Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Vi har en gutt på 16 mnd - som ennå ikke har sovet en natt igjennom. Våkner som regel en gang i 24-tiden, og en gang i 2-3 tiden. Sover bare en gang om dagen - i ca 2 timer, og fra kl. 19.30 - 06. som regel. Problemet er at vi ikke har orket å ta tak i nattmåltidet. Vi er begge i full jobb begge to, og avhengige av å sove mest mulig. Vi gir han som regel en flaske med melk andre gang han våkner - han står i sengen og gråter - og roer seg ikke med smokk (naturlig nok siden han får melk...) Vi har diskutert litt fram og tilbake her om vi skal gjennomføre en avvenning, eller om det egentlig er så ille at han får litt melk ennå. Han er en tynn og aktiv gutt - som spiser bra på dagen og vi er nøye med tannpuss siden han får melk om natten (som tærer på tennene) Det er lettere for oss å fortsette med dette en stund til - må jo gå seg til? Men alle mener vi bør slutte med det - og er jo enig i at dette er en dårlig vane og det er jo mulig at han vil sove bedre etter en avvenning? Vet at noen fortsetter å våkne likvel - og orker ikke flere timer med gråt om natten - vi har hatt vår dose og bare tanken gjør meg uvel... Noen tanker, råd og ideer? (trenger ikke kjeft altså!)
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Hvis dere ønsker å avvenne han fra flaska med melk, bør dere bare gjøre det - og være forberedt og klare til å ta den kampen. Vær konsekvente og aldri gi etter. Da gjør dere det bare enda vanskeligere. Har dere snart sommerferie? Sett av noen dager, der dere er bestemte og når han våkner om natta får han kun smokken, evt. litt vann på ei flaske. La han styre på til han roer seg selv. Selvsagt med litt trøst innimellom hvis han står og gråter langvarig. På et tidspunkt innser at melka ikke kommer, og kan like godt sove videre. Neste natt vil han forhåpentligvis gråte litt mindre, til han ei natt skjønner at det ikke er noe oppmerksomhet og mat å få på natterstid og sover igjennom. Ekstra kjekt om dere har besteforeldre i nærheten som kan ta han f.eks noen timer på formiddagen, slik at dere får en time eller to med søvn ekstra. Synes du bruker mange unnskyldninger for å unngå å ta denne kampen. Hvis du virkelig vil avvenne han, så klarer du det Likevel er det dere som foreldre som avgjør hva som fungerer for dere Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Hei! Holdt på lenge med nattammingen vi også, men sluttet vel for en måneds tid siden- hun er nå snart 16 mnd. Det ble utrolig mye skriking og spetakkel i et par netter, hun var faktisk helt desperat. Det var altfor lett å gi etter noen ganger, men det gikk faktisk overraskende greit etterhvert. Trodde nemlig aldri at det kom til å gå på forhånd... Vi bestemte oss for å slutte å amme om kvelden også, og det var vel det som ble litt avgjørende. Tror hun skjønte at da fikk hun ikke noe i det hele tatt. Hun kan fortsatt prøve å dra ned t-skjorta mi, men da sier jeg bare at det er tomt. Virker som hun aksepterer det. HUn ha rblitt veldig mye mer kosete, og prøver å veie litt opp for den kosen som ammingen ga. HUn ligger masse på skulderen, holder hånda, ligger på fanget etc (i løpet av dagen/kvelden). Vi ersattet kveldsammingen med lese bok på fanget og synge tre sanger mens vi bærer henne og hun legger hodet på skulderen vår. Veldig koselig, også for far! Mitt råd til deg er dette: føler du ikke at det er noe stort problem å amme om natten, og du fortsatt har melk og gidder å stå opp, så gjør du som du føler for. Det finnes ingen fasit for når man skal slutte å amme om natten, det er bare dere som vet når tiden er inne for dere! Ta heller en avvenning når det passer seg, og dere alle er innstilt på det. Den dagen du synes det blir et problem for deg, er det vel på tide å slutte. Kan føye til at jenta her fortsatt våkner endel om natten, men det hjelper å holde litt i hånden, og legge dyna/teppet godt rundt henne. Sovner som regel ganske raskt igjen da. Lykke til masse med hva du bestemmer deg for. Ikke tenk på hva andre sier!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 Jeg vil råde dere til å ikke gi han en ny uvane når dere slutter med "den gamle uvanen". Det å begynne med vann på flaska kan også utvikle seg dårlig slik det gjorde hos oss. Det endte med at vi måtte stå opp opptil ti ganger etter at ungen var lagt for kvelden og fylle på vann. Og hver morgen var det en våt unge i senga (for bleia blei jo overfyllt) og alle var dødstrøtte. Nå holder vi på med avvenning fra vannflaske på natta. Vi har holdt på en ukes tid nå, og det går MYE bedre nå. I natt sto jeg ikke opp en eneste gang (men hun var vanskelig når hun skulle legge seg for det, altså).
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Som regel så går avvenningen på natta greit, hvertfall når de er så store som gutten din. For det er jo bare en vane han har når han våkner, neppe fordi han er sulten. Vi sluttet med nattpuppen da jenta vår var ca 10 mnd. Når hun våknet på natta fikk hun litt vann. De første to nettene var litt rotete og hun gråt litt før hun sovnet igjen. Det var pappan som tok den jobben. Men den tredje natta sov hun igjennom. Og for de fleste så tar dette 3-4 netter. Så det er ikke så ille som man tror!! Gruet oss vi også for hun hadde kolikk så vi har også fått vår dose med skriking..... Jeg sluttet med amminga like etter nattavvenningen. Jeg har en jobb som vanskelig lar seg kombinere med amming og siden hun spiste godt så fant vi ut at vi skulle prøve å slutte. Jeg reiste bort ei helg og vips så var det over. Og etter det så har hun sovet mye bedre på natta faktisk. Jeg tror at det er bedre å kutte alt på natta istedet for noen mellomløsninger. Da lærer de seg til at på natta er det natt og da skal man sove. Håper dette var litt inspirasjon til dere! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå