AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 2. juli 2007 #1 Skrevet 2. juli 2007 Gjør dere det? Baker dere litt nå mens dere går og venter og fryser ned for så å tine opp til barselbesøket når det endelig er i gang..? Og hva med middager.. Har lest at noen lager opp noe slik at de har i fryseren..? Jeg tenkte; kan dette være nødvendig? Vi bor ca. 5 min. gange fra butikken og min mann kommer til å være hjemme mest sannsynlig frem til jul pga oppsigelse på jobben. Kan ikke han da lage middagene, og så kan vi kjøpe noe godt på butikken til besøkende når vi like godt er ute og triller på snuppa..?? Eller er jeg helt på jordet nå?
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #2 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har ingen planer om å bake noe som helst til noe barselbesøk. Nei ellers takk. Det er da heller barselbesøket som bør bake noe å ta med. Middag skal vi handle på butikkene, skal ikke ha mer enn vanlig i fryseren. Vi pleier å handle inn for en uke i gangen. Men for de som synes det er en god ide, værsågod. Jeg har ikke tenkt til å bruke energi på det. Da er det heller bedre å spare opp krefter til en selv under og etter fødselen. Men klart, hvis du har kjempelyst til å ordne litt til, så for all del
frodig Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Nei, dette er utrolig gammeldags, og jeg kommer ihvertfall ikke til å stå ved kjøkkenbenken de siste ukene og svette over bakst og lapskaus.... Det er jo som å be om å få vann i beina og vondt bekken. Kommer til å kjøpe inn litt frukt og godis til de besøkende jeg, middagen ordner vi som vanlig,-ikke noe pes.
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2007 Godt å høre det er flere som tenker som meg. :0)
MathildeC Skrevet 2. juli 2007 #5 Skrevet 2. juli 2007 Samboeren min har laget til noen enkle middager som han har fryst ned, men that's it. Ingen baking her nei... men vi har bare en vanlig fryser, ikke en saann diger en som har plass til saa mye. Og jeg ofrer ikke liters-isen min for aa rydde plass til barselsbesoek nei...!
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #6 Skrevet 2. juli 2007 Tenkte jeg skulle bake noen kaker for å ha liggende, men like mye for min egen del som besøkets. (synes det er hyggelig å kunne kose seg med kaffe og kake innimellom...). Men når den første kaka jeg skulle lage skar seg totalt har jeg liksom mistet piffen litt... Ellers handler jeg inn litt ekstra med brød og småtteri, slik at vi klarer oss uten å gå på butikken en dag eller to (i tilfelle det kommer dager da vi ikke kan / vil ut). Nå ble jeg motivert for å prøve å bake igjen ... så da prøver jeg på en annen oppskrift enn sist og satser på stor suksess denne gangen. Er så lei av å vente at det er godt å ha noe å gjøre!
prins 07, prins 10 Skrevet 2. juli 2007 #7 Skrevet 2. juli 2007 De som kommer hit på barselsbesøk kjenner til bakeferdighetene mine, så jeg regner med at de tar med seg no:-) Hvis ikke får de spise kjeks.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #8 Skrevet 2. juli 2007 Blæ, manglet selvfølgelig 1,2 dl soyaolje! Ingen kake denne gangen heller...
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #9 Skrevet 2. juli 2007 Er litt delt på det... Syns det er artig å bake,men jeg orker nok ikke det når det nærmer seg. Da skal jeg bare ruge:) Vi kjøper nok bare inn litt kjeks og sånt. Og så kan mannen min smøre noen rundstykker.
nicco Skrevet 2. juli 2007 #10 Skrevet 2. juli 2007 Nå bor jeg en plass hvor det er vanlig med "sengemat", dvs folk har med seg noe når de kommer på barselbesøk. Har ellers ikke familie i nærheten så det begrenser seg liksom til et par venninner eller noe slikt. Pleier å bake noe som holder seg godt, iskake f.eks. Holder seg til jul hvis den ikke blir spist opp. Ellers har jeg en fantastisk mann som setter pris på at jeg går gravid og føder unger, så etter fødselen blir jeg oppvatet på alle måter. Han handler og lager mat i alle fall. Stort sett ikke noe problem for meg heller, triller jo ofte tur og da kan en ta med litt fra butikken, kanskje ikke ukeshandel, men likevel.
"husmor"med lille Nora Skrevet 2. juli 2007 #11 Skrevet 2. juli 2007 her får de ingenting. vil de ha noe så får de ta med selv. brus og kjeks og kaffi å slikt har vi nesten alltid. men å bake? nei takk. men for de som vil bake så finnes jo toro sine 123 kaker;) de er veldig gode:)
nr 2 i oktober? Skrevet 2. juli 2007 #12 Skrevet 2. juli 2007 eg baka ikke, og bi ikke å stresse me servering. gir du folk mat går de aldri heim!!! barselbesøk skal være kortvarige, vi e fæl me å stapp mat i hverandre hver gang vi ser hverandre. la folk gå heim når de e sulten!!!
Chunky81 Skrevet 2. juli 2007 #13 Skrevet 2. juli 2007 hehe... nå måtte jeg le.. Her kommer som regel besøket med både middag og kaker. De stoler vist på kaffe lagingen min, for det er det eneste som de ikke har med seg på besøk.. Da mener jeg gravid og ikke gravid....
Noah A*3 daga over* Skrevet 2. juli 2007 #14 Skrevet 2. juli 2007 i våres familie(noen ja,ikkje alle),e vel kun i av barnebarna som gjør det tror i,de andre e så treige/gjerrige?? hvis i ringe å spør om å få komme på besøk til noen,så tar i meg alltid med meg noe til kaffen.. kake/rundstykker + pålegg... syns det e koselig å gjøre det sånn...e litt gammeldags av meg der :-) hvis i blir invitert bort,så syns jeg ikke folk ska regne med at en tar med seg noe...men e gammeldags der,så tar så å si med meg noe alltid allikevel... :-) :-) hvis folk vil komme på besøk da,kan de ikkje "kreve" å få full oppvartning...de siste dagene no ska i bare bruke te å ruge og slappe av :-) :-)
LRMG Skrevet 2. juli 2007 #15 Skrevet 2. juli 2007 Hæ? Poenget med barselbesøk er jo at de skal ta med gull, røkelse og myrra til deg. Ikke omvendt! I et anfall av husmoderlighet så kjøpte jeg inn en haug med sånne gode, frosne kardemummeboller i Sverige. Men nå er det bare en pose igjen?! Nei, mine besøkende får klare seg med brødsmuler og peanutter slik de alltid har gjort. Har ikke tenkt å bli Mor Go'hjerta bare fordi jeg får barn. Alle disse anbefalingene minner meg for mye om min farmor som frøs ned 7 middager og merket dem med Mandag, Tirsdag osv. før hun dro på klinikken. Slik at Farfar ikke skulle sulte ihjel foran brødboksen mens hun lå og fødte odelsgutter til ham på rekke og rad.
LynxLynx Skrevet 2. juli 2007 #16 Skrevet 2. juli 2007 Hvis familien min tror at jeg kommer til å diske opp med kaker og hjemmelaget mat når de kommer på barselbesøk, så får de tro om igjen....Jeg kommer ikke til å stå og bake den siste tida. Da skal jeg konsentrere meg om å være høygravid.... Kommer til å ha noen ferdige middager i fryseren, men det er mest beregna på meg og mannen.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #17 Skrevet 2. juli 2007 Jeg ser her at det tydeligvis er bare meg, men dersom noen hadde tatt med seg kake når de kom på besøk hadde jeg blitt skikkelig fornærma! (Gravid eller ei...) Greit hvis det var mat (salat f.eks) til grillfest eller noe, men noe godt til kaffien er jeg da i stand til å servere. Om ikke annet så serverer jeg frukt og iskrem (det har vi som oftest i huset uansett...) Jeg tror jeg hadde følt meg stakkarslig og hjelpeløs (ev. talentløs på kjøkkenet) dersom noen kom på besøk og følte de måtte ha med kake selv. Som dere ser lenger opp er jeg overhode ingen racer på kjøkkenet, men det skal nå engang være min lille hemmelighet overfor kaffegjestene. De trenger ikke vite at jeg måtte ha x antall forsøk for å få til den kaka som til slutt står på bordet...
Mild, Marcus & Mille Skrevet 2. juli 2007 #18 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har kjøpt inn litt sånne poser med gryteretter, da er det bare å steke kjøttdeig og blande med vann så er man ferdig! Også har jeg akkurat bakt en kefirkake i langpanne, den varer sinnsykt lenge - er så mektig. Bakte den for min egen og samboers skyld, men om besøket har lyst på så kan de jo også smake Men har ikke anstrengt meg noe særlig føler jeg.. En tur i butikken for å kjøpe posemiddag + bake er bare kos
minime<3 in belly Skrevet 2. juli 2007 #19 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har ikke stresset med den middagen... som sagt så har vi fleste mannfolk som er hjemme og de kan faktisk stille opp de også... I hvertfall klarer typen min å lage mat.... og dere som har menn som ikke kan lage mat så kan de jo faktisk se til den lille mens middagen lages.... Når det gjelder besøk og kaker så har jeg tenkt til å bake en runde med kringler og div også har jeg handlet inn noen ferdiglaget kaker.... som er enkle å servere og det er ikke så mye som kreves av oss når vi nettopp er født... tror faktisk ikke det er så mange som forventer å få severing til de grader når de kommer på barsel besøk....
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 2. juli 2007 #20 Skrevet 2. juli 2007 Jeg BURDE ha gjort det, er alene, så etter fødselen tror jeg jeg får mer enn nok med to barn alene. De som kommer på besøk får ingenting, he he. Får se om jeg gidder å lage opp noen middager og putte i fryseren...
Love my kidz Skrevet 2. juli 2007 #21 Skrevet 2. juli 2007 Nei, her lages det allerede enkle middager, som ikke tar lang tid. Får vi lyst på noe mer spesielt og ordentlig, får vi spise ute eller nytte på når vi er hos foreldrene mine ;-) Og baking til barselbesøk finner jeg også unødvendig. Jeg kommer til å ha frossenkaker og is i fryseren. Eller en pakke brownies. Er ikke oppvarting folk forventer når de kommer, de vil bare se den nye verdensborgeren =) Tror faktisk noen kommer til å ha med noe selv jeg...
Raych Skrevet 2. juli 2007 #22 Skrevet 2. juli 2007 Vet ikke hvor vanlig det er med barselmat lenger, men det var i alle fall veldig vanlig tidligere at de som kom på barselbesøk skulle ha med barselmat (barselgrøt). Vår generasjon er nok ikke så inne i denne skikken. Da jeg hadde fått jenta vår var det kun 3 av besøkene som hadde med seg noe å bite i. 2 av besøkene hadde med den "tradisjonelle" barselmaten; rømmegrøt og spekemat:) Jeg ble skikkelig irritert på folk som kom på barselbesøk og omtrent ventet på å bli oppvartet av oss. Det er jo de som kommer som skal ha med kake/mat, og ikke de som har født som skal stå og lage det. Når jeg går på barselbesøk har jeg alltid med meg et eller annet å bite i; en fruktkurv, en formkake etc. Trenger ikke å være noe jeg har bakt selv, da jeg ikke er all verden til baker. Jeg forventer i alle fall ikke at den nybakte mor eller far skal servere meg alskens retter når jeg er på barselbesøk.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 3. juli 2007 #23 Skrevet 3. juli 2007 Naar det gjelder middag, saa tenker jeg at dette blir en ypperlig anledning for min kjaere mann aa vise hva han kan paa kjoekkenet. Foer vi giftet oss sist sommer lagde han sannelig middag til seg selv hver dag (levde i ungkartilvaerelse lenge), men det siste aaret etter at vi giftet oss har han vist fint lite av sine matlagingsferdigheter. Viktig at han ikke glemmer hvordan man lager mat, og her kommer en fin anledning. :-) Ellers har jeg overhodet ingen ambisjoner om aa styre og bake pga barselsbesoek. Men sist vi var paa Ikea (for aa kjoepe barneseng) kjoepte vi inn noen ekstra paier og ferdiglagde kaker--litt med tanke paa at det kunne bli en del besoek. Kaffe og et stykke ferdigpai faar de--evt. litt is--vil de ha mer faar de ta med selv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå