Gå til innhold

Er man mer opptatt av rutiner ol som...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førstegangsmamma enn som fleregangsmamma? Eller er dette like individuelt som alt annet?

Husker i hvertfall at når jeg var førstegangsmamma var jeg veldig opptatt av å innføre gode rutiner tidelig. Faste leggerutiner, måtte ikke ta babyen opp for mye for da kunne den bli "bortskjemt" og vi ville enda opp med en baby som alltid skulle bysses osv. Grøten skulle helts være til nøyaktige klokkeslett, ammingen til faste tider, det samme med sovingen, han skulle sove da og da, for det var jo rutinen, entan han egentlig var trøtt eller ei. Og var veldig opptatt av at han skulle kunne alt mulig rart, lærte ham å klappe, vinke og vise hvor stor, ble helt frustert over at han ikke tok nei for et nei når han var 1 år (stakkers unge, hehe...) osv. Alt måtte liksom gå på skinner hele tiden og følge boken, ellers ble jeg fryktelig frustert.

Når nr 2 kom var jeg mye mer avslappet, og enda mer nå med nr 3, tenker at ting går seg til av seg selv, gjør ikke noe om babyen styrer ammingen, om maten blir servert 12 en dag og halv to neste dag eller om en lur må hoppes over en dag om ungen ikke virker så trøtt eller om de får legge seg før en vanlig om de er veldig slitne osv. Føler det er mye det samme med venninner også, mye mer avslappet med barn nummer 2,3 osv enn med førstemann. Kom bare til å tenke litt på det etter å ha vært litt på småtroll 0-1 idene, kan som oftest lese ut av svaret på en god del innlegg om det er en førstegangsmamma eller fleregangsmamma som svarer synes jeg ;-) Flere av dere fleregangs som merker det samme? Dette er ikke vondt ment mot førstegangsmødre altså, bare for å understreke det! Så nå at det kanskje kunne se litt slik ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har da alle vært førstegangsmammaer, så tror ikke noen tar seg nær av det:)

Men ja, jeg tenker som deg. Er mye mer avslappet nå med nr. 2, og selv om vi har greie leggerutiner, så tenker jeg sånn spesielt med måltidene, at det er ikke krise om det ikke er på minuttet til samme tid hver dag.

Alt går seg til, vel? :)

Skrevet

Jeg var mye mer styrt av rutiner før, men nå har jeg lært å slappe litt mer av (hun blir 2 år neste måned)

Er førstegangs

Skrevet

Jeg kan bare svare som førstegangsfødende men.. Må si at selvom jeg har rutiner på junior, så er jeg veldig avslappet! Han får måltider til faste tidspunkt (+/- 30 min), men det er da han er sulten rett og slett så det passer seg sånn! Og han sover til samme tid hver dag, rett og slett fordi jeg vet han er trøtt da!

Vet ikke om det blir annerledes neste gang, men jeg er hvertfall veldig avslappet til det denne gang..

Skrevet

Aldri vært hekta på rutiner..de eneste rutinene vi har her er at det er mat ca hver 3-4 time, og leggetid mellom 19.30-20.00 for gutta og 19.00 for jenta mi.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Jeg er i alle fall en veldig avslappet førstegangsmamma når det gjelder rutiner...vet ikke åssen det hadde vært hvis snulla hadde vært frisk i kneet sitt, for det er jo alt rundt det som "styrer" hverdagen.

Skrevet

Var mer nøye med rutiner med nr to jeg, tenker da særlig leggerutiner.

Skrevet

Aldri vært opptatt av klokken når jeg har babyer. De har fått mat når de var sultne, sovet når de var trøtte osv, da glemmer jeg klokken og møter babyens behov. Når de blir eldre, så er det mer rutiner med legging og faste måltider. Men jeg er nok mer avslappet nå med tredje enn med første, rett og slett for jeg "kan" det nå. Og har vært i tralten i mange år. Med første er jo alt nytt, så det blir litt mer "kav".

Skrevet

Hehe, jeg tenker motsatt jeg!

Har bare èn, og har hele tiden tenkt at så lenge jeg har bare èn kan jeg være slapp på rutiner og klokkeslett, for det går ikke ut over noen. Om jeg får flere vil det være mer greit å ha bedre rutiner, slik at Familien A/S skal gå mest mulig på skinner. Om jeg får tre barn er det jo greit om de alle spiser til omtrent samme tid, legger seg omtrent til samme tid om kvelden, har samme service på kveldsstellet, får samme maten osv. Men nå har jeg det fritt, bare meg og Guttongen, så rutinene legger han opp til. Men så er han også når det gjelder soving, og har vært det hele tiden, ekstremt enkel. Om han skulle slumpe til å få et søsken måtte jeg nok skjerpa meg litt på akkurat det med klokkeslett og mat og legging. :-P

Har vel vært langt over middels avslappa fra starten av jeg, tok med Guttongen på konsert om kvelden når han var mikro, lar han fortsatt sove middag om han trenger det, han får sovne i bilen om vi har vært på farting, middag er en gang mellom to og åtte osv... :-)

Skrevet

Ja det er vel kanskje mer der det ligger. At man er mer erfaren og "kan" det og derfor føles det enklere også? Synes i hvertfall ikke det kan sammenlignes. Når jeg nå leser om noen som skriver at det er så slitsomt å ha en baby (som oppfører seg normalt, tenker ikke på kolikkunger ol) så må jeg småsmile litt for meg selv, her er det ferie å "bare" ha babyen hjemme, hehe... Men husker jo selv hvor slitsomt jeg synes det var med førstemann, nå skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne synes det.

Skrevet

Sier seg vel litt selv at en ikke kan styre like ille med 3 barn som med 1.. ;-)

Vi er ikke hysteriske på noen måte, men liker å ha rutiner da vi mener barn har godt av forutsigbarhet også, innen visse rammer da såklart!

Kan godt være oppe til halv 11 en kveld og spise middag kl. 18.00 en annen dag, men på et generellt grunnlag liker vi å ha rutiner ja!

Skrevet

Har hatt det akuratt som du beskriver!!! Faste rutiner til førstemann, men ikke til nr.2. :)

Men tror også at noe av grunnen til at vi ikke har like mye styr på rutinene denne gang er at vi er styrt mye mer av ting og tang vi finner på med eldstemann og babyen er litt mer med på "slep" :)

Skrevet

Hmm, vi er visst litt omvendt vi.. Har ikke noe særlig rutine på lillemann, men har prøvd. Grunnen til at det ikke har gått er vel at han fortsatt ikke sover gjennom natta og våkner til så ulikt tidspunkt om morgenen (han er 9 mnd.) Han våkner mellom 5 og 7 for flaske og dagen styres etter det i grunn. Har ikke noe rutiner når det gjelder mat/soving og klokkeslett, men stort sett 3-4 timer mellom måltider, også er han våken 3 timer av gangen. Legger seg mellom 19 og 20. (Så det er jo litt rutine da)

Men synes egentlig det er ganske greit. Kan gjøre hva vi vil uten å tenke på at "å nei, da skal han sove så det går ikke"...

Men når han begynner i barnehage blir det kanskje litt mer rutiner tenker jeg. :-)

Skrevet

Jeg tenker det er mer viktig med rutiner etter flere barn en får. Nå har vi ikke noen bestemte rutiner på noe, kan jo gjøre som vi vil i og med at vi bare har et barn å forholde oss til.

Skrevet

Hmmm... Uttrykte meg kanskje litt feil også ser jeg. Er ikke det at vi ikke har rutiner, for det har vi, men det er mer løst på en måte. Før "måtte" middagen spises presis klokken fire og ungen være i seng kvar over 7 om kvelden. Nå spiser familien middag sammen (ja ikke babyen da), men om middagen er klokken 3 eller 5 har ikke så mye å si. Ungene har noenlunde faste stelle/leggerutiner og stort sett samme klokkeslett, men det gjør ikke noe om det forskyves litt eller blir anderledes en dag osv. Mente vel kanskje mer at en blir flinkere å ta ting som det kommer, lytte til barnet og seg selv enn andre, vite med seg selv at ting går seg til selv om en duller med babyen, ikke gjør det samme hver dag til samme tidspunkt osv. Uff, vanskelig å forklare ;-)

Skrevet

Først vil jeg si gratulere med nr 3!!!

Og har det likt som deg ja med 3, det blir slappere og slappere:-)

Nr 3 her skal være glad om hun får seg et bad i uka hun, og det med å leke hvor stor er du osv blir det mindre av ja:-)

Føler jeg har vært veldig avslappet med alle 3, men var nok mer pirkete osv med nr 1.

Skrevet

Da vi fikk babyen vår så regnet vi bare med at hun kom til og styre alt, så vi har egentlig bare fulgt hennes egne rutiner egentlig. Har ikke hvert veldig nøye med dette. Jeg tror faktisk at vi blir nøyere med rutiner på nestemann, fordi vi er vant med rutiner nå og fordi vi må prøve og få alt til og fungere greit med to så tette.

Skrevet

Akkurat det har jeg sett eksempler på, at man med nr 2 skjønner at man må ha mer rutiner:-)

Har egentlgi alltid vært tilhenger av rutiner på babyer jeg da, tror barn liker at det samme gjentar seg. Så spising og legging er temmelig fast her i huset.

Skrevet

tjæ. moa var pressa inn i rutiner fra sykehuet og vi styrte mye ut fra henne, men jeg hadde jo kontroll på når hun hadde spist, når hun brukte å sove osv. nå aner jeg ikke hvilke rutiner minsta har. ikke skikkelig i allefall. nå er det ut med puppen uten å gidde sjekke klokka og stapper ungen i senga da hun ser trøtt ut. ellers følger hun storesøster sine rutiner.

jobba ut fra klokka med eldste, mens med yngste blir det å sette i gang med en gang hun sover og så håpe å bli ferdig før hun våkner igjen:)

Skrevet

Jeg tror som deg Luca at barn har godt av gode rutiner. Tror de trenger det mer og mer jo eldre de blir. Da jeg var liten hadde vi aldri rutiner hjemme, jeg savnet dette veldig og spurte ofte mora mi om hvorfor jeg ikke måtte være inne til da og da, eller hvorfor vi aldri spiste da og da osv. Jeg ble forferdelig usikker av dette, og kommer aldri til og gjøre dette mot mine barn. Jeg tror de føler trygghet da de har noe og forholde seg til.

Men på en baby som er bare noen mnd gammel tror jeg kansje man bare må følge babyen litt så lenge det er mulig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...