Gå til innhold

Dere som har småbarn i tillegg til babyen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småbarn bråker jo, sånn er det bare, men jeg merker at babyen (20 dager) nå begynner å bli skikkelig stresset av dem til tider og er usikker på hvordan vi bør takle dette. De er 4,5 og 2,5 år og leker noen ganger rolig med stille leker som å lese bok, pusle osv, andre ganger mer høylytt lekebilkjøring, gjemsel ol, andre ganger krangler de, har et trassanfall (og alle som har hatt barn som trasser vet hvordan lydnivået blir da...) osv. Hver gang de leker høylytt, har trassanfall osv så blir babyen stresset med mindre han sover veldig tungt på armen eller i vognen. De få dagene småungene ikke har vært her på dagtid (vært i barnehagen eller på dagstur til familie med pappaen) er babyen MYE roligere. Så hva gjør man med noe slikt da? Vi hysjer litt på ungene av og til, men vil jo ikke at det ikke skal være rom for lek heller bare fordi babyen blir urolig av det. Det blir jo noen stille stunder på dagen da så klart, når de er ute og leker og babyen og jeg eller pappen er inne med ham, men en god del av dagen er de inne også. Flere som merker dette? Er det riktig å hysje på de andre barna, eller må bare babyen finne seg i bråk og bli vandt med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har en gutt på 3 mnd og en på 2 1/2 år.

Merker ikke att minstemann blir urolig av att han er høylytt,men han vekkes fort,for det ser ut til att han sover lett.

Men sovner han inne,så går jeg og eldstemann ut,eller den minste sover i vogna,men da setter jeg han litt unna der vi leker.

Men er det mange folk rundt han,så blir han urolig.

Liker seg best hjemme bare bare oss familien virker det som.

Jeg hysjer ned på eldstemann når han skriker eller synger skikkelig høyt,for det er ikke lov å skrike.

Ellers så hindrer jeg han ikke i å leke litt høylytt heller.

Noen ganger blir den minste vekt,men det er sånn som skjer.

Her er eldstemann i barnehagen 3 ganger i uka..

Jeg synest du skal hysje dem ned litt,og att inne er det inne stemme,men litt bråk må en regne med.

Babyen din blir vant med dem etterhvert også,og da vil h'n ikke reagere slik.

Merker att minien her tålerer mer nå enn da han var mindre.

Skrevet

"""(og alle som har hatt barn som trasser vet hvordan lydnivået blir da...) osv. Hver gang de leker høylytt, har trassanfall osv så blir babyen stresset med mindre han sover veldig tungt på armen eller i vognen. De få dagene småungene ikke har vært her på dagtid (vært i barnehagen eller på dagstur til familie med pappaen) er babyen MYE roligere."""

Akkurat det samme "problemet" her... Snuppa er 2 1/2 og babyen 4 uker... Hun er kjemperolig når snupp er borte og lett stressa og MYE våken når eldstemann er hjemme. Har desverre ingen gode råd til deg, men kjenner tankene og bekymringene dine! Jeg har også valgt og ikke hysje for mye på eldste.

Skrevet

Hei

Snuppa er nå to, og minsten er 6 mnd, han reagerte ikke på støy og lekebråk fra henne, men sov akkurat like godt uansett. Hun får ikke lov å skrike inne - eller lage unødig mye støy med lekene sine. Iblant får hun sine trasseanfall og da er støynivået langt over arbeidstilsynets anbefalinger - minsten bryr seg ikke. I den senere tiden har minsten blitt veldig oppmerksom på snuppa, vanskelig å amme ham når hun surrer rundt med lekene sine - da mister han konsentrasjionen og følger med på hennes aktiviteter i stedet for å spise. Jeg synes ikke det er riktig å hysje på de andre barna for babyen sin del - så sant de leker i akseptable former og støynivåer. Babyen din er 20 dager - jeg ville avventet en stund til og sett om babyen klarer å bli vant til at det er en del lyder rundt den når den skal sove.

Skrevet

Var litt samme greia her når minsta var mindre, men nå bryr hun seg ikke så mye.

Jeg hysjet nok noe, for han var fæl til å skrike, og være veldig høylydt en periode. Og det får han ikke lov til. Han får heller ikke lov til unødvendig mye bråk med lekene heller, men normalt med bråk må man regne med.

Skjønner hva du mener, for jeg ble litt stresset av det når jeg så jenta ble stresset.

Skrevet

Samme problemet her. minsten på 5 uker er veldig var, enda vi har gjort som vi pleier. storebror på 2,5 år var også veldig var, men da lista vi oss mere rundt, hadde jo bare han. trodde lillegutt ikke skulle bli så var, men det er han.

så han blir vekt fort og urolig. til og med om natta når vi snur oss isenga og den knirker litt kan han våkne, arggg!!!

må vel bare vente til de blir større og ikke så vare...

Skrevet

Ja det er det jeg også blir og da blir jeg irritert på ungene og det vet jeg at jeg ikke bør bli, så anstrenger meg alt jeg kan for å ikke bli stresset og ikke hysje for mye eller kjefte. Mellomste reagerte ikke på bråket fra broren, så babyer er nok ulike på hva de reagerer på, er lite jeg kan gjøre med at babyen min reagerer på bråket egentlig ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...