ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 han er bare 2 mnd. får nutramigen til han. venter på innkallelse til barnelege. bor jo 3 timer unna nermeste sykehus. åsså er det laaaang ventetid. skal få det på blåresept vi å. er bare det at det kun er barnelege som kan gi det på blåresept. å her er det ingen barnelege:)
OsloMor Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Uff, så tungvint da, med så lang vei og ventetid. Får han bare Nutramigen så går det jo noen bokser, husk bare på at du må spare på kvitteringene dine, du får alt tlbake når du får blåresepten og godkjenningen fra trygdekontoret Det jeg fikk beskjed om med Nutramigen var at en allergolog/spesialist måtte skrive det ut til henne og "søke" trygdekontoret om det. Fikk da et brev jeg måtte ha med til apoteket første gangen jeg hentet med blåresept. Vi kom heldigvis raskt inn i systemet her, da eldstejenta mi (på 2.5 år nå) var veldig syk da hun var 6 uker pga. at min mm var full av kumelkproteiner, alle sa det var så normalt at hun hadde grønn diare 15 ganger i døgnet og hylskrek fra kl.22 om kvelden til 04.00 om morgenen. først da hun fikk en god del blod i avføringen ble det slått full alarm og vi kom inn på barnepoliklinikken på dagen. Da fikk jeg beskjed om å gå på total melkefri diett, og hun ble tilnærmet bra etter en uke. Da jeg fikk andremann kjente jeg raskt igjen symptonene og var allerede godt inne i systemet fra før, og begynte på melke-og soyafri diett da hun var 2 uker gammel. Jeg synes det var fantastisk å komme til ernæringsfysilogen jeg, (hun hadde barn med melkeallergi selv, og forstod meg virkelig). Det burde du virkelig prøve å få time til, det er dessverre lange ventelister (her også), så be om det umiddelbart. (du kan be fastlegen din om å ringe sykehuset/skrive brev ang. ernæringsfysiolog, det går raskere enn å gjøre det selv. Vet du om han har noen andre allergier? Min eldste fikk egge og fiskeallergi også i tillegg til soyaen. Yngste på 9 mnd reagerer på egg og soya, fisk har jeg ikke tort å prøve enda:-/
ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2007 nei vet ikke enda. han er bare 2 mnd som sakt. Broren min å alle mine søskennebarn har melkeallergi. utenom meg. Gutten min kastet opp hver dag, fikk utslett å hard mage. eller først var det 2-3 harde kuler å resten diare hver dag. måtte mannipulere han med temp i rompa. han fikk ikke til å få det ut aleine. har tadd vare på alle kviteringer. har bare brukt nutramigen i 1 mnd. å det er kommet opp i 2 000 allerede. så det er dyrt ja. når startet du med grøt da? fulgte dine barn det som sto på pakken ang mengder?
OsloMor Skrevet 1. juli 2007 #5 Skrevet 1. juli 2007 Hei igjen og sorry for sent svar:-) Jeg startet med å gi mine grøt når de var 7 mnd og 7.5 mnd, (Veldig sent da, men jeg var litt engstelig med å gi de noe annet side de er så allergiske..) Jeg hadde veldig mye melk så det var ikke noe problem da. Jeg ga de 2-4 ts den første uken blandet med Nutramigen og mm (for at de skulle vende seg til den vonde Nutramigen smaken og ha en kjent smak der). Deretter startet jeg med full porsjon bare med Nutramigen, begynte da med litt Frutti til dessert. Uken etter begynte jeg med noen skjeer med middag osv. Viktig at du får oppfølging når du introduserer gluten og sånn. Ammer du forresten?
ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 1. juli 2007 nei kan ikke amme. måtte slutte da han var 6 uker. han tåler av en eller annen grunn ikke melka mi. fikk hard mage av den. å ingenting kom ut. begynnte å pumpe å gi malt i mm. men da vi fant ut at han hadde melkeallergi sa legen at jeg kunne slutte å gi mm. for det er så mye jeg måtte holde meg unna. å brystvortenne mine var blåe å vonde. klarte nesten ikke dusje pga at det var så vondt. i å med at jeg har melkeallergi i min familie å sambo er same (20% av samisk befolkning har melkeallergi siden det stammer ifra innlandet) så tror legene at gutten min får det dobbelt opp. å da blir det ekstra ille for han. så det er snakk om å ta en gen test for å se hvor ille det er. om han noen gang kan begynne å spise noe med melk i eller om vi kan gi han det når han blir større osv.
OsloMor Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Stakkars deg, må være slitsomt å ha så vondt i i forbindelse med amming. Hvis det er noe trøst så har faktisk eldste-snuppa mi vokst seg mer tolerant. Før kunne hun bli skikkelig dårlig av at jeg ved en feiltagelse spiste brød med margarin i, nå kan hun spise litt ost og blir ikke kjempedårlig lenger. Lille-Snuppa på 10 mnd, (IKKE ni som jeg presterte å skrive:-)) vet jeg ikke om hun har blitt bedre, har ikke tort å prøve. Men ernæringsfysiologen vår sa at vi skulle prøve ved 1 års-alderen. Jeg håper dere får den oppfølging dere skal ha siden gutten din er i risikosonen. LYKKE TIL!
ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 1. juli 2007 tusen takk:) jeg må spørre om en ting til:p gutten min spiser 90-130 ml nutramigen 5-6 ganger i døgnet. er det lite? synes ikke det var mye jeg.
OsloMor Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 Er litt usikker men tror at alt over 600 ml er bra. Går han bra opp i vekt da? Stakkars de små, Nutramigenen er jo så vondt også. Skjønt mine jenter liker den jo godt da, he-he. Eldste min drikker to flasker med det enda, drikker 2 ganger 150 ml. Har såvidt begynt å vende yngstemann til å drikke det på flaske det er jo deres melkeerstatning og morsmelkerstatning, (Pluss at jeg ikke har tenlt å amme i evig tid, kan jo ikke spise noe annet enn min egen mat da)
ღ♥LilleKula&Fredrikღ♥ Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2007 ja sist vi skjekka gikk han opp. men har bare skjekka ei uke etter han starta med melka. ikke no etter det. han er en lang å tynn beibi, å ser ikke ut som han blir no rund heller. han hatet melka i begynnelsen. begynnte rett på den å bare den. måtte ha sukker å en hall ts med malt i på 130 ml. nå har jeg bare maldt i. slutta med sukker når han var vant med melka. jeg synes den er GRUSOM! fysj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå