Gå til innhold

Helsepersonell! Ang. journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål, men.... Jeg har lyst til å skrive til sykehuset om å få en kopi av journalen min etter fødselen, ikke fordi jeg er misfornøyd med noe, men fordi jeg synes at det kunne være interessant å lese den. Blir det resgistrert noe sted at jeg har fått kopi av journalen og blir det reagert negativt på av helsepersonell at jeg har fått kopi av den? F.eks før evt neste fødsel. Redd for å bli oppfattet som vanskelig eller noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på dette jeg også:)?

Skrevet

Du kan spørre fastlegen din hvis du ikke vil ta kontakt med sykehuset. sykehuset oversender opplysninger til han/henne.

Skrevet

Ja jeg tror også at fastlegen satt med den samme fødselsrapporten jeg fikk med meg hjem. Den ble også sendt til helsekontoret. Tror ikke du trenger kontakte sykehuset.

Ved 6 ukerskontrollen visste ihvertfall legen min diverse om fødsel - at der var klipp/revnet og at jeg ikke mistet så mye blod. Det sto ikke så veldig mye mer i rapporten. ....Jo forresten de hadde skrevet hvordan det gikk med ammingen..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Er jo vanlig å be om journalen...spesielt fødselen. Ville anbefale deg å ordne kopi av den, og så bestille en time hos lege eller jordmor for å se over den...noen av uttrykkene kan nemlig virke uforståelige for dem som ikke har en slik utdannelse.

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Ja, som ho over me sier. Men husk på at det er mange fremmedord altså latinske ord som du mest sannsynlig ikke kommer til å forstå. E var på 6ukerskontroll på sykehuset (siden e hadde ks), da spurte e om e kunne få epikrisa, da sa ho at det ikke var vits siden e ikke jobba med fagspråket, men e e legesekretær-så e kan latin-da var det heilt greit=) Litt skummelt lesestoff bare....

Skrevet

Jeg har spurt både legen min og på helsestasjonen. Legen oppfordret å ringe til sykehuset og på helsestasjonen hadde de bare info om vekt, lengde, inngrep o.l.

Skrevet

Jeg sendte mail til sykehuset og ba om å få tilsendt journalen min. Fikk da tilsendt hele sykehusjournalen min. Epikrisen fikk jeg kopi av da jeg hadde hjemreisesamtale. Fikk ikke kopi av den med journalen jeg fikk i posten.

Det er ikke noe de registrerer, og ikke noe de vil reagere på i etterkant.

Skrevet

Jeg fikk min på sykehuset uten å spørre jeg. For at jeg skulle gi den til helsestasjonen når jeg skulle dit å veie lillemor. Helsestasjonen tok kopi til meg, også uten at jeg spurte.

Skrevet

Men altså det var bare fødselsjornalen jeg fikk, skulle gjerne hatt de andre papirene også hehe.

Skrevet

Det er din fulle rett å få kopi av journalen om du skulle ønske det =) På første hjemmebesøk etter fødselen, sa både helsesøster og jordmor ifra om at jeg kunne få kopi av journalen når jeg ønsket det. Dette sa de mens vi holdt på å gjennomgå den i samtale.

Skrevet

Eg skrev brev til sjukehuset og sa eg ville ha journalen min fra fødsel. Eg fekk den ved å komme på sjukehuset, og fekk da òg samtale med ei jordmor der. Sku ønske eg fekk snakka m ho eg hadde under fødsel, men det fekk eg ikkje... Så eg sitte enda med maaaange ubesvarte spm..

Men det er mange som får journalen sin, men du må nok møte opp et sted for å få den utlevert...

Sjøl håpe eg snart å få legejournalen min tilsendt i posten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...