Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med utstyrslister?


surrekatrine

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så flink til å søke på nettet og har ikke klart å finne forslag til utstyrsliste over hva jeg bør pakke i bag'en når jeg skal på fødeavdelingen, og hva jeg bør ha klart hjemme når vi kommer hjem fra sykehuset. Er nå høygravid og tenker at det er lurt å shoppe det jeg trenger nå mens jeg fremdeles orker, så blir glad for linker til utstyrsliste eller personlige tips til hva jeg bør vurdere å skaffe meg/pakke i bag'en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker du nå bare om det som skal i bagen til sykehuset?

 

Så hadde jeg vel gått for:

- romslige bukser og bluser

- romslig undertøy

- et eller annet "wellness-produkt", som du kan bruke for å få deg til å føle deg litt freshere dagen derpå.

- tidsfordriv til eventuelle rolige perioder under fødselen og ev. etter at du har født og baby er rolig.

- musikk (sjekk om de har avspiller på sykehuset, om ikke hjelper det jo ikke å ta med 10 cd-er :-P)

- journalene

- kamera og batteri (eventuelt ekstra film til kamera)

- telefon og/eller telefonliste

 

Baby skal vel ha et sett klær h*n kan reise hjem i, ellers pleier de å ha alt tilgjengelig på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for liste-forslag! Det var lurt det med å ta med et "wellness-produkt".

Ellers fant jeg nå en liste på ting som er greit å ha i stellebordet (termometer og neglsaks etc) på en Apotek-side. Får shoppe romslige klær til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler meg alltid 1000x bedre om jeg går i dusjen og får skjemme bort meg selv. Regner med det er tiltrengt etter en fødsel også..

 

Termometer leter jeg stadig etter.. Aner ikke hvor jeg får fatt i øretermometer. Vil heller ha det enn de der som man stikker opp i rumpa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Tar med liste til deg når vi treffes neste gang. Jeg har "samlet" fra flere bøker for å sikre meg...så kan du se hva DU synes er viktig å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen lure tips til: ØREPROPPER (man vet aldri hvem man deler rom med) og SMOKK (vet dette er fy-fy, ikke vis den til de ansatte). Husk at noe av det viktigste for deg på barselavdelingen er å HVILE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om ørepropper hehe. Jeg kler ikke gule propper i ørene, men har allerede kommet på et alternativ: mp3spiller el.l med beroligende musikk! :) Kom foresten på et smart tips jeg har fått om å fylle fryseboksen med god mat i tilfelle mye besøk og slitenhet de første dagene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bukse med litt vidde

t-skjorter / vide topper

amme BH

amme innlegg

ekstra skift til far hvis han vil skifte etter fødselen?

tøfler / innesko / varme sokker

jakke / cardigan (man kan fryse lett etter en fødsel)

vannflaske

lesestoff

mp3

kamera

ett sett med klær til babyen til hjemreisen + ekstra bleie hvis turen er lang

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye man kan og burde ta meg seg så man får bare se hva som er viktig for hver enkelt. Mange bra forslag her, her kommer noen flere som jeg ikke tror er nevnt. En annen har også begynt link med sykehusbagen.

 

- Lader, ekstra batteri, film e.l. til mobil og kamera

- Hårstrikker e.l.

- Lypsyl ol. leppepomade.

-Ammeinnlegg av ull...ikke bruk papir på såre brystvorter for det fester seg bare.

-Svangerskapsdagbok/eller min første bok som du kan skrive i.

-En MYK luksus dorull istedet for å bruke sykehuset sandpapir.

 

Lest at man anbefaler sportsdrikker, druesukker, eller ta med fruktsuppe som er bedre enn bare vann da man kanskje ikke får så veldig lyst ti å spise mellom veene. Trenger energi vet du!

 

*Som jeg nevnt tidligere så ha en pakke store, myke bind i fryseren til du kommer hjem for lindring av sårt område ;0)

*Blir ventetiden lang kan du bake eller lage mat som du putter i fryseren i tilfelle du ikke orker lage mat og for å ikke stresse hvis det kommer besøk.

 

Vet ikke hva du har kjøpt inn jeg, men du trenger jo litt klær til babyen, tåteflasker, stelleprod., bleier...holder på med å lage oversikt selv så vi kan jo komme tilbake til det. Gulpekluter er et must har jeg skjønt etter å ha passet lille baby gutten. Sånne av typen gasskluter er tåler høy temperatur og tørker på et blunk. Kan jo diskutere litt på en tur og så lage en link for å få flere forslag og dele våre med andre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bra tips! Det er så mye man skal huske på når det er første gang ;o) Vi får masse å snakke om på neste tur, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min liste:

Sjekkliste for bag

 

Morgenkåpe

Nattøy

T-shorter (mange)

Gensere

Myke, romslige bukser

Undertøy

2-3 amme-BH

Ammeinnlegg

Tøfler/sandaler

Tannbørste og tannkrem

Dusjsåpe og hårsjampo

Hudkrem

Sminke og sminkefjerner

Papirlommetørkler

Plastpose til skittentøy

Hårføner

Klær til babyen

Teppe til babyen

Sokker til babyen

Stelleveske

Drikkeflaske

Lesestoff

Håndarbeid

Mobiltelefon og lader

Telefonkort

Kamera, videokamera og film og ekstra bastterier

Svangerskapsjournalen

 

Skal legge til ørepropper og mykt dopapir, det var gode tips. Og klær til Pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en liste jeg har laget meg over utstyr... som man kan ha (ikke MÅ ha, tror jeg) Det er greit å ha noe å shoppe/arve ut fra:

 

 

Utstyr (stort)

Stellebord/matte

Badekar

Barnevogn

Bærebag (kombivogn har bærebag)

Regntrekk og myggtrekk til vogn

Voksipose/vognpose til vinteren

Seng og madrass

Vugge og madrass

Sprinkelvern

Sikkerhetsnett til bil (nyfødt)

Babysete til bil

Stelleveske

Bæresele/babyslynge

Babycall

 

Stelleutstyr

1 pakke bleier.

Myke bomullskluter til å vaske barnet med

Minst 15 kluter som brukes ved amming og mating. Gasbleier tåler kokvask, og dekker hele skulderen, og også ammeputen.

1 – 2 tåteflasker

Smokker

Bleie-bøtte.

Egne badehåndklær i frotté

Barneneglesaks

Badetermometer

Febertermometer til små bar

 

Stelleprodukter (bør kjøpes på apoteket)

Babylotion uten parfyme

Uparfymerte våtservietter

Stellesalve. Brukes om babyen har antydning til sår hud, for å forebygge ytterligere sårhet.

Sinksalve. Brukes for å lege sårhet.

Badeolje. Velg en med lite parfyme.

Mild hårshampoo til baby som har hår.

 

Babyklær

6-8 bodyer.

4-5 trøyer/gensere

4-5 sparkebukser

Strømpebukser til kalde årstider

4-6 pyjamaser (fordel med hel dress)

Bomullsjakke eller en strikkejakke

En varmere jakke (igjen tilpass etter årstiden)

3-6 babysokker (Forsvinner fort!)

To babytepper. Babyteppe i ull er varmeregulerende.

Lue og votter i vinterhalvåret

Sommerluer til babyen.

Utedress

 

Sengetøy

3-4 sengesett.

4-5 laken.

1-2 Dyner.

 

Amming

4-5 amme Bher

Brystinnlegg (ull/vanlig)

Ammepute

Brystpumpe

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ut på tur

Da vi var på svangerskapskurs fikk vi beskjed om at vi i bagen til sykehuset burde ta med :

Matpakke, spesielt viktig til far eller den som er med som følge. Er ikke sikkert det er mat servering og heller ikke sikkert kiosker osv er åpne.

Energidrikke spesielt viktig til mor. Vi orker vist ikke spise så mye, men vi MÅ drikke og da er det vist smart at det er energi i det vi drikker

Snacs til både mor og far

 

Vi tar også med skift til far, kjenner flere hvor mor har spydd over far :)

 

Vi skulle selvfølgelig også ta med klær, toaøettsaker, kamera osv, men det er nevnt flere ganger her ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...