anonyminos Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 jeg har ikke hatt noen form for inntekkt de siste 2 årene...vi er gifte viss det har noe å bety.. har ikke faren like stor rett på å bli kjent med det nye familie medlemmet sitt som de som har hatt en mor som har jobbet?? han har jo jobbet han de siste 5 årene.... har hørt att alle fedre nå har rett på de 6 ukene med pappaperm...stemmer dette??
anonyminos Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2007 hva stemmer??? har han rett på 6 uker pappaperm når han har jobbet??
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Så lenge du ikke har jobbet har ikke han rett på noe. Hvis han er statsansatt så får han 2uker velferdspermisjon. Vi har samme problemet.. Han har rett på pappaperm hvis du av en eller annen grunn ikke kan ta vare på babyen alene. Som f.eks. at du har kraftig bekkenløsning. Bekkenet mitt blir verre og verre for hver uke som går,så her blir det kanskje pappaperm.. Samt jeg ligger i faresonen for fødselsdepresjon.. Hør med NAV om hvilke regler som gjelder. Står muligens noe på hjemmesiden deres..
anonyminos Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2007 det er helt "horribelt" att faren ikke skal få de 6 ukene med fri, bare fordi att mammaen ikke har jobbet...det er jo like mye hans barn, og han har jo jobbet seg "rett" på pappaperm.....han må jo få en sjanse til å bli kjent med barnet han og vell??!!
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #6 Skrevet 2. juli 2007 Jeg vet,men det er sånn systemet er... Jeg har prøvd å finne smutthull helt siden mars,men det er ingen.... Bortsett fra hvis mor ikke kan ta seg av babyen alene. Jeg syns og at han burde få de seks ukene,og både mannen min og jeg har spurt,men så lenge vi ikke har hatt inntektsgivende arbeid 6 av de siste 10mnd så er det ingenting vi kan gjøre med det..
~Milly~ Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 Pappan har rett og slett ikke rett på noenting! Her har pappan jobbet fullt i flere år, men det har ingenting og si. Det er hva MOR har gjort før fødselen som avgjør. jeg har studert 100%, og jobbet deltid ved sidenav, nok til at jeg får foreldrepenger når jeg tar permisjon fra jobben min. Pappan får imidlertid ikke de 6 ukene (fedrekvote), og kan heller ikke ta noe av min permisjon med mindre jeg ikke er i stand til å ta vare på barnet alene,eller går ut i jobb(minst 75%) eller studerer (100%). dette fordi jeg har jobbet under 50 %. Utrolig surt, men slik er reglene =/ Man mister imidlertid ikke de 6 ukene som normalt er fedrekvote, de blir overført til mor.
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen av barnet i de første leveårene. Fedrekvoten utgjør seks uker (30 stønadsdager) av den totale stønadsperioden på 44 eller 54 uker avhengig om mor får foreldrepenger tilsvarende full lønn eller 80 prosent lønn. Dersom far ikke benytter disse ukene, faller de bort. Se likevel unntakene lengre ned. Når har far rett til fedrekvote? Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. Hvordan kan far benytte seg av fedrekvoten? Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren. Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Nedenfor er det gitt noen eksempler: Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i seks uker Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 30 uker Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 60 dager Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker Eksemplene er ikke uttømmende. Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider. Eksempel: Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land. Husk at far må ha benyttet seg av fedrekvoten innen barnet fyller tre år innen tre år etter en adopsjon Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.
lullen snart 4trollunger :) Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 far har rett på 2 ukers perm rett etter fødselen med betaling. Men det er helt opp til arbeids plassen om de er villige til gå med på det.
Mor til en stor og en liten Skrevet 2. juli 2007 #10 Skrevet 2. juli 2007 Far har rett på 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel, men han har ikke rett på lønn da. Dette er opp til arbeidsgiver å bestemme. Om hvordan far kan ta permisjon når mor ikke har opparbeidet rett på foreldrepenger, kan du lese litt her : http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 Men, som du ser så stilles det krav til mor da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå