Gå til innhold

Juhuu! Er tilbake i ketose :o) (slanking)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følger ketolysekuren (kutter ut karb.), og måler da om man er i ketose (forbrenner kroppens lagre av fett) med sånne urinstix. Hadde en dag med karbohydrater i går, bursdagsfeiring...så det ble første duppen i kuren - og jeg er bare i uke 1! Hehe..men men. Da blir tidsperspektivet på vektnedgangen bare litt lenger ;o)

MEN! Over til poenget! Jeg var spent på hvor lang tid det ville ta å komme tilbake i ketose igjen, og det var jo ikke lenge! I dag er jeg back on track, og har fullført uke 1. Starter uke 2 i morgen, og i følge boka er det nå kiloene skal begynne å minke. Begynte på 83,5 kg, var i dagtidlig 81,7 kg :o) Håper det fortsetter! Har slitt med å gå ned i vekt leeeenge, og ingenting har funket, ikke endring i trenignsvaner, ikke kostholdsendringer, men NÅ da kanskje!?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Funker veldig bra å være i ketose :)

Skrevet

Så moro, har aldri fåttden stixen til å bli positiv men har gått ned i vekt for det. Men har ikke måkt så mange ganger. Hvorlang tid tar det i utgangpunktet før du kommer i ketose?, og hvor mange karbohydrater ligger du på da?

Skrevet

Kan dere forklare meg det litt mer inngående:-)?

Skrevet

På apoteket ReDa

Skrevet

Jeg begynte på kuren mandag denne uka, og begynte ikke å måle før på torsdag - fikk ikke stixene fra nettsiden før det. Og da var den positiv. Men hvor lang tid det i utgangspunktet tar vet jeg ikke?

Ant. karbohydrater vet jeg ikke eksakt. Kan tenke meg det er mellom 20 og 30 kanskje? Jeg vet ikke helt nøyaktig, men tror det kanskje er litt mer enn det man egentlig skal ligge på: 15.. Hvis vektnedgangen går tregt kan jeg kutte ut litt mer.

Følger oppskriftene i boka, men legger til litt mer søtning her og der, og andre småsmå-mengder som sikkert øker karbohydratinnholdet liiiittegrann, men jeg vet som sagt ikke hvor mye.

Spiste et kakestykke og en bolle i bursdagslag i går, og da ble selvfølgelig stixen negativ. Rosa i dag, mørkere enn den noen gang har vært. :o)

Hvor mye skal dere ned?

Skrevet

Man kutter ut karbohydrater. Lever på proteinrik kost + fett og grønnsaker. Ikke brød, pasta, ris, poteter, brus, godis, snacks, kun kjøtt (alle slag) fisk, grønnsaker som vokser over bakken, ost, egg, fløte, rømme...ja..

Skrevet

Hvilket opplegg driver du med? Jeg og samboer startet med karbohydratkutt i 1.5 år nå, med pause under graviditeten. Har gått ned 15 kg siden da (regner ikke med de ekstra kg under graviditeten). Kunne tenkt med å gått ned 12 kg til, men tar det med ro, må nok leve med slikt kosthold resten av livet pga pco. Grethe Roede og lignende funker ikke dessverre. Men deilig funnet noe som faktisk er noe som virker over tid, og gir mye mer stabil vektnedgang. Kan anbefales med for de som har tålmodighet i å sette seg inn i en helt ny tankegang med tanke på hva som er lov å spise og selvfølgelig tar det tid å venne seg til hvilken mat man skal spise i stedet for det tradisjonelle.

Samboer er ikke overvektig, men han føler seg så mye mer opplagt når han kutter ut karbohydrater.

Skrevet

Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...