mamafrika Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 jeg har verdens skjønneste jente, hun er tre måneder og jeg fullammer. Ammingen gikk greit fra første dag og jeg er blant de heldige som var i topp form rett etter fødselen og som hadde mye energi de første ukene. Derfor ble de første ukene fantastiske og jeg gikk rundt i en slags lykkerus. Det var godt og også heldig siden jeg er mye alene med jenta mi, mannen min pendler. Men nå de siste ukene har jeg blitt veldig sliten. Jeg ammer fortsatt ca 3 ganger per natt og føler meg konstant trøtt. Men det verste er "slitenheten".. Det føles på en måte som om kraften (bokstavelig talt.. suges ut av meg når jeg ammer og noen ganger begynner jeg nesten å gråte mens hun suger. Det er ikke vondt og jeg har nok melk, men jenta mi drikker ikke så mye hver gang og må derfor ha mat ofte. Nå er jeg så sliten at mannen min vil jeg skal trappe ned eller helst slutte med hele ammingen. Spørsmålene mine er derfor om flere kjenner seg igjen i denne slitenheten av ammingen?, ...og hva dere synes om å begynne å trappe ned/slutte? Er det egoistisk å slutte? Man får jo hele tiden høre hvor fantastisk det er for barnet å amme og at man skal holde på til det er minst et år... hva synes dere?
Expat Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Spiser du nok? Drikker du nok? Har du god blodprosent, har du fått sjekka spekteret hos legen i det siste? Det er vanlig at man blir litt daff etter at barnet har diet, men ikke sånn at man er helt tom. Pass på å få i deg nok mat, spis/drikk gjerne veldig ofte. Ha ting stående fremme der du ammer, druer, rosiner, ting du liker å knaske på, en mugge vann, melk...
mamafrika Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2007 takk for rådet. jeg er ganske opptatt av det..å spise nok. Jeg er slank og la nesten ikke på meg i svangerskapet så det med mat prøver jeg å være flink med. Spiser til og med om natta. Har alltid en banan liggende ved sengen i tillegg til en mugge vann og en skål nøtter/rosiner. Er heller ikke jernfattig. Den følelsen av "tomhet" er mer psykisk tror jeg..
Expat Skrevet 1. juli 2007 #4 Skrevet 1. juli 2007 Bra med maten! Det er vel det man kaller ammetåka. Noen ser det som sovemedisin. Oksitoksinutløsningen gjør alt avslappet i kroppen og en litt "ute" en stund. Hva slags krav stiller du til deg selv da? Tillater du deg selv å roe ned litt og ikke være "hun der" du var før du ble mamma? Som kanskje hadde shina glassbord og en hektisk arbeidsdag, pluss cafe med venninner, eller enda mer, med "high flying" kolleger? Akkurat nå har du lov til å ta det helt med ro og nyte ungen din. Denne tiden kommer ikke igjen, noen gang, med dette barnet. "Hun der" kommer igjen... Ihvertfall i ny og erfaren utgave. Det er ikke nødvendigvis amminga som gjør dette, selv om ungen suger ut alt blodsukkeret ditt akkurat da, sammen med oksitoksinen som gjør en ør... Du kan jo snakke med helsestasjonen om hva du kan gjøre for å få det bedre? Og forresten, det er bare du som bestemmer om du vil amme.
mamafrika Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2007 kjære deg, takk for at du tar deg tid til å svare meg. Å få barn har vært en kjempeovergang for meg, jeg er ganske voksen (over 30) og levd alene i mange år, med spennende jobb og mye reising og opphold utlandet. Plutselig møtte jeg mannen i mitt liv og ble gravid to måneder etter (ikke planlagt) så det har tatt sin tid å venne seg til min nye status/identitet. Det du skriver om å ta meg tid til å bare være i denne tilværelsen er nok et godt råd. Selv om jeg ikke har store krav til meg selv mht hus og hjem og skinnende bord, så har jeg nok ganske store krav til å fortsette å være "meg selv"..i den forstand at jeg skal være like sosial som før og treffe venner, invitere dem hjem osv. I tillegg vil jeg så gjerne være "den samme" dama som mannen min falt for, og bruker nok endel energi på å være attraktiv for han og ta seksuelt initiativ, sånn at han ikke skal føle at jeg "bare" er mor nå.. Likevel føler jeg at det er noe veldig konkret slitsomt med ammingen. Jeg har heldigvis fått litt mer fred med det de siste dagene, men har samtidig gått til innkjøp av mme i dag. Har tenkt å prøve å gi henne i kveld og se om hun da sover litt bedre (=LENGRE...).. Går jo an å gi litt mme og fortsette å amme noen ganger i døgnet..?! Takk igjen. Håper alt er bra med deg og dine barn (ett eller flere?) mamafrika
Expat Skrevet 3. juli 2007 #6 Skrevet 3. juli 2007 Amming burde vaere sportsgren. Det er kjempeslitsomt til tider. Vi burde alle faa medalje... Vil du gi bittelitt tillegg er det best aa samle det paa kveld, slik beholder du mest melk. Bestemmer du deg for aa gi tillegg iblant, saa kan du porsjonere pulveret (gjerne i fryseposer for tilsetting av 100ml vann) og ha det i fryseren, slik holder det lenge! Saa kan du ha det paa lur, og si at NEI NAA vil jeg ha pause. Eller andre dager trenger du det kanskje ikke... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå