Tpop Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Vi hadde tenkt å ta pappapermisjonen på 6 uker helt i slutten, men hva kal dere gjøre da? Jeg har tenkt til å ha ytterligere et år permisjon og føles litt fjernt og be\gynne og arbeide igjen bare for 6uker for så og ha perm igjen?? Skal dere ta ut ferie??Lønner det seg? Er det en løsning som lønner seg mer en andre??
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Du kan jo ta ut ferie + en uke ubetalt perm. mens pappaen har sine uker. Ellers så trenger ikke foreldrepermisjonen være sammenhengende, så (jeg TROR) du kan ta all din permisjon først (inkl. det året du skal ha ekstra) også tar far sine 6 uker. Men det blir grundig lenge å vente for hans del da... Jeg skal ta ut ferie undervegs og det lønner seg for meg. Dette fordi jeg i enkelte uker kan bruke f.eks 2 feriedager og allikevel forskyve permisjonen med ei uke. (f.eks i jula, da er det (på min arbeidsplass) fri mandag, tirsdag og onsdag ... så tar jeg feriedager tors. og fred. ... og i helgene har jeg fri uansett ... så da har jeg mange feriedager til gode selv om jeg har hatt "ferie" i ei uke. Det oppsparte (altså ei hel uke) forskyver jeg permisjonen med på slutten. Gjør det samme med påskedagene også... Vet ikke om dette var noe hjelp i det heletatt, men ... (og det avsnittet om ferie undervegs vet jeg jo ikke hvordan fungerer for dem som har skift/helg/helligdagsarbeid (særlig helsevesen) og for lærere som har "tidsbestemte ferier" (altså ikke kan ta ferieukene når de vil...).
Tpop Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2007 Det enkleste er vel og be om ferie ja den peripden appa skal være hjemme. Jeg skal begynne å arbeide litt ekstra på andre arbsteder som vikar, det året jeg har perm, slik at jeg kan jo også gjøre det da jeg har ferie.
Fabelaktiv Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Jeg skal ha 7 mnd og han skal ha 5 mnd og vi sprer det litt sånn at jeg er hjemme i 5 mnd først så han og så har jeg de to siste mnd. Håper det blir fint for oss alle
Anquor Skrevet 2. juli 2007 #5 Skrevet 2. juli 2007 her skal pappa ha permisjon to dagar i veka (mandag og fredag) så da har han 4 dagar heime og 3 dagar på jobb og eg skal prøve å få jobbe 2 dagar i veka
Tpop Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. juli 2007 Men hvordan er det oengene da. de dagene han går hjemme. Han får da vanlig lønn sant, men du får utbetalt for de to dagene mindre for hver uke. 8dager tilsammen mindre hver mnd fra nav. Du skal jo jobbe så du får jo inn pengene igjen allikevel. Er det det samme om du jobber akkurat de to dagene han er hjemme eller er det vilkårlig om hvilke 8 dager du jobber i mnd? Hvis vi også gjør det slik og jeg har forstått det riktig så blir det slik for oss da? Skal ha 44uker med 100%. Jeg er da hjemme fra 21aug(tre uker før term), til 5feb på fulltid. Så Begynner mannen min å være hjemme to dager i uken framover i 5.25mnd(regnet jeg det til). Da kan jeg jobbe de to dagene i uken han er hjemme(evt andre to dager i uken hvis det er ok for nav). Jeg blir trekt de to dagene i uken av nav pga pappapermisjon, men jeg tjener jo inn tilsvarende da i lønn. Vi ender opp da på 24juni etter 5.25mnd slik, for da har det gått 44 uker tilsammen, og pappa har hatt perm i 42 dager som er 6uker tilsammen. Så kan jeg ta ut ferie i 5 uker og deretter pappa ta ut ferie i 5 uker. Da kommer vi jo nesten tilsammen på et år da jo:) Får dratt det ut i en mnd ekstra hvis vi gjør det slik da:)(og hvis jeg har forstått det riktig??) Smart smart!!
