Gå til innhold

ang permisjon når man ikke bor sammen med far??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan blir det med pemisjonen til far når vi ikke bor sammen lenger?? han valgte å dra. får han den alikevell??eller jeg?? 12 uker til termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere søkt permisjon sammen til NAV før han dro? Det er jo i utgangspunktet mor som har rett på store deler av permisjonen, og formålet er å være sammen med barnet. Så det kommer jo litt ann på om far har tenkt å være sammen med dere etter fødselen? Han har jo rett på 2 uker etter fødsel viss han vil.

Det finnes flere modeller for dette (far kan ha rett på mer, men det er jo basert på at dere er enige om det. Viss du er alene om det tilfaller det deg, se reglene på http://www.nav.no/page?id=328, det står om fedrekvote m.m.

Lykke til!

Skrevet

Når jeg fikk 2 barn ble jeg alenemor når hun var kun 5 uker gammel, vi hadde allerede ordnet med permisjon alt det der. Men siden han flyttet mistet han sin del og den fallt på meg -han har da på en måte ikke sin rett på permisjon fordi han faktisk ikke bor med barnet sitt -og moren.

-S

Skrevet

Du kan søke om å få all permisjonen selv. Det fikk iallefall jeg forrige gang, da jeg var alene. Hans uker ble altså overført til meg

Skrevet

Når du ikke bor med far har du krav på hele permisjonen selv. Dere kan likevel bli enige om at han skal overta deler av den. Opp til deg, altså. Dersom du skal endre på permisjonen, er det viktig at du gir arbeidsgiver beskjed med en gang siden det er så kort tid igjen til termin. Du MÅ ikke si at du tar ut 3 uker før terminen dersom du tror du kommer til å gå over tiden. Dersom du setter opp termindatoen som permisjonsdato, vil du uansett måtte trekke fra 3 uker før reell fødsel, evt. at du får lengre permisjon etter fødselen dersom du går over tiden. Dette står det ikke noe om på NAV sine sider, men jeg spurte om det på vårt lokale NAV-kontor da jeg har gått så mye over termin før at jeg da "mistet" opptil 14 dager permisjon etter fødselen.

Sjekk også www.nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...