Matjamor Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Har noen opplevd å få denne diagnosen stilt veldig sent? Vet at det har skjedd, til tross for undersøkelser rett etter fødsel, ved 6 uker og 3 mnd. I så fall- så dere noen tegn hos barnet selv? Har ei på 8,5 mnd som hyler av full hals nesten bestandig hun blir lagt på gulvet. Skriker også ofte i vogna. Var ikke slik til å begynne med. Vi har gått ut fra at hun er veldig sosial, for hun blir fornøyd så fort hun blir tatt opp. Men har begynt å tenke på om hun kanskje har vondt når hun ligger og prøver å bevege seg. Er sent ute motorisk. Begynte å snu seg fra rygg til mage 7 mnd gammel, men gjør det nesten aldri. Begynte å dra seg litt fremover i dag, men kommer seg fint bakover og rundt. Prøver ikke å komme opp på fire. Hun liker å sitte, men er fortsatt litt ustø. Er ellers tidlig ute med andre ting. (smile, bake kake (7,5 mnd), vinke, vise hvor stor osv) Tror jeg får ringe helsestasjonen jeg, slik at jeg slipper å tenke på dette.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Gå inn på funksjonshemmede/kronisk syke barn debatten. Der er det masse kloke damer med erfaring på det området =)
Gravenstein Skrevet 2. juli 2007 #3 Skrevet 2. juli 2007 Helt utrolig om det ikke er oppdaget enda, d blir jo sjekket ved samtlige kontroller til å begynne med. Soppen her ble sendt til røntgen med mistanke om mulig hoftefeil - eneste indikasjon helsesøster og lege hadde var at hudfoldene på baksiden av lårene var usymmetriske. Dette var på 3-mnd kontrollen - og han hadde heldigvis ingen hoftefeil. Kontakt helsestasjonslegen din og få barnet sjekket, evt med røntgen for å være sikker.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #4 Skrevet 2. juli 2007 Vi fikk diagnosen da lillemor var 7 mnd gammel... ikke morsomt, to uker med strekk og er nå i skinner (minst 6 mnd). Tegn hos oss var at hun var stiv på venstre siden (kun denne siden som er rammet), var vanskelig å komme til når vi skulle vaske etc pga hun var så stiv. Vi merket det også motorisk med at hun aldri ville rulle seg fra rygg til mage på venstre side, rulle seg på høyre side gjorde hun hele tiden (for denne siden var jo frisk). Hun var også litt assymetrisk (dette var det ekspertene som viste meg, barnelegen på hs sa han kunne garantere at hun ikke led av hd....). Spesialisten sa vi uansett hadde merket det selv når hun hadde rundet året pga alvorlig hd hadde hun aldri kunne klart å gå, så det motoriske blir helt klart rammet når det er snakk om alvorlige hd. Har du dette i familie? Søsteren min har også hd og det er arvelig, større sjangser å få det hvis barnet ligger i setestilling. Ta en tlf til hs du, forlang ordentlig ul, da kan de med sikkerhet se om det er det hun lider av. Jeg håper for dere at det ikke er det for som sagt er det ekstra kjedelig når det blir oppdaget så sent....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå