være 15 juni. Mens hvis jeg får fra 15 august vil det være 15 mai.

Innviklet system:)

Skrevet

De 16000 man får på begynnelsen er egentlig 2000 for hver mnd, for egentlig får vi ca 8000 i mnd, men så gjør lånekassen det sånn at vi får 2000 av de fra hver mnd på beg av semesteret. Så de 16000 ville uansett ikke blitt lån, bare de 8000 som er for august (frem til permisjonen).

Skrevet

ja jeg er klar over det=), men det vil med andre ord si at istedet for å få 6000 hver mnd istedet for 8000 hvis jeg får de pengeen i august.

Grunnen til at jeg spør og graver sånn er at jeg helst vil ha 8000 hver mnd, og ikke sånne store beløp hvor man må legge av penger og sånn...

:=)

sorry at jeg maser...

Skrevet

Da må du i så fall snakke med lånekassen for å ordne en egen avtale. Er ikke sikker på om det lar seg gjøre, men du kan jo prøve

Er jo greit med den store utbetalingen på begynnelsen, for da trenger man jo litt ekstra til bøker og sånn (når man er vanlig student, altså). Jeg bruker å sette av 10000 av de 16000 på sparekonto, det funker veldig fint.

Men du får prøve å snakke med lånekassen om du ønsker en annen ordning, kan jo hende de syns det er helt greit!

lykke til:)

Skrevet

Joda alt går jo:) hehe..

men forsto det sånn på hu kunebehandleren at det siden dette var sånn fødselspenger så utbealte de 8000 i mnd, så det var litt annerledes enn når man var student sa hun. Mulig hun har sagt feil da?

Tror jeg må sjekke opp med lånekassen, for er en del jeg lurer på merker jeg:)

Tusen takk for hjelpa iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...