Anquor Skrevet 3. juli 2007 #8 Skrevet 3. juli 2007 har ikke helt detaljene rundt alt ennå, for når jeg var på nav og forklarte hvordan vi ville dele opp permisjonen så sa hun at siden vi ikke deler den opp på tradisjonelt vis, sånn at han er hjemme i 6 uker i strekk så måtte vi ha et møte med nav for å ordne utbetaling av permisjonspengene... jeg tror det vil si at han får utbetalt permisjons penger for 2 dager i uken han er hjemme, og jeg får utbetalt for resten (går vel i % det) Jeg kan velge hvilken dag jeg vil jobbe, mandag og fredag eller fredag og lørdag er det samme, men jeg kan ikke jobbe og ha inntekt + full permisjon....er regler for hvor mye enn kan tjene i tillegg til permisjonen, ut ifra hvor mye du har tjent før osv..... sånn som jeg regnet på det så går ikke ukene (44 med 100%) helt opp med de 6 ukene oppdelt i pappa perm, men er jo ikke noe i veien å gi noen ekstra dager til pappa, så lenge han har fått de 6 ukene han har krav på Jeg har mye spm rundt dette selv, men dama på nav sa det skulle gå greit å dele det opp på måten jeg sa vi hadde tenkt, men vi måtte altså i møte om utbetaling av penger og så får vi vel vite hvor mye vi kan tjene i tillegg til permisjonspengene, det kan ikke overskride den gjennomsnittsinntekten vi har fra før tror jeg, eller den kan ikke vere mer enn så og så mange % over..... og jeg har også regnet me til at når permisjonen er ferdig så har vi kommet nesten frem til sommeren igjen jeg ligger jo litt bak deg så du har nok komt til sommer ja, og tid for ferie så smart vil jeg tro at det er!
Tpop Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 3. juli 2007 Du kan vel tjene inn igjen de to dagene da som pappa har perm da, for du har jo ikke lønnet perm de dagene han går hjemme da? Fikk lyst til å gjøre det samme, men så driver arb.giver og stresser med at de må vite alle opplysningene ang perm og ferier og slikt og det er jo ikke så lett da og vite akkurat nå, hvis vi skal gjøre det på denne måten i stede:)
Anquor Skrevet 3. juli 2007 #10 Skrevet 3. juli 2007 det er vel bare å ta turen til nav og få ordnet med diverse da, si hvordan dere vil gjøre det og så si at du trenger å få gjort det snarest siden arb.giveren din trenger å vite hvordan opplegget blir snarest mulig men nå er jo det juli og ferie tid så vi får krysse fingrene og håpe at de ikke er så alt for treige!
Tpop Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2007 Min saksbehandler har ferie til 16 juli,men hva er egentlig grensen for å melde fra til arb.giver da om permisjoenen? Jeg har hatt et møte med nav ang hvor my jeg får i utbetalin gog div, men kommunene hadde ikke sendt inn nen opplysninger om lønn eller noe også nå har jeg oppdaget at jeg har fått for lite lønn, slik at jeg må vente igjen på kommunen på få et skriv om hvor mye lønne min er. Alt er bare tull også spør arb.giver hele tiden etter varslingen om permisjonene min, og vi har ikke fått ordne med noe. Men hvis jeg hadde klart å finne ut hva som egentlig er grensen for hvor sent arb.giver kan mottta søknaden så jeg vet at jeg kan dra det ut uten at jeg bryter noen regler for det. Jeg har jo sagt muntlig termin og antall uker jeg skal ha perm, så det vet de jo, men på skjemaet så må jeg fylle ut alt mulig annet også. Sukk. Takk for hjelpen hvertfall:)
ennaH Skrevet 3. juli 2007 #12 Skrevet 3. juli 2007 Uten å si for mye om hva jeg mener om valget ditt, så synes jeg du skal tenke over følgende: Hensikten med pappapermisjonen er at far skal få anledning til å bli kjent med barn og rutiner. Lære å stole på seg selv, finne ut av ting sammen med barnet. Greier du å holde fingrene av fatet dersom du er hjemme samtidig som pappaen? Eller kommer du i praksis til å ha ansvaret, mens han blir gående som din hjelper. Får han reell innflytelse og lov til å prøve og feile? Greier du å holde kjeft mens han prøver og feiler? Svarer du nei på et eneste av disse spørsmålene, synes jeg du burde finne noe annet å gjøre i disse seks ukene far har aleine sammen med barnet sitt. Det vil både far, barn og ikke minst du nyte godt av seinere.
smillas Skrevet 3. juli 2007 #13 Skrevet 3. juli 2007 Enig! Og hvorfor skal pappaen bare ha seks uker??? Vi deler 50/50 på permisjonen, selv om han tjener mye mer enn meg. Tror det er en god investering for barnet og for min lønnsutvikling på sikt... (selv om det ikke er det viktigste of course, hvis noen skulle kicke på det)
Anquor Skrevet 3. juli 2007 #14 Skrevet 3. juli 2007 han skal jo vere hjemme i 4 dager i strekk, og da er han hjemme alene med lillegull når jeg skal jobbe. og ta det med ro han skal nok få gjøre sin del av arbeidet for her i huset så blir det nok delt fear... og det å dele det opp litt blir nok det beste for alle, for han sier selv at han trenger litt miljø forandring av og til, så tre dager på jobb i uka gjør nok bare godt og jeg vil også ha godt av de to dagene på jobb, da får vi se litt folk og kanskje tenke litt annet enn bare baby.... tror det er godt for begge to jeg....tror jeg hadde blitt gal av å bare gå hjemme i 20 uker i strekk og det hadde han også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå