Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Var på fest på lørdag, og satt og skravla med ei som har 3 barn. Hun sa at jo lenger du venter med pottetrening, jo vanskeligere er det å få ungen til å lære seg å gå på do... høres jo logisk ut, for en 3 åring er jo vant til å gjøre i bleia, og vil fortsette med det... Hun hadde begynt å sette minsten på do da hun var 4,5 mnd, og nå er hun 9 mnd og bærsjer kun på do. Måtte bare prøve... Så i går når jeg så at frøkna (hun er 5,5 mnd) lå på gulvet og trykket, så vrengte jeg av a bukse og bleie, og satte henne på do mens jeg holdt henne. Også bærsjet hun i do. Det samme gjorde jeg i dag. Hun var skikkelig konsentrert da hun trykket, og når hun var ferdig så gliste hun stort. Så stolt da. Så i morgen skal vi ut og kjøpe potte og do-ring. Da slipper hun jo å bli sår i rompa, og det er mye lettere og vaske henne når bærsjen ikke er klint utover i hele bleia.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Fristende å prøve ja:) Sikkert lurt å ikke bruke body da eller?
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2007 Bare husk å kneppe bodyen opp over ene skulderen på bebisen, så detter den ikke ned over rumpa.
selfangerkjerringa Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Pottetrening på en unge under halvåret? Ja, så var debatten igang igjen da... personlig syns jeg dette blir på linje med "jamen hun putter det jo i munnen så det betyr at hun har lyst på det" når man gir is til halvårsgamle babyer.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 2. juli 2007 #5 Skrevet 2. juli 2007 Sette barn på do som ikke kan å sitte en gang?? Jaja.. Dere sparer jo penger på bleier da... Enig med ka-ping jeg ja..
Faylinn Skrevet 2. juli 2007 #6 Skrevet 2. juli 2007 Det spiller vel ingen rolle om man holder babyen over do mens h*n bæsjer eller lar dem gjøre det på håndkle på stellebordet? Syns det hørtes smart ut jeg. :-) Min 3 mnd har blitt ganske stabil i bæsjinga si, det skjer i løpet av en time etter "frokost". Jeg ser som regel at han begynner å trykke og tar da av han bleia for å "gi plass", men det hender det tar såpass lang tid at det spørs vel om jeg begynner å la han "sitte" på do enda. Men kan jo prøve når det skjer raskere en gang i fremtiden.
Mamma2006 Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 Her har snuppa bæsjet i potta siden hun var ca 5-6 mnder. Hun har slitt veldig lenge med hard mage, og hun klarte rett og slett ikke å bæsje i bleia(vanskelig når bæsjen kommer halvveis ut, og ikke kommer lenger fordi bleia stopper, så hard bruker bæsjen å være). Men etter at hun begynte å bruke potta, så bæsjer hun oftere, og er ikke lenger så plaget med hard mage. Nå tisser hun også i potta om morgenen, og når vi skifter bleien på dagen. I begynnelsen så holdt vi henne over doen, men hun ble så tung, så vi satt henne på potta. Så vi har ikke begynt å bruke potta slik at hun skal slutte med bleien fortere, men fordi det hjalp henne med magen.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Smart Det er jo ingen evig sannhet at unger må være 3 år for å lære å bruke potte i stedet for bleier vel!
Nr-3-i-Magen Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 Enig med Mamma2006. Snuppa vår hadde kolikk og veldig vondt i magen i starten, og når vi holdt ho på huk over vasken (vaska godt etterpå) så kom det ut masse luft og bæsj. Kiropraktoren sa at det trigga noen nerver som ga beskjed om å slippe alt i tarmen når de satt sånn. Vi har fortsatt å sette ho på potte etter at kolikken var over, og det er jo ikke snakk om pottetrening, vi forventer jo ikke at ho skal slutte med bleier tidligere. Vi bare skjønner når ho må på do, og tar ho med på badet da. Det har mange fordeler: Slipper å vaske bæsj langt oppå ryggen og på klærne. Det kommer lettere ut når ho må på do (det er jo vankselig å bæsje når du sitter på rompa og bleia stenger for). Slipper å få vondt i magen Ho blir vant til potta
Kose-KU Skrevet 2. juli 2007 #10 Skrevet 2. juli 2007 Dette har vi også begynt med. Begynte når hun var 6 mnd. Fungerer veldig bra her også. Hun smiler og er fornøyd når jeg holder henne over doen. Jeg har passet en gutt der foreldrene startet med bleieavvenning alt for sent, da han nesten var 4 år, og han hadde veldig prestasjonsangst og ville ikke slutte med bleie.
manonym Skrevet 2. juli 2007 #11 Skrevet 2. juli 2007 Skal ikke kommentere om dette er lurt eller ikke, men det jeg har lært er at det "nytter ikke" å lære barna å slutte med bleie før de er klar for det selv, altså når de er klar over hva som skjer. På samme måte som at man "ikke skal" trene med babyer på å sitte eller stå før de viser interesse for det selv.
Nr-3-i-Magen Skrevet 2. juli 2007 #12 Skrevet 2. juli 2007 Som sagt, så gjør vi det ikke for å lære barna å slutte med bleie, men fordi det er praktisk og hjelper mot mageknip.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2007 #13 Skrevet 2. juli 2007 artig, det er jo ingen ulemper med og prøve. det værste som kan skje er jo at h*n ikke bærsjer på potta eller at hun bruker bleie like lenge forde. så hvorfor ikke prøve om man har lyst? jeg har ikke lyst :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